РОЗДІЛ 2 ТЕКСТ
& 6. ОСОБЛИВОСТІ ЗМІСТУ ТА ПОБУДОВИ ТЕКСТУ-МІРКУВАННЯ
33. Попрацюйте разом! 1. Прочитайте текст.
Усім відомо, що з настанням осені птахи збираються в зграї і відлітають у вирій. Більшість птахів летять в Африку навпростець – через Середземне море.
Але не всі. Лелека не може летіти над морем. Чому?
Мабуть, тому, що він неодмінно повинен бачити попереду берег, землю. Тому лелека облітає море, роблячи великий гак.
Попе́реду
Візьміть до уваги! Ви прочитали текст-міркування.
У тексті-міркуванні є твердження,
2. Знайдіть їх у прочитаному тексті.
34. 1. Прочитай текст-міркування.
БІЛЬШЕ ЗНАТИ, БІЛЬШЕ ВМІТИ
Дехто думає так: тепер машини працюватимуть, а люди тільки на кнопки натискатимуть.
Неправильно думає.
Головною робочою силою була і буде людина. Людина з її розумом, з її вмілими руками. Людина робить машини. Вона ними керує. Треба багато знати, щоб побудувати навіть найпростішу машину. І керувати машиною можна тільки тоді, коли знаєш її будову.
2. Визнач у тексті твердження, доказ (доведення) і висновок.
35. Попрацюйте разом!
Доказ (доведення): Тому школярі…
Висновок: Людина, яка багато знає і вміє, найбільш корисна суспільству.
36. 1. Прочитай текст.
ГОЛОВНЕ В ЖИТТІ
Що найголовніше в житті? Один говорить: найголовніше – вугілля. Якби не вугілля, зупинилися б машини, не було б вугілля, люди замерзли б… Інший твердить: найголовніше – метал. Без металу не було б ні машин, ні вугілля, ні хліба, ні одягу. А третій каже: найголовніше – хліб. Без хліба не працювали б ні шахтарі, ні металурги, ні льотчики. Хто з них правий? Що найголовніше в житті? Найголовніша – праця, бо без праці не було б ні вугілля, ні металу, ні хліба (Василь Сухомлинський).
2. Які міркування висловлено в цьому тексті? Який зроблено висновок?
3. Що ти можеш сказати про слова говорить, твердить, каже? Яка їхня роль у мовленні? Випиши речення, у яких ужито ці слова.