УРОК № 12. ОЗНАКИ РАЦІОНАЛЬНОГО СПОЖИВАЧА
Мета уроку: розглянути ознаки раціональної та нераціональної поведінки споживача; продовжувати розвивати вміння розраховувати загальну та граничну корисність; розвивати допитливість і самостійність; виховувати ощадливість.
Основні поняття: раціональна поведінка споживача.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
1. Наведіть приклади, коли один і той самий товар у різноманітних ситуаціях
2. Якщо одна сім’я зранку п’є чай, а інша віддає перевагу сокам, хто вчиняє раціональніше? (Обидві сім’ї вчиняють раціонально, адже раціональність припускає вибір того, що приносить особисту вигоду кожному. Кожна сім’я, напевне, виходячи зі своїх смаків і обмежених доходів, зробила раціональний вибір, за якого їхні вигоди перевищують витрати.)
III. Вивчення нового матеріалу
На нашому уроці ми поговоримо про раціональну поведінку споживача.
Принцип перший. Люди вибирають. Вибір завжди пов’язаний із витратами. Це
У ринковій економіці вибір відіграє дуже важливу роль. Споживачам потрібно вибирати, які товари і послуги купити, маючи на увазі, що після прийняття рішення їм доведеться відмовитися від інших товарів. Виробник повинен визначити, які саме товари виробляти, причому виробляти ефективно. Якщо виробник прийматиме неправильні рішення, він не зможе залишитися в бізнесі.
Слід пам’ятати, що використання ресурсів – це втрата. Використовуючи ресурси в одних цілях, втрачаємо можливість використовувати їх в інших цілях. Таким чином, в економіці необхідно завжди аналізувати альтернативні витрати – витрати на виробництво товару, оцінені з погляду втраченої можливості використання тих самих ресурсів з іншою метою. Альтернативні витрати в грошовому вираженні – це сума альтернативних грошових витрат і неодержаних грошових доходів.
Альтернативні витрати можуть виступати як різниця між прибутком, який можна було б одержати за найвигіднішого з усіх альтернативних способів використання ресурсів, і реально отриманим прибутком.
Поняття, що стало одним з основних в економіці (opportunity cost), запровадив Фрідріх фон Візер (1851-1926 pp.). У перекладі в літературі зустрічаються такі варіанти: витрати альтернативних можливостей, витрати втрачених можливостей, альтернативна вартість, альтернативні витрати. В основі вибору лежить закон Візера: дійсна цінність якої-небудь речі – це недоотримана корисність інших речей, які могли бути вироблені (придбані) за допомогою ресурсів, витрачених на виробництво (придбання) певної речі.
Принцип другий. Люди поводяться раціонально. У будь-яку годину дня людям доводиться вибирати. Що одягти? Учитися чи піти гуляти? Знайти роботу чи продовжувати навчатися? Незалежно від віку, добробуту і місця проживання, усі люди повинні робити вибір, і від вибору залежить як їхнє власне життя, так і життя пов’язаних із ними людей. Економісти вважають, що вся господарська діяльність населення, приватних компаній і держави має у своїй основі приватні рішення окремих людей. Коли нам зрозуміло, як і чому відбувається вибір, тоді ми близькі до розуміння і передбачення економічних явищ.
Звичайно, не кожний зробить той саме вибір, що й інший, адже в людей різні цінності. Іншими словами, у кожного свій вибір, але вибирати доводиться всім. Об’єднує всіх людей раціональна поведінка, пов’язана з вибором альтернатив. Таку поведінку називають економічною: люди вибирають варіант, що їм уявляється найкращим, оскільки він несе в собі найменші витрати і найбільші вигоди порівняно з іншими варіантами.
Таким чином, раціональна поведінка проявляється в тому, що люди приймають рішення, щоб отримати найбільше задоволення або найповніше досягнути власних цілей. Отже, споживачі намагаються витрачати свої доходи раціонально, щоб отримати найбільшу вигоду або задоволення від товарів і послуг у межах своїх доходів.
Раціональна поведінка означає, що люди здійснюватимуть різний вибір, бо їхні умови (обмеження) і наявна інформація відрізняються. Ви, можливо, вирішили, що здобудете вищу освіту, перш ніж шукати місце роботи, а інший випускник вирішив піти працювати одразу після закінчення середньої школи. Чому такий різний вибір? Ваші здібності, очевидно, кращі, а дохід ваших батьків більший, ніж у вашого однокласника. Ви, можливо, краще поінформовані й глибше усвідомлюєте, що працівники з вищою спеціальною освітою отримують значно вищі доходи, а їхні робочі місця стабільніші, ніж у працівників із загальною середньою освітою. Отже, ви вибираєте коледж, тоді як ваш однокласник із меншими здібностями і фінансовими можливостями та гіршою поінформованістю вибирає роботу. Обидва варіанти вибору – раціональні, але грунтуються на різних можливостях та інформації.
Безумовно, раціональні рішення можуть змінюватися, якщо змінюються обставини. Припустимо, уряд вирішує, що підготовка працівників із вищою спеціальною освітою є національним пріоритетом. У результаті держава забезпечує більшу фінансову підтримку студентам. За цих нових умов ваш однокласник, можливо, після закінчення середньої школи вибере не роботу, а навчання.
IV. Підсумок уроку
Учні роблять висновки про раціональну поведінку споживача.
Раціональна поведінка означає, що люди здійснюватимуть різний вибір, бо їхні можливості (обмеження) і наявна інформація відрізняються.
Раціональна поведінка проявляється в тому, що люди приймають рішення, щоб отримати найбільше задоволення або якомога повніше досягнути власних цілей.
Справжня цінність якої-небудь речі – це недоотримана корисність інших речей, що могли бути вироблені (придбані) за допомогою ресурсів, витрачених на виробництво (придбання) певної речі.
V. Домашнє завдання
Подумайте над парадоксом Адама Сміта: “Чому вода, яка так необхідна, що без неї неможливе життя, має таку низьку ціну, у той час як алмази, які зовсім не потрібні, мають таку високу ціну?”