Мета: ознайомити учнів з прийомами письмового множення на одноцифрове число; удосконалювати навички усних обчислень, розв’язування задач; розвивати мислення учнів; виховувати інтерес до предмета.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Математичний диктант
– Записати числа: 440; 204; 503; 666; 18; 900. Підкреслити число одиниць однією рискою. Поставити крапку над найбільшим числом. Записати числа в порядку спадання.
– Доданок 850, доданок 150. Записати
– Число 270 збільшити на 160. (430)
– До числа 380 додати 600. (980)
– Знайти суму чисел 120 і 80, зменшити її в 100 разів. (200 : 100 = 2)
– Різницю чисел 310 і 30 зменшити в 4 рази. (280 : 4 = 70)
Гра “Ланцюжок”
Знайди суму чисел 29 і 37; збільш її у 10 разів; зменш у 20 разів; знайди різницю отриманого числа і числа 7; знайди число, яке в 13 разів менше отриманого; отримане число – перший множник, другий множник – 38, знайди добуток; на скільки дане число більше 70? Помнож на 16; зменш у 32 рази; збільш у 230 раз; зменш у 10 разів, знайди наступне число. Що вийшло? (66; 660; 33; 26; 2; 76; 6; 96; 3; 690; 69; 70.)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ
– На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з письмовим множенням на одноцифрове число.
IV. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1. Підготовча робота (за підручником)
Завдання 42 (усно)
Завдання 43
Учні під керівництвом учителя пояснюють спосіб усного множення три – цифрового числа на одноцифрове.
2. Пояснення вчителя
На дошці записано приклад.
Учитель звертає увагу учнів, що тримати в пам’яті всі проміжні результати незручно, а записувати довго, і показує спосіб письмового запису цього прикладу.
Пояснивши множення, вчитель звертає увагу дітей і на те, що при усному множенні множити треба, починаючи з найвищого розряду (сотень), а при письмовому – з найнижчого (одиниць).
3. Первинне закріплення
Завдання 45
Відповіді: 927; 639; 498; 785; 828.
4. Фізкультхвилинка
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Знаходження значень виразів (завдання 44)
Учні розглядають, як обчислювали значення виразу в завданні 44 (1). Потім самостійно знаходять значення виразів з подальшою взаємоперевіркою в парах (завдання 44 (2)).
2. Розв’язування задач
Завдання 46
Учні вивчають умову задачі, схеми, дані до неї, та пояснюють, як розмірковував кожен учень, складаючи схеми розв’язання задачі.
1) 34 • 9 = 306 (га.) – розклали;
2) 960 – 306 = 654 (га.).
Відповідь: залишилося 654 перлини.
Завдання 47. Колективне складання задачі
Шкільна бібліотека отримала 2 посилки по 4 кг кожна та 3 бандеролі. Загальна маса відправлень 8 кг 450 г. Чому дорівнює маса бандеролі?
Задачу діти розв’язують самостійно з подальшою самоперевіркою. Один учень працює за дошкою.
Завдання 48
Колективне складання короткої умови задачі. Розв’язування – самостійно, самоперевірка – з дошки. Двоє учнів працюють за дошкою.
1 банка – 3 кг
4 ряди по 6 банок – ?
6 • 4 • 3 = 72 (кг)
Відповідь: маса всіх банок з фарбою 72 кілограми.
3. Повторюємо, поглиблюємо знання (завдання 49)
– Які числа називають круглими?
– Називайте найближче кругле число.
17 (20); 31 (30); 54 (50); 89 (90); 13 (10); 78 (80)
– Доповнюйте до круглого числа.
99 (100); 317 (320); 73 (80); 166 (170); 415 (420)
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання 50; 51 (с. 10).
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чого вчилися на сьогоднішньому уроці?
– Що здалося складним?
– Що найбільше запам’яталося?