8 КЛАС
I семестр
Тема 1. Відлуння епох у музичному мистецтві
Тема. Музичне мистецтво і сучасність
Урок 6
Тема уроку. Пізнавальна функція мистецтва. Й. Бах – арія альта із меси “Пристрасті за Матвієм”. Е. Віла-Лобос – фрагменти з “Бразильської бахіани” № 5.
Що і як передає музика. Виконання пісні П. Майбороди “Пісня про вчительку”
Мета уроку: визначити з учнями пізнавальну функцію мистецтва; розвивати музичну пам’ять і образне мислення, співацькі навички; виховувати естетичні
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, фортепіано, портрет композитора Й. Баха.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування. Сольфеджування вправи.
III. Пізнавальна функція музики.
Бесіда.
Дмитро Шостакович писав: “Людині потрібні всі види музики – від ніжного наспіву сопілки до великого симфонічного оркестру”.
“Пізнання світу почуттів неможливе без розуміння і переживання музики, без глибокої духовної потреби слухати
– Назвіть композиторів – романтиків.
(Моріс Равель, Шопен, Шуберт, Глінка, Аляб’єв. Музика цих композиторів стала вершиною музичного мистецтва і послужила зразком для творчості композиторів сьогодення. Як і пісні, створені композиторами-сучасниками, правдиві і щирі почуттями, такі музика Й. С. Баха близька нам сьогодні своєю величчю, широтою розвитку, величезною життєвою силою. Музика Й. Штрауса дарує радість і красу, а це є переконливим свідченням її актуальності).
2. Звернемося до духовної музики. Щоб її зрозуміти, потрібно уяснити її зміст іі і закони. Щоби зрозуміти силу духовної музики Баха, Моцарта, Веделя, Березовсьного, Бортнянського, треба знати, що в її основі – біблійні сюжети.
З великим хвилюванням і болем великий Бах розповідає про останні страждання Ісуса Христа у своїх хорових творах “Пристрасті за Матвієм” та “Пристрасті за Іоаном”. Твір “Пристрасті за Матвієм” написаний для соліста, хору і оркестру. Розповідь ведеться речитативом, партію Ісуса і римського Пилага дано однорідними голосами, але інтонації у голосах різні. Крім канонічного тексту, у “Притрастях” є ліричні відступи – арії голосів та інструментів.
– Послухаємо Арію альта із меси “Пристрасті за Матвієм”. Зверніть увагу на дует скрипки і голосу.
3. Слухання твору і його характеристика.
– Яке почуття передає композитор у творі?
(Почуття глибокої скорботи).
– Чим воно виражено? Як звучить?
(Стримано, благородно і піднесено).
4. Сучасники високо оцінили геніального майстра. Глибоко шанував творчість Баха бразильський композитор Ейтор Віла-Лобос, який народився у 1887 р. в Ріо-де-Женейро в сім’ї музиканта. Вже у 6 років він навчався гри на різних інструментах. Після навчання у Парижі повертається у Бразилію, де займається викладацькою діяльністю й організовує музичні школи, хорові колективи. Помер у 1959 р.
Жанровий діапазон його творчості великий: від опер і симфонічних форм до обробок дитячих пісень.
Можна назвати його симфонічні поеми “Уірапуру”, “Амазонки”, “Рудепома”, а також “Бразильську бахіану” (1930 р.) для восьми віолончелей, фрагмент якої ви послухаєте.
5. Слухання фрагменту.
6. Порівняльна характеристика творів.
– Яке значення має інтонація і ритм у творі?
– Які почуття передає композитор у своєму творі?
IV. Робота над піснею П. Майбороди “Пісня про вчительку”.
– Які почуття передає музика П. Майбороди?
– Якими засобами скористався композитор для розкриття образу вчительки?
Працюю над художнім виконанням пісні з динамічними відтінками. Бажаючих опитую біля дошки.
V. Підсумок уроку.