РОЗДІЛ III
МЕХАНІЧНА РОБОТА. ЕНЕРГІЯ
УРОК № 9/43
Тема уроку. Потенціальна та кінетична енергія. Розв’язування задач
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Мета уроку: продовжити формувати поняття “енергія”; навчити розв’язувати типові задачі; формувати вміння аналізувати, виділяти головне.
План уроку
Етапи | Час | Прийоми і методи |
I. Перевірка домашнього завдання; актуалізація опорних знань | 10-15 хв. | Усне |
II. Формування вмінь і навичок | 25-30 хв. | Розв’язування задач; записи на дошці |
III. Домашнє завдання | 1-2 хв. | Коментар учителя; записи на дошці й у щоденниках |
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання; актуалізація опорних знань
Усне опитування проводиться з питань і вправ після параграфа підручника, а також за наступними питаннями.
Питання класу
– Які види механічної енергії мають такі тіла: санчата, що котяться з гори; натягнута тятива лука; потік води, що падає із греблі;
– На одній і тій самій висоті перебувають дерев’яна і свинцева кульки однакового діаметра. Порівняєте їх потенціальні енергії.
– Чи можуть два тіла різної маси мати однакову кінетичну енергію? За якої умови?
– Яким способом можна збільшити кінетичну енергію літака, що летить? його потенціальну енергію?
– Яка фізична величина вимірюється у джоулях?
– Швидкість тіла зменшилася у 2 рази. Як змінилася кінетична енергія тіла? його потенціальна енергія?
– Чи однакову потенціальну енергію мають цеглини, покладені на різні грані?
– У якому місці річки – біля гирла чи біля початку – потенціальна енергія 1 м3 води більша? Чому?
– У якій річці – рівнинній чи гірській – кожен кубічний метр води має більшу кінетичну енергію? Чому?
II. Формування вмінь і навичок
Розв’язування задач
Задача 1. Порівняйте кінетичну енергію кулі масою 9 г, що летить зі швидкістю 300 м/с, і людини масою 60 кг, що біжить зі швидкістю 18 км/год.
Відповідь: кінетична енергія кулі менша за кінетичну енергію людини.
Задача 2. Цирковий артист масою 60 кг перебуває на висоті 10 м від натягнутої сітки. Яка потенціальна енергія артиста відносно сітки? відносно арени цирку? (Сітка натягнута на висоті 12 м від рівня арени.)
Відповідь: потенціальна енергія артиста відносно сітки – 6 кДж; відносно арени 7,2 кДж.
Задача 3. Висота, з якої падає вода на одній із ГЕС, дорівнює 275 м. Щосекунди через турбіну проходить 155 м3 води. Визначте значення енергії, що витрачається в турбіні за 1 с? Чому дорівнює ККД турбіни, якщо її електрична потужність 300 МВт?
Задача 4. Автомобіль, що рухається зі швидкістю 50 км/год, почав гальмувати, через якийсь час його швидкість стала дорівнювати 30 км/год. Як змінилася його кінетична енергія при цьому? Чому дорівнює робота сили тертя на цій ділянці? Маса автомобіля 1,5 т.
III. Домашнє завдання
[1]: § 28; впр. № 28 (задачі 3, 4); § 29, впр. № 29.
[2]: § 18 (п. 1, 2).
[3]: СР – задачі 24.5; 24.10; 24.12;
ДР – задачі 24.22-24.24; 24.26;
ВР – задачі 24.33-24.35; 24.39.
Додаткове завдання. Підготувати повідомлення на тему “Використання потенціальної та кінетичної енергії на будівельних майданчиках”, “Використання енергії води і вітру” (на вибір).