8 КЛАС
I семестр
Тема 1. Відлуння епох у музичному мистецтві
Тема. Музичне мистецтво і сучасність
Урок 1
Тема уроку. Повторення вивченого у 7 класі. Ритмічний рисунок пісні. Розучування пісні “Здрастуй, світ”, муз. Л. Квінт
Слухання музики. Стилі та напрямки у музичному мистецтві. Бароко. Й. С. Бах. Токата і фуга ре мінор.
Мета уроку: закріпити з учнями поняття “стиль” у музиці, вчити відтворювати ритмічний рисунок музичних творів; розвивати музично-ритмічний слух та співацькі навички;
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: нотний текст пісні, магнітофон, аудіо-запис, портрет Й. С. Баха.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми і мети уроку.
II. Повторення вивчених у 7 класі пісень.
Настройка у тональності.
“Чорнобривці” (муз. В. Верменича).
“Водограй” (муз. В. Івасюка).
III. Актуалізація опорних знань учнів.
Ми щойно повторили з вами пісні, а тепер зверніть увагу на ритмічний рисунок цих пісень.
Якщо у пісні Чорнобривці” співвідношення
(Синкопований).
Давайте проплескаємо ритмічний малюнок пісні “Водограй”, а потім Чорнобривці”.
IV.
1. Сьогодні на уроці ми вивчимо нову пісню Лори Квінт, яка має назву “Здрастуй, світ”.
Я вам її виконаю, а ви зробите характеристику мелодії, ритмічного малюнку, а найосновніше – визначите основний зміст тексту пісні.
2. Художній показ пісні.
3. Характеристика прослуханого.
4. Розучування пісні по фразах за нотним текстом.
Настройка у тональності, при розучуванні звертаю увагу на чистоту інтонування, дикцію, дихання.
V. Слухання музики.
1. Вступна бесіда.
У 7-му класі ми коротко з вами ознайомилися з композицією музичних творів, їх формами та стилем. Що таке стиль?
Стиль – це своєрідний напрям у музичному мистецтві, який склався в певну епоху та є цілою системою музичних ознак. Це слово грецького походження. “Стилосом” називали загострені палички, якими писали на дощечках. В наш час стиль означає систему образів, жанрів, прийомів, характерних для того чи іншого композитора. Наприклад, стиль Баха, Шопена, Мусоргського для якогось художнього напряму – романтичний стиль і для цілої епохи (стиль епохи Відродження). Але деякі явища музики 17-18 ст. дають змогу застосувати до цієї епохи і стиль “бароко”. Це італійське слово, що означає “перебільшення”.
Риси “бароко” є у музиці Генделя і Баха. З творчістю Баха ви уже знайомі. Це німецький композитор, котрий народився у 1685 р. у м. Ейзенахе. Хлопчик-хорист у шкільному і церковномухорах, скрипаль, органіст, придворний капельмейстер… Згодом він переїхав у Лейпциг, де жив і творив до кінця своїх днів. Був батьком великої сім’ї; його дружина, Анна Магдалина, теж була піаністкою. Житія сім’ї було нелегке через матеріальну скруту, хворобу. Ви знаєте, що найбільше творів у композитора для органа, в тому числі токати, фуги, прелюдії, які і відкрили процес музичної творчості у світі.
2. Слухання Токати і фуги ре мінор.
Вам уже відомо, що Бах писав поліфонічні твори.
– Що означає “поліфонія”?
Тож продовжимо знайомство з поліфонічною музикою. Прославлена Токата і фуга ре мінор написана молодим Бахом, йому не виповнилося тоді ще й 20 років.
Токата – це віртуозна інструментальна п’єса для органа, витримана у швидкому, рівномірному римованому русі. Це грандіозний вступ до фуги, розлив імпровізації Баха.
(Слухання твору).
3. Характеристика прослуханого.
Могутній початковий поклик Токати! А потім – хвиля звуків, що збігає вниз, і величний акорд, який широко розходиться в просторі. Зі звукового моря Токати виростає фуга, вона постає на наших очах, як прекрасна архітектурна споруда.
Тема фуги нагадує передзвін дзвіночків. Спочатку дзвін лине без супроводу, а потім його підхоплює П голос, а відтак з’являється у III голосі… Завмер останній звук музики, величної наче світ, схвильованої, як душа людини.
– Чи можемо ми назвати музику Баха сучасною? Чому?
– Чим вразив вас цей твір?
V. Підсумок уроку.
Перебільшення у творчості Баха зароджене не для того, щоб привернути слухача, а величчю творчого духу і наснаги композитора.