ТЕМА 2. ПРОСТІ РЕЧОВИНИ МЕТАЛИ І НЕМЕТАЛИ
Урок 3. Практична робота № 3. Добування кисню в лабораторії та вивчення його властивостей
Цілі: ознайомитися з лабораторним способом добування кисню; навчитися розпізнавати кисень, збирати його методами витіснення повітря; вивчити властивості кисню.
Обладнання: лабораторний штатив із тримачем, нагрівний прилад з відкритим полум’ям, штатив із пробірками, суха пробірка з газовідвідними трубками, хімічна склянка для збирання кисню, скляна пластинка, тигельні щипці, довга скіпа, лопаточка
Реактиви: 30% – й розчин гідроген пероксиду (пергідроль), деревна вуглинка (розміром з горошину), вапняна вода; речовина, що прискорює розкладання пероксиду; пісок.
Правила техніки безпеки
Під час виконання роботи необхідно дотримуватися правил техніки безпеки № 1, 2, 3, 4.
Пергідроль (30%-й розчин гідроген пероксиду) – їдка речовина! У разі потрапляння на шкіру може призвести до слабких опіків. Знебарвлює одяг. У разі потрапляння пергідролю на шкіру або одяг його необхідно змити проточною водою. Якщо цього не зробити вчасно, можливе утворення опіку, при цьому відбувається
“З правилами техніки безпеки ознайомлений(а) та зобов’язуюсь їх виконувати”. Дата. Підпис учня.
Дослід 1. Добування та збирання кисню методом витіснення повітря
У пробірку з 2 мл гідроген пероксиду (цей реагент у пробірку наливає вчитель) лопаточкою або шпателем внесіть трохи речовини, що призводить до розкладу гідроген пероксиду.
Потім пробірку слід закрити пробкою з газовідвідною трубкою. Кінець трубки опустіть у склянку.
Через 2-3 хв. опустіть у склянку скіпку, що жевріє (видає вчитель), та відразу ж вийміть її. Якщо скіпка у склянці яскраво спалахнула, зачекайте ще кілька хвилин, потім вийміть газовідвідну трубку й накрийте склянку скляною пластиною.
Опишіть, що відбувається у пробірці в процесі добування кисню.
Опишіть, що залишається у пробірці після закінчення реакції.
Чому загоряння скіпки свідчить про наявність у склянці кисню?
Запишіть рівняння розкладу гідроген пероксиду H2O2.
Яка речовина сприяє розкладу гідроген пероксиду, чим вона є в реакції?
Висновок
Кисень можна добути шляхом розкладу ________________________ під дією ___________________, який є ____________________________________.
Довести наявність кисню можна з допомогою _________________________, вона ___________________________________________________________.
Дослід 2. Горіння вугілля в кисні
Візьміть склянку з киснем, добутим у досліді 1. На дно склянки насипте шар піску завтовшки приблизно 1 мм. Тигельними щипцями візьміть маленький (близько 5 мм у поперечнику) шматочок деревного вугілля та нагрійте його в полум’ї до червоного розжарювання. Щипцями внесіть у склянку з киснем розжарене вугіллячко. Не випускаючи вугіллячка із щипців, простежте за процесами, що відбуваються у склянці. Шар піску на дні запобігає розтріскуванню склянки, якщо гаряче вугіллячко випаде із щипців.
Після закінчення хімічного процесу вийміть щипці зі склянки й налийте в неї 2-3 мл вапняної води. Акуратно струсніть склянку. Простежте за змінами, які відбуваються з вапняною водою.
Опишіть, що відбувається з вугіллям, яке помістили в чистий кисень.
Запишіть рівняння реакції, що відбувається у склянці з киснем.
C + __________________________________
Висновок
Горіння вугілля в чистому кисні _________________________ (більш, менш) інтенсивне, ніж у повітрі. Під час горіння утворюється ________________________________.
Загальний висновок
1. Як добувають кисень?
2. Як збирають кисень?
3. Як довести наявність кисню?
4. Які властивості характерні для кисню?