Тема. Правопис закінчень іменників чоловічого роду в родовому відмінку однини. (Вправи 125-128).
Мета. Ознайомити учнів із правописом іменників чоловічого роду в родовому відмінку однини; формувати вміння і навички користуватись орфографічним словником для перевірки закінчення таких іменників; розвивати словниковий запас учнів; виховувати культуру мовлення.
Обладнання: орфографічні словники, мовний матеріал, прислів’я.
Хід уроку
I. Організація класу.
Хто поважає рідну мову – уживає всі її слова безпомилково.
II. Актуалізація
1. Вправа “Мікрофон”.
– Які закінчення мають іменники жіночого роду на – а (-я) в родовому відмінку однини?
– У яких випадках ці іменники мають закінчення – і, а в яких – закінчення – и? Наведіть приклади.
2. Перевірка домашнього завдання (вправа 124).
– Про що ви дізнались із тексту вправи?
– Прочитайте кожне речення тексту.
– Поясніть написання слів з пропущеними буквами.
– Як ви виконали звуко-буквений аналіз слів дощ, якщо? Прокоментуйте свою роботу.
3. Робота з індивідуальними картками.
– Відновіть і поясніть
– Спишіть прислів’я, підкресліть іменники жіночого роду в родовому відмінку однини.
– Без роботи | Вже й ріка тече. |
– Людина без Батьківщини | День роком стає. |
– В усякої справи | Як соловей без пісні |
– Крапля до краплі | Початок важкий. |
4. Пояснювальний диктант.
Край села стояла невелика хата. Вузька втоптана стежка вела від порога до глибокої криниці. Вода в ній була завжди студена і прозора. Понад стежкою росли пахучі квіти. Із хати вийшла молода дівчина. У її довгій косі червоніла стрічка. З вишитої сорочки сміялися голубі незабудки.
– Визначте відмінок іменників жіночого роду:
І варіант – у п’ятому реченні.
II варіант – у шостому реченні.
III. Повідомлення теми і завдань уроку.
– Сьогодні ми продовжимо працювати з іменниками у родовому відмінку однини, але це будуть іменники чоловічого роду.
Отже, шукаємо відповідь на питання: які закінчення мають іменники чоловічого роду в родовому відмінку однини?
IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Робота над текстом вправи 125.
– Про що ви дізнались зі змісту тексту?
– Як називається місцевість, у якій ми з вами проживаємо?
– Спишіть текст, ставлячи іменники, що в дужках, у родовому відмінку однини.
– Позначте закінчення у таких іменниках і зробіть висновок.
2. Засвоєння теоретичного матеріалу.
3. Творче списування (за вправою 126).
А) Бесіда за змістом прочитаного.
Б) Конкурс заголовків до тексту.
В) Списування тексту з використанням орфографічного словника.
Г) Фонетико-орфографічна хвилинка (за табличкою “Вимовляй. Пиши”).
Фізкультхвилинка.
4. Творче списування за зразком (вправа 127).
– Усно поставте подані іменники у родовому відмінку однини. Перевірте їх закінчення за орфографічним словником.
– Що об’єднує іменники кожного стовпчика таблички?
– Складіть і запишіть сім словосполучень з використанням іменників таблички (за вибором) у формі родового відмінка за зразком: сріблястого інею, минулого тижня.
Колективне опрацювання теоретичного матеріалу, с. 65.
– Усно складіть кілька речень з іменником біль у різних формах. Запам’ятайте правильні форми вживання іменника біль.
5. Робота з таблицею “Словничок”.
Мільйон, мізинець, механік.
V. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
1. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).
2. Робота з прислів’ями.
– Складіть прислів’я, ставлячи слова, що в дужках, у родовому відмінку однини.
Зима без (сніг) – літо без (хліб).
(Вовк) боятися – в ліс не ходити.
3. Хвилинка-цікавинка.
VI. Підсумок уроку.
Вправа “Виправ помилки”.
З дна океана, малювати з портрета, немає гектару, кров з мізинця, готуємось до диктанта, звук сигнала, провід телефона.
(Океану, гектара, диктанту, сигналу, телефону.)
– Як себе перевірити, якщо ви не впевнені у правильності виконання завдання? (Орфографічний словник.)
VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 64 – правило, с. 66 – вправа 128.