Цілі уроку:
– освітня: ознайомити учнів з розмаїтістю сучасних плазунів, їхньою роллю в природі й житті людини;
– розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв’язки між об’єктами вивчення та вміння аналітично мислити;
– виховна: виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.
Обладнання й матеріали: вологі препарати плазунів, скелет ящірки, таблиці “Тип Хордові. Клас Плазуни”, “Зовнішня будова ящірки”, малюнки, фотографії та діапозитиви різних
Базові поняття й терміни: лускаті, змії, ящірки, хамелеони, черепахи, крокодили, отруйні змії, панцир.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
– Хто такі плазуни?
– Де живуть плазуни?
– За якими ознаками тварин відносять до плазунів?
– Як розмножуються плазуни?
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Розповідь учителя з елементами бесіди Повідомлення учнів
– Черепахи. – Крокодили.
– Змії та ящірки. – Плазуни
Бесіда з аналізом повідомлень учнів про групи плазунів (проводять з одночасним заповненням таблиці)
Групи Рептилій | Особливості будови й життєдіяльності | Значення для людини | Представники |
Черепахи | Мають кістково-роговий або кістково-шкірястий панцир, що вкриває все тіло і складається зі спинного й черевного щитів. У багатьох черепах хвіст, голова й кінцівки можуть втягуватися під панцир. Щелепи не мають зубів і вкриті роговими пластинами у вигляді дзьоба. Вентиляція легенів забезпечується за рахунок рухів дна ротоглоткової порожнини, кінцівок і шиї. Морські, прісноводні або сухопутні організми. Більшість рослиноїдні, деякі хижаки | Окремі види – об’єкт промислу. Використовують м’ясо, жир, яйця й рогові щитки черепах | Степова черепаха, болотначерепаха, слонова черепаха, супова (зелена) черепаха, бісса |
Лускаті | Тіло вкрите різними за формою й розмірами роговими лусочками й щитками. Під ними можуть розташовуватися кісткові пластинки. Яйця більшості видів мають м’яку зовнішню оболонку й не мають білкової оболонки. Поширені на всіх континентах, крім Антарктиди. Більшість видів – хижаки | Деякі види можуть уживатися в їжу. Отруйні види небезпечні для людини, але їхню отруту широко використовують для одержання лікарських препаратів | Ящірки (жовтопуз, прудка ящірка, кримський гекон, сірий варан), змії (гадюки, гюрза, ефа, кобра, анаконда), хамелеони |
Крокодили | Великі плазуни, пристосовані до напівводного способу життя. Тіло подовжене, вкрите роговимищитками, хвіст стислий з боків, на задніх лапах – плавальна перетинка. Голова сплощена. Очі й ніздрі сильно виступають над поверхнею голови. Ніздрі й вушні отвори закриваються клапанами. Хижаки | М’ясо крокодилів їстівне, шкіру широко використовують у промисловості. У зв’язку із цим більшість видів інтенсивно винищують й вони перебувають на межі вимирання. Деякі види можуть нападати на людину | Нільський Крокодил, Гавіал, Міссісіпський Алігатор, Каймани |
До Червоної книги України занесені такі плазуни, як гекон кримський, жовтопуз, полоз жовточеревний, полоз леопардовий, ескулапова змія, полоз чотирисмугий, мідянка звичайна, гадюка степова східна.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Дати відповіді на питання.
– Які групи можна виділити серед плазунів?
– Які особливості притаманні крокодилам?
– Які особливості притаманні черепахам?
– Яке значення в природі мають змії та ящірки?
– Яке значення плазуни мають для людини?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний матеріал із підручника.