ТРИШАРОВІ ТВАРИНИ. ЧЕРВИ
УРОК № 19
Тема. Різноманітність та значення кільчастих червів.
Мета: розповісти про роль червів в екосистемах і житті людини.
Обладнання й матеріали: Підручник [1], зошит [3], фотографії, малюнки, плакати, схеми, що дозволяють ілюструвати роль червів в екосистемах і житті людини.
Базові поняття й терміни: кільчасті черви, багатощетинкові черви, малощетинкові черви, п’явки, роль червів.
Тип уроку: Комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація
Обговорення питання
Ви вже багато що знаєте про кільчастих червів. Як ви думаєте, яку роль вони відіграють у природі?
Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
1. Значення кільчастих червів у природі
Школярі, відповідаючи на запитання, поставлене на початку уроку, відзначать, що дощові черв’яки, наприклад, пересуваючись у грунті, розпушують і перемішують його. Затягуючи в нірки рослинні залишки, вони збагачують його перегноєм. На 1 га грунтів може жити майже 4,5 млн дощових черв’яків.
Учитель продовжує розповідь про те, яке значення мають інші кільчасті черви.
Багато видів прісноводних малощетинкових червів, наприклад звичайні трубочники, що живуть у мулі річок, ставків і озер, мають велике значення у живленні коропа, карася й інших риб. Неабиякою є роль цих червів у біологічному очищенні води. Пропускаючи через свій травний канал мул, вони звільняють водойми від надлишку органічних речовин. Кількість трубочників у водоймах значна, особливо в річках і ставках, що перебувають у межах міста. Тут на 1 м2 дна може скупчитися майже 100 тисяч цих червів. Масові скупчення трубочника бувають помітні з берега водойми як яскраво-червоні плями на бурому тлі мулу. Трубочник – гарний корм для акваріумних риб. Добувають його способом промивання мулу, взятого разом із черв’яками, на дрібночарункових ситах.
Нереїди й інші морські черви – основна їжа багатьох видів риб, крабів і інших мешканців моря.
2. Значення кільчастих червів для людини
Плоскі й круглі черви приносять людині тільки шкоду, викликаючи різні хвороби. А от рятує людину представник типу Кільчасті черви – медична п’явка. У сорокових роках XIX сторіччя у Франції вживалимайже 25 мільйонів п’явок. Перед тим як використовувати п’явок для лікування, їх змушують голодувати три-чотири місяці. При “укусі” п’явка надрізає шкіру, після чого залишається характерна трикутна ранка.
Є кільчасті черви, яких людина використовує в їжу. Так, жителі островів Фіджі й Самоа з нетерпінням чекають пори, коли розпочнеться розмноження черв’яка палоло.
Ось як описує цю ситуацію Ігор Акімушкін: “Перші палоло з’являються перед світанком. Хвилі кишать палоло. їх мільйони! Вода стала жовто-бурою. Черви начинені ікрою. А з островів поспішають до палоло люди: на човнах-катамаранах, під вітрилами, пливуть на плотах, на колодах, везуть із собою великі кошики. Ловлять палоло сітками, черпаками, руками. Поспішають наловити побільше: через годину-дві настане кінець роїнню, палоло підуть на дно. На березі вже горять багаття, і починається бенкет! Палоло смажать, сушать, квасять, солять. їдять і сирими. Кажуть, що смаком палоло нагадує найніжніші устриці із приправою з мускатного горіха”.
Використовує людина для своїх цілей і дощових черв’яків. їх з успіхом розселяють у різні відповідні для них місця з метою поліпшення структури грунту. Це явище отримало назву зоологічної меліорації.
У Фінляндії дощових черв’яків використовують для переробки стічних вод разом із відходами деревообробних підприємств. Також “працюють” дощові черв’яки й на переробці гною. Екскременти дощових червів збагачують грунт органічними речовинами. А самих черв’яків людина використовує в якості гарного корму для промислових риб і птахів.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Робота з підручником
Школярі працюють із малюнками на с. 77, 78, ознайомлюючись із різноманітністю кільчастих червів.
Потім вони читають текст параграфа на с. 76-79 і відповідають на запитання 1-3 на с. 79.
Після цього учні заповнюють таблиці 6, 7 на с. 80.
Робота із зошитом
Виконати завдання в зошиті [3, с. 26-27].
V. Самостійна робота учнів
Учні ознайомлюються з рубрикою “Запам’ятайте найважливіше” на с. 79, при необхідності записують висновки в зошит. Потім школярі самостійно ознайомлюються з рубрикою “Наука та науковці” і виконують завдання рубрики “Готуємося до тематичного оцінювання”. У зошиті [З, с. 28-29] учні виконують завдання.
VI. Підсумки уроку
Школярі самостійно підбивають підсумок уроку, звертаючи увагу на ті нові знання, яких вони набули в процесі цього уроку.
VII. Домашнє завдання
У підручнику [1] прочитати § 19, відповісти на запитання 4, 5 після параграфа на с. 79, прочитати “Енциклопедичну вставку” на с. 82, 83 і висновки на с. 84.
У зошиті [3, с. 26-27] виконати завдання.