7 КЛАС
Тема 2. Композиція музичного твору
Урок 30
Тема уроку. Робота над піснею “Розпустили кучері дівчата”. Слухання музики. П. Чайковський. Увертюра-фантазія “Ромео і Джульєтта”
Мета уроку: вчити дітей порівнювати музичні жанри (соната, увертюра) що відображення ними навколишнього світу; розвивати вокальні навички, музично-ритмічний слух; виховувати інтерес до класичної музики.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, фортепіано, портрет П. Чайковського.
Хід уроку
I.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування.
III. Ознайомлення з поняттям “оркестровка”.
Діти, ми послухали з вами досить велику кількість різножанрових творів у виконанні симфонічного оркестру і побачили його багатющі виражальні можливості. Він може передати різноманітні співзвуччя, які недоступні людському голосу, завдяки оркестровій, тобто додаванням тих рис, які не властиві для вокальної музики.
Оркестровка – це втілення композитором музичного образу за допомогою тембрів музичних інструментів.
По ній ми можемо визначити
Давайте разом з вами запишемо уривок знайомої пісні і створимо до неї супровід. (Укр. нар. пісні “Галя по садочку ходила”, “Ой лопнув обруч”.). Кращі варіанти програємо.
IV. Роботу над піснею “Розпустили кучері дівчата” (продовження).
Працюю над чистотою інтонування, двоголоссям, диханням, динамікою. Бажаючих опитую біля дошки на оцінку.
V. Слухання музики.
Сьогодні, діти, ви послухаєте ще один твір і переконаєтеся у силі симфонічного оркестру, який розповість вам про трагічну любов двох закоханих – це увертюра-фантазія П. Чайковського “Ромео і Джульєтта”.
Російський композитор П. Чайковський народився 25 квітня 1840 року на Уралі. Змалечку вчився гри на фортепіано, та у 10 років його віддали до училища правознавства, щоби він став чиновником. Проте любов до пісні, до музики перемогла, і він вступив у Петербурзьку консерваторію. Найулюбленішим жанром для композитора була опера. У нього їх 9: 3 балети, 6 симфоній, багато оркестрових творів, серед яких увертюра-фантазія “Ромео і Джульетта”.
Світ глибоких почуттів, пристрасне і вірне кохання, затьмарене тягарем родової ворожнечі, становить драматургію трагедії “Ромео і Джульєтта” англійського драматурга і поета Вільяма Шекспіра, котрий жив 400 р. тому.
Короткий зміст трагедії: родова ворожнеча розділяє дві старовинні шляхетні сім’ї – сім’ю Монтеккі, до якої належав Ромео, і сім’ю Капулетті, до якої належала чарівна Джульєтта. Ця ворожнеча стала перепоною для кохання їх дітей. Закохані трагічно гинуть, не в змозі подолати міжродові забобони.
Ця трагічна історія відгукнулася у різних творах мистецтва: скульптура “Ромео і Джульєтти” французького скульптора О. Родена, балет С. Прокоф’єва та однойменна увертюра П. Чайковського.
2. Слухання твору.
3. Характеристика прослуханого.
Музична форма, у якій написано увертюру-фантазію, – сонатне алегро. Композитор концентрує увагу на подіях і образах, які є основними ланками трагедії: ворожнеча сімей, поетичне кохання і загибель закоханих. Це ви почули у поривчастій, синкопованій мелодії, різкі гармонії, які створюють зловісну картину бою. Та побічна партія побудована на темі кохання, яке характерне своєю наспівністю, методичністю. Ромео і Джульєтта загинули. В кінці звучить хорал, проникнутий співчуттям і примиренням. Але пізно. Судорожні акорди всього оркестру нагадують про злісні пристрасті, що призвели до загибелі закоханих, що підтверджують слова трагедії. “Сумніших оповідей не знайдете, ніж про любов Ромео і Джульєтта”.
4. Повторне слухання.
– Який настрій викликає музика?
– Скільки тем-образів чується в експозиції?
– Який характер головної і побічної теми?
VI. Підсумок уроку.