Цілі уроку:
– освітня: розглянути особливості розмноження тварин, ознайомити учнів із формами розмноження та будовою статевих клітин тварин;
– розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови і функції біологічних структур;
– виховна: виховувати розуміння єдності всього живого і бережливе ставлення до природи.
Обладнання й матеріали: таблиці, схеми або слайди презентації із зображенням особливостей внутрішньої будови представників різних груп тварин та форм розмноження
Базові поняття і терміни уроку: розмноження, статеве розмноження, нестатеве розмноження, статеві клітини, яйцеклітина, сперматозоїд, брунькування, множинний поділ, фрагментація, партеногенез.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
– Які функції в організмі тварин виконує нервова система?
– Які органи входять до складу нервової системи у тварин?
– Чим відрізняється нервова система таргана і собаки?
III.
Розповідь учителя з елементами бесіди
Функції репродуктивної системи
Репродуктивна система забезпечує процеси розмноження організму. Зазвичай вона представлена чоловічими і жіночими статевими залозами, які утворюють статеві клітини. Але у випадку нестатевого розмноження для створення нових особин можуть використовуватися й інші структури організму.
Форми розмноження тварин
У тварин виділяють статеве і нестатеве розмноження.
– Нестатеве розмноження – утворення нового організму з однієї або групи клітин вихідного материнського організму, у ході якого не утворюються статеві клітини і не відбувається статевий процес. У цьому випадку в розмноженні бере участь тільки одна батьківська особина.
У тварин нестатеве розмноження представлено брунькуванням (кишковопорожнинні) або фрагментацією (кільчаки).
– Статеве розмноження – тип розмноження, за якого утворюються спеціалізовані статеві клітини і відбувається статевий процес. Під час статевого розмноження утворення нового організму зазвичай відбувається за участі двох батьківських організмів (у випадку гермафродитизму статевим шляхом може розмножуватися й одна особина).
Під час статевого розмноження відбувається злиття статевих клітин – гамет чоловічого й жіночого організму.
Особливими способами розмноження організмів, яки виникли на основі статевого способу розмноження, є поліембріонія і партеногенез.
– Поліембріонія (від грецьк. “поліс” – “численний” і “ембріон” – “зародок”) – процес розвитку кількох зародків з однієї заплідненої яйцеклітини.
Поліембріонія досить поширена серед різних груп тварин (війчасті та кільчасті черви, деякі членистоногі, риби і ссавці). Як постійне явище вона притаманна деяким комахам (наприклад, їздцям) і ссавцям (наприклад, броненосцям).
– Партеногенез (від грецьк. “партенос” – “дівчина” і “генезис” – “походження”) – розвиток нового організму з незаплідненої яйцеклітини.
Є організми, у яких партеногенез – єдиний спосіб розмноження (деякі комахи-паличники та прямокрилі). У життєвому циклі попелиць і дафній закономірно чергуються покоління, які розмножуються статевим способом і партеногенетично.
Статеві клітини
Чоловічі статеві клітини – сперматозоїди – зазвичай дуже малі й рухливі. Типові сперматозоїди мають головку, шийку і хвіст.
Жіночі статеві клітини (яйцеклітини) нерухливі та зазвичай більші від сперматозоїдів. Характерною ознакою яйцеклітини є наявність у ній запасних живильних речовин у виді жовтка, необхідних для розвитку нового організму.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Дати відповіді на питання.
– Які функції в організмі тварин виконує репродуктивна система?
– Які органи входять до складу репродуктивної системи у тварин?
– Які у тварин існують статеві клітини і чим вони між собою відрізняються?
– Як будова репродуктивної системи тварини пов’язана із її способом життя?
Поясніть на конкретному прикладі.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний матеріал із підручника.