2-й семестр
МЕХАНІЧНІ ЯВИЩА
3. Робота й енергія
Урок 6/40
Тема. Розв’язання задач
Мета уроку: з’ясувати рівень засвоєння учнями вивченого матеріалу; перевірити їхнє вміння застосовувати отримані знання до розв’язання конкретних задач.
Тип уроку: урок закріплення знань.
План уроку
Контроль знань | 12 хв. | Самостійна робота № 18 “Коефіцієнт корисної дії” (робота дається наприкінці уроку) |
Закріплення вивченого | 33 хв. | 1. Розв’язання експериментальних задач. 2. Розв’язання якісних задач. 3. Поміркуй і відповідай |
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО РОЗВ’ЯЗАННЯ ЗАДАЧ
Засвоєнню й закріпленню знань з теми “Прості механізми. ККД” допомагає розв’язання експериментальних, якісних і розрахункових задач. Залежно від рівня знань учнів учитель повинен підібрати такі завдання, щоб учням було цікаво працювати на уроці. Нижче наводиться орієнтовний список задач, з яких учитель може вибрати ті, які необхідні для даного уроку.
Ці задачі можна розв’язувати відразу
Експериментальні завдання:
1. Спробуйте підібрати експериментально такий нахил дошки, щоб при рівномірному підйомі бруска по цій дошці можна було одержати виграш у силі в три рази (є масштабна лінійка й динамометр).
2. Спробуйте зрівноважити метрову лінійку вантажем масою 100 г.
3. Візьміть гострозубці й ножиці різних видів і спробуйте визначити виграш у силі при користуванні даними інструментами.
4. Покладіть на підлогу швабру. Яку роботу треба виконати, щоб поставити її вертикально? Для розв’язання завдання скористайтеся динамометром і лінійкою.
5. Напишіть ручкою на папері кілька слів. У цьому випадку ручка відіграє роль важеля. Чи програєте ви в силі? Чи виграєте? Придивіться до руху пальців і кінчика ручки під час написання. Знайдіть точку опори, оцініть плечі. У чому ж програєте, у чому виграєте? У скільки разів?
Якісні завдання:
1. Спробуйте розрізати ножицями металевий дріт. Чому вам доводиться дріт поміщати ближче до гвинта ножиців?
2. Коли ціпок тримають у руках за кінці, то його важко переломити. Якщо ж середину ціпка покласти на підставку, то переломити ціпок легко. Поясніть чому.
3. Чи мають змінюватися величини сил, прикладених до напилка правою й лівою рукою під час обпилювання горизонтальної деталі?
4. Як за допомогою рухомого й нерухомого блоків одержати виграш у шляху й програш у силі?
Розрахункові завдання:
1. Зобразіть похилу площину, що при довжині 8 м дає виграш у силі в 2 рази.
2. Тіло масою 20 кг піднімають по похилій площині. Яку силу необхідно прикласти в напрямку руху тіла, якщо довжина похилої площі 4 м, а висота 1 м? ККД похилої площини 80 %.
Розв’язок. Відповідно до визначення ККД:
Визначимо корисну роботу:
Визначимо витрачену роботу:
Тоді
Із цієї формули можна знайти силу:
Перевіряємо одиниці величин:
Обчислюємо силу:
3. Вантаж масою 120 кг підняли на висоту 0,2 м за допомогою важеля. Відношення короткого плеча важеля до довгого дорівнює 1:6. Яку силу приклали до довгого плеча важеля й на яку відстань опустився його кінець, якщо ККД дорівнює 80 % ? (Відповідь: 245 Н)
4. Чому дорівнює ККД гідравлічної машини, якщо для підйому вантажу масою 1,2 т необхідно прикладати до меншого поршня силу 160 Н? Площі поршнів рівні 5 см2 й 500 см2. (Відповідь: 75 %)
5. Вантаж масою 270 кг піднімають за допомогою нерухомого блока. Яку силу необхідно прикласти до вільного кінця мотузки, якщо ККД блока 90 % ? (Відповідь: 3 кН)
Домашнє завдання-1
1. У-1: § 19.
2. Сб-1:
Рів1 – № 22.4, 22.5, 22.8, 22.9, 22.10.
Рів2 – № 22.11, 22.13, 22.14, 22.18, 22.20.
Рів3 – № 22.21, 22.24, 22.25, 22.27, 22.30.
Домашнє завдання-2
1. У-2: § 32.
2. Сб-2:
Рів1 – № 25.3, 25.7, 25.13.
Рів2 – № 25.8, 25.14, 25.18, 25.19.
Рів3 – № 25.22, 25.23, 25.24, 25.25, 25.26.