1-й семестр
МЕХАНІЧНІ ЯВИЩА
1. Механічний рух
Урок 6/6
Тема. Розв’язання задач на обчислення середньої швидкості
Мета уроку: закріпити знання про середню швидкість; познайомити учнів з методами розв’язання задач.
Тип уроку: урок закріплення знань.
План уроку
Контроль знань | 10 хв. | 1. Що розуміють під середньою швидкістю нерівномірного руху? 2. Турист годину рухався зі швидкістю 5 км/год., а потім годину їхав зі швидкістю 15 км/год. Обчислить 3. Мотоцикл проїхав 60 км за 1 год., а потім ще 140 км за 4 год. Обчислить середню швидкість на всьому шляху? |
Закріплення вивченого матеріалу | 35 хв. | 1. Поміркуй і відповідай. 2. Навчаємося розв’язувати задачі |
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ
Даний урок має чітку спрямованість: формування в учнів практичних навичок і вмінь. Урок необхідно почати з короткого повторення попереднього матеріалу у формі фронтального опитування, звертаючи особливу увагу на розуміння учнями фізичного змісту середньої швидкості.
1). Поміркуй і відповідай
1. Про яку швидкість йдеться, коли називають числове значення швидкості, наприклад, поїзда, що йде з Києва в Одесу?
2. На вулицях міст вивішують знаки, що забороняють рух зі швидкостями, що перевищують значення швидкості, зазначеної на знаку. Про яку швидкість тут йдеться?
3. Чи може перемогти в бігу спортсмен, що володіє стрімким стартом, блискавичним фінішем, але поступається суперникам у середній швидкості на дистанції, що розігрується?
2). Навчаємося розв’язувати задачі
1. Футболіст високого класу пробігає за матч близько 20 км. Яка його середня швидкість?
2. Турист виїхав із селища по прямій дорозі на велосипеді зі швидкістю 15 км/год. По дорозі велосипед зламався, і далі туристові довелося йти пішки зі швидкістю 5 км/год. Знайдіть середню швидкість руху на всьому шляху, якщо: а) турист половину часу їхав і половину часу йшов; б) турист половину шляху їхав і половину шляху йшов. Чому середня швидкість у випадках а) й б) не збігається?
Розв’язок. Позначимо весь пройдений шлях l, а весь витрачений час t. Тоді Сер = l/t. У випадку а) людина їхала протягом часу t1 = t/2 й такий самий час t2 = t/2 ішла пішки. Отже, вона проїхала шлях l1 = 1t1 і пройшла шлях l2 = 2t2. Оскільки t = t1 + t2, одержуємо:
Підставляючи числові дані, одержуємо
Ceр = 10 км/год.
Зверніть увагу: середня швидкість дорівнює середньому арифметичному швидкостей на різних ділянках, якщо рух на кожній ділянці забирав однаковий час.
У випадку б) людина проїхала шлях l1 = l/2 і такий самий шлях l2 = l/2 пройшла пішки. Отже, їхала вона протягом часу t1 = l1/1, а йшла протягом часу t1 = l1/2. Оскільки t = t1 + t2, одержуємо
Підставляючи числові дані, одержуємо Ceр =7, 5 км/год. Як бачимо, у цьому випадку середня швидкість руху менше, ніж у першому. Це пояснюється тим, що у випадку а) людина їхала і йшла однаковий час, а у випадку б) вона проїхала й пройшла однакову відстань, тобто йшла довше, ніж їхала.
3. Два мандрівники одночасно виїхали на велосипеді з міста А в місто Б, і в обох велосипеди в дорозі зламалися. Перший мандрівник половину часу їхав і половину часу йшов, а другий половину шляху їхав і половину шляху йшов. Який мандрівник прийшов у місто Б раніше, якщо мандрівники їдуть із однаковою швидкістю і йдуть із однаковою швидкістю?
Домашнє завдання-1
1. У-1: § 3.
2. Сб-1:
Рів1 – № 3.3, 3.8, 3.9, 3.10.
Рів2 – № 3.12, 3.15, 3.18, 3.19, 3.20.
Рів3 – № 3.27; 3.28, 3.29, 3.30.
3. Д: Підготуватися до самостійної роботи № 3 “Середня швидкість”.
Домашнє завдання-2
1. У-2: § 3.
2. Сб-2:
Рів1 – № 3.8, 3.11, 3.12, 3.14.
Рів2 – № 3.16, 3.17, 3.18, 3.19, 3.20.
Рів3 – № 3.22, 3.23, 3.26, 3.27, 3.30
Завдання для самостійної роботи № 3 “Середня швидкість”
Початковий рівень
1. Виберіть правильну відповідь. Автомобіль проїхав 60 км за 1 год, а потім ще 240 км за 5 год. Яка середня швидкість на всьому шляху?
А 40 км/год.
Б 50 км/год.
В 150 км/год.
2. Виберіть правильну відповідь. Пішохід годину йшов зі швидкістю 4 км/год, а потім годину їхав на велосипеді зі швидкістю 16 км/год. Яка середня швидкість на всьому шляху?
А 8 км/год.
Б 10 км/год.
В 20 км/год.
Середній рівень
1. На рисунку зображений графік залежності шляхи від часу для деякого тіла. Визначте середню швидкість тіла на всьому шляху. Якою була б середня швидкість цього тіла, якби воно рухалося увесь час?
2. Турист за 25 хв. пройшов 1,2 км, потім півгодини відпочивав, а потім пробіг ще 800 м за 5 хв. Якою була його середня швидкість на всьому шляху? Якою була б його середня швидкість, якби він не відпочивав?
Достатній рівень
1. Поїзд рухався на підйомі із середньою швидкістю 60 км/год., а на спуску його середня швидкість склала 100 км/год. Визначте середню швидкість на всій ділянці шляху, якщо врахувати, що спуск удвічі довший, ніж підйом.
2. Першу половину шляху автомобіль ішов зі швидкістю, у 8 разів більшою, ніж другу. Середня швидкість автомобіля на всьому шляху дорівнює 16 км/год. Визначте швидкість автомобіля на другій половині шляху.
Високий рівень
1. Мандрівник дві години їхав на велосипеді, а потім велосипед зламався, і мандрівник шість годин йшов пішки. Якою була його середня швидкість, якщо їхав він утричі швидше, ніж ішов, а йшов зі швидкістю 4 км/год.?
2. Мандрівник їхав спочатку на коні, а потім на віслюкові. Яку частину шляху і яку частину всього часу руху він їхав на коні, якщо середня швидкість мандрівника виявилася рівною 12 км/год., швидкість їзди на коні 30 км/год., а на віслюкові – 6 км/год.?