Мета: вчити учнів розпізнавати види перехресть, виконувати правила переходу перехресть, майданів з урахуванням місцевих умов; розвивати спостережливість, уміння орієнтуватися на вулицях міста; виховувати уважність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку)
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ
1. Фронтальне опитування
– Хто є учасником дорожнього руху?
– Що призначено для руху автомобілів, а що – для пішоходів?
– Які лінії дорожньої розмітки допомагають
– Що варто пам’ятати, коли переходиш дорогу?
– Чи має значення, як обходити транспорт?
– Про що говорять: “Несе світло”?
Обговорення ситуації. “Дівчинка стоїть на переході, на світлофорі загоряється зелене світло, а регулювальник забороняє іти, вона розгубилася. Як їй учинити?” (Відповіді учнів.)
2. Гра “Доповни речення”
– Перехрестя – це…
– Нерегульоване перехрестя – це…
– Регульоване перехрестя – це…
– Переходити дорогу можна…
– Перед тим, як почати перехід, треба…
–
– Якщо блимає зелене світло…
– Під час переходу через проїжджу частину не можна…
3. Робота в парах
1. Як ви гадаєте, для чого постовому потрібен жезл?
А) Вітати знайомих;
Б) для захисту;
В) регулювати рух;
Г) для краси.
2. Що ви робитимете, якщо загориться зелене світло світлофора?
А) Побіжите з усіх ніг;
Б) подивитеся, чи немає поблизу транспорту, який швидко рухається;
В) пропустите всіх бабусь і даму з собачкою;
Г) залишитеся стояти на місці.
3. Що таке перехрестя?
А) Місце перехрещення доріг і вулиць;
Б) місце, де можна повільно переходити дорогу.
– Ви вже знаєте, що найскладніше переходити дорогу на перехресті. Чому?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про види перехресть і рух майданами.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя
– Які бувають перехрестя?
– Найчастіше перехрестя бувають чотиристоронніми або тристоронніми. Є й багатосторонні перехрестя, їх ще називають складними.
При переході складного перехрестя слід бути особливо обережним. Поміркуйте чому.
– Як переходити такі перехрестя? Спочатку потрібно визначити безпеку переходу однієї дороги. Потім перейти її. Тоді визначити безпеку переходу іншої дороги. Перейти її, і так далі…
Аналіз проблемної ситуації
– Ти стоїш на нерегульованому перехресті, перехід не позначено розміткою, дорогою рухається транспорт. Як ти переходитимеш дорогу? Чому? (Відповіді учнів.)
– Якщо на нерегульованому перехресті пішохідний перехід позначено розміткою, то пішоходи мають переваги перед транспортом. Але розпочинати перехід можна тільки тоді, коли транспорт зупинився.
А коли перехід на перехресті не позначено розміткою? Таке перехрестя можна переходити по лініях тротуарів або узбіч, а між ними – під прямим кутом у тих місцях, де їх добре видно.
Висновок. Якщо на нерегульованому перехресті перехід не позначено розміткою, то переваги має транспорт, що рухається. Тому пішоходи повинні спочатку його пропустити, а потім переходити дорогу.
А як роз’їжджається транспорт на нерегульованому перехресті? У нашій країні – правосторонній рух. Тому на перехресті рівнозначних доріг транспорт роз’іжджається за правилами правостороннього руху. Водій чекає, поки з правого боку проїде транспорт, після чого продовжує рух.
– Що таке майдан?
Майдан – перехрестя, що займає значну територію. На майдан виходить кілька доріг. На кожній із них позначають перехід для пішоходів.
2. Робота за підручником (с. 108-111)
– Де утворюються перехрестя?
– Розкажіть за мал. 28, якої конфігурації (форми) бувають перехрестя. Учні називають, де у даному мікрорайоні (селі, селищі) є перехрестя, якої вони конфігурації.
– Що таке регульовані, нерегульовані та складні перехрестя?
Робота в групах
Учні розповідають, якого виду перехрестя є у даному населеному пункті або мікрорайоні.
– Чому перехрестя – небезпечна ділянка дороги?
– Які основні правила переходу дороги на перехресті ви знаєте?
– Прочитайте висновок у підручнику.
– Чому ремонт дороги створює додаткові незручності для водіїв і пішоходів?
– Як позначають ділянки ремонту дороги?
– Як слід діяти пішоходам у цих місцях?
– Прочитайте висновок у підручнику.
– Що таке майдан?
Робота в групах
Учитель пропонує учням розглянути мал. 30 та підказати Надійці безпечний шлях, щоб купити морозиво та сісти в автобус на протилежному боці площі.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра “Не помились!”
Учитель роздає кільком учням картки зі знаками, якими позначаються різні види перехресть (Х-подібне, Т-подібне, V-подібне, багатостороннє). Учні демонструють картки, коли вчитель називає відповідний вид перехрестя.
Висновок. Під час переходу будь-якого перехрестя необхідно бути особливо уважними.
2. Робота в групах
Учитель роздає учням на вибір малюнки із зображенням різних видів перехресть. Учні мають розповісти про правила безпечного переходу цих перехресть.
3. Робота в парах
– Позначте правильні відповіді.
Як рухатися по майдану?
А) Під прямим кутом;
Б) по діагоналі;
В) спочатку пройти одну проїжджу частину, потім – іншу;
Г) тільки по пішохідних переходах.
4. Гра “П’ять речень”
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Чи є біля нашої школи складне перехрестя? (Учитель під час екскурсії може повправлятися разом з учнями його переходити.)
– Чи є біля вашого будинку складне перехрестя?
– Повправляйтеся його переходити разом з батьками або старшими членами родини.
– Чому майдан потрібно переходити не навпростець, а пішохідними переходами?
– Повправляйтеся переходити майдан разом із дорослими.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 108-111).
Намалювати план майдану свого населеного пункту. Позначити пішохідну зону, дороги, пішохідні переходи.