Самооцінка здоров’я людини

РОЗДІЛ 3 ПСИХІЧНА І ДУХОВНА СКЛАДОВІ ЗДОРОВ’Я

§ 11. Самооцінка здоров’я людини

У цьому параграфі ти:

□ пригадаєш, що таке самооцінка;

□ дізнаєшся, як формується самооцінка, як вона впливає на поведінку людини та її здоров’я;

□ тренуватимеш життєві навички постановки і досягнення мети.

Самооцінка

Одного разу вчителька принесла до класу скриньку і сказала: “Зазирнувши до цієї скриньки, ви побачите свого найкращого друга”. Як ти думаєш, що у ній було? Книжка, іграшка, фото президента…? Ні, там лежало люстерко.

Тому, зазирнувши всередину, кожен побачив себе. “Любіть і шануйте свого найкращого друга”, – сказала вчителька. Одна учениця запитала: “Хіба ми не повинні шанувати інших, а лише себе?” Вчителька пояснила: “Щира повага до інших людей завжди базується на повазі до самого себе”.

У 5-му класі ти вже дізнався, що таке самооцінка, і вчився

Ставитися до себе як до унікальної особистості. Але цього не досить. Адже повагу (навіть до самого себе) треба заслужити. Тому в цьому параграфі

ти дізнаєшся, від чого залежить твоя самооцінка і як можна її підвищити.

З чого складається самооцінка

Наша самооцінка складається з того, як ми оцінюємо себе у різних ситуаціях: у навчанні, спорті, у спілкуванні з друзями. Наприклад, ми можемо вважати себе хорошим спортсменом, але не досить вправним декламатором.

Пограйте з друзями в гру “Хто я?”. Вона допоможе не лише більше дізнатися одне про одного, а й краще усвідомити та оцінити самих себе, побачити, як у дзеркалі, свої сильні і слабкі сторони.

Самооцінка – це ставлення людини до самої себе

На аркушах паперу запишіть цифри від 1 до 5 і п’ять разів дайте відповідь на запитання: “Хто я?>>. Візьміть до уваги риси характеру, свої інтереси, вміння. Наприклад:

1. Я веселий.

2. Я люблю читати.

3. Я добре плаваю.

4. Я вмію куховарити.

5. Я не дуже сильний у математиці.

Відтак пришпиліть аркуші собі на груди і починайте ходити і читати, що написали про себе інші діти.

Як формується самооцінка

Коли ти був малим, то у ставленні до себе керувався думкою дорослих. Спробуй пригадати: якщо тебе підхвалювали, ти вважав себе хорошим, а як сварили – поганим.

Згодом ти почав робити висновки самостійно, порівнюючи себе з іншими дітьми, також під впливом власного досвіду – твоїх успіхів і невдач.

Самооцінка буває завищеною, заниженою і адекватною. Той, кого незаслужено захвалюють, кому дозволяють робити, що заманеться, може мати завищену самооцінку, безпідставно вважати себе найкращим, принижувати оточуючих зверхнім ставленням. Іншому, навпаки, приділяють мало уваги чи ставляться до нього занадто вимогливо. Це може призвести до формування заниженої самооцінки. А той, хто поважає і реально оцінює себе, має адекватну самооцінку.

1. Шестикласник Сергійко нещодавно записався до басейну, і тренер вважає його талановитим. Хоча він займається плаванням не так давно, та вже виграв змагання. Але хлопчик думає, що тренер помиляється щодо його здібностей, а свою перемогу у змаганнях вважає випадковістю. Яку самооцінку має хлопчик – завищену, занижену чи адекватну?

2. Прочитайте давньогрецьку легенду про юнака Нарциса, який закохався у самого себе. Яку самооцінку мав цей персонаж – завищену, занижену чи адекватну?

Самооцінка формується на основі досвіду – успіхів і невдач.

Вона залежить і від того, як до тебе ставляться інші люди.

Як самооцінка впливає на поведінку і здоров’я людини

Вже давно помічено: як людина ставиться до себе, так вона і поводиться. Отже, самооцінка впливає на те, що ми робимо і як ми це робимо. Повернімося до ситуації з Сергійком. Те, що він не вірить у себе, може вплинути на його поведінку. Він міркує: “Для чого старатися, все одно в мене нічого не вийде”. А якщо не тренуватись і налаштовуватися на провал, шансів на перемогу набагато менше. Отже, через свою занижену самооцінку хлопчик ризикує остаточно розчаруватися в собі.

Чи знаєш ти, що…

Діти, які добре ставляться до себе, почуваються спокійнішими, ніж ті, хто зосереджений на своїх вадах і негараздах.

Вони знають собі ціну і тому менше переживають через критику і невдачі.

Вони ставлять перед собою реалістичні цілі і зазвичай досягають мети.

Такі діти поводяться доброзичливо, краще ладнають з дорослими та однолітками.

Підлітки, які мають здорову самооцінку, менше схильні до невиправданих ризиків – куріння, вживання алкоголю, протиправних дій.

Тренінг життєвих навичок: проект самовдосконалення

Оскільки самооцінка залежить від успіхів і невдач у важливих для нас ситуаціях, ми можемо підвищити її, оволодівши життєвими навичками постановки і досягнення мети.

У 5-му класі ти вже вчився ставити перед собою цілі і досягати їх. Пригадай, чи вдалося здійснити те, що ти тоді запланував?

Пограйте у гру “Ти – молодець”. Станьте в коло. Кожен по черзі говорить про те, що він навчився робити, або про свій успіх, наприклад: “Я нещодавно навчилася їздити на велосипеді”. А всі хором: “ТИ – МОЛОДЕЦЬ!” і піднімають угору великий палець.

Тепер ти маєш нагоду розпочати новий проект самовдосконалення. Він складатиметься з однієї або кількох цілей, які ти обереш для себе. Наведені нижче поради допоможуть тобі у виконанні проекту, над яким працюватимеш протягом семестру або до кінця року.

1. На аркуші паперу запиши те, що тобі подобається в собі, і те, що не подобається (мал. 23, а).

2. Обери те, що хочеш у собі змінити повністю або частково.

3. Визнач мету і склади план етапів її досягнення (мал. 23, б).

 Самооцінка здоровя людини

Мал. 23

Як обрати мету

Обери те, що хочеш змінити у собі в найближчому майбутньому, а не взагалі і колись. Не став собі за мету стати президентом України або олімпійським чемпіоном – вона досяжна, але занадто далека.

Обери те, для чого ти маєш відповідні ресурси (здібності, час, місце, допомогу дорослих). Не варто прагнути того, що надто дорого коштує чи потребує багато часу.

Втратити чи набрати вагу.

Отримати 10 балів за семестр з англійської.

Розучити кілька пісень на гітарі.

Прочитати обсягову книжку.

Обери те, чого можна досягти поетапно. Адже найкращий спосіб – рухатися вперед маленькими кроками, від однієї перемоги до іншої.

Обери те, прогрес у чому можна виміряти – оцінками, кілограмами, сторінками.

Обери те, чого ти насправді хочеш, що принесе тобі задоволення і підвищить самооцінку.

На шляху до своєї мети

1. Налаштуйся на успіх. Повір, що тобі це під силу. Для цього уяви, як буде добре, коли досягнеш мети.

2. Подумай, від кого можеш отримати пораду і допомогу. Звернися до них.

3. Щодня оцінюй свої результати.

4. Не бійся помилок і невдач. Якщо у тебе щось не виходить, сприйми це як нагоду змінити свої плани і спробуй ще раз.

5. Вітай себе з кожним успіхом. Сприймай це як належну винагороду за свою працю, терпіння і силу волі. Людина, яка не любить себе, схильна применшувати свої досягнення, вважати їх випадковими. Тому, тільки-но подумаєш про себе погано, згадай те, що вдалося тобі, за що тебе похвалили.

Підсумки

Самооцінка – ставлення людини до самої себе. Вона формується на основі власного досвіду – успіхів і невдач, а також залежить від ставлення до тебе інших людей.

Здатність реально оцінювати себе і позитивно ставитися до себе та своїх життєвих перспектив дуже важлива для здоров’я людини, її добрих стосунків з оточуючими та життєвого успіху.

Для підвищення самоповаги розпочни проект самовдосконалення.




Самооцінка здоров’я людини