Мета: актуалізувати й поглибити знання учнів щодо музичного мистецтва та його ролі у житті людини; поглибити уявлення про основні різновиди музичних творів (вокальні й інструментальні; пісенні, танцювальні та маршові).
Діти входять до класу під звучання пісні “До побачення, літо!”. Такий традиційний прийом – вхід під музику, яка звучала на попередньому уроці, і вихід під новий твір – є доцільним для використання на уроках музичного мистецтва, оскільки добре зарекомендував себе у шкільній практиці.
Наразі звучання пісні нагадає
Під час обговорення вірша учні з’ясовують сутність музики як мистецтва (див. “Словничок”) і розповідають про її роль у власному житті. Разом з учителем діти доходять висновку, що міститься в останньому стовпчику вірша:
Може, живе вона в серці людини,
Не замовкаючи ні на хвилину?
В ній – світ природи, думки, почуття…
Музика – частка людського життя.
У цьому контексті доцільним є наступне
Діти слухають музику з пластичним інтонуванням, визначають її характер і спосіб виконання. На прикладі цього твору актуалізуємо поняття про вокальну та інструментальну музику. Також звертаємо увагу на те, що цей твір – зрозумілий і близький сучасній дитині – було написано близько століття тому. Поринути в атмосферу тих часів учням допоможе ілюстрація відповідного змісту.
Інший твір цього ж періоду – пісня “Школяр” зі “Шкільного співаника” Філарета Колесси. Слухання й аналіз пісні можна доповнити її розучуванням (за бажанням учнів). Продовжити шкільну тематику доцільно виконанням раніше розучених вокальних творів про школу.
Наступний етап уроку передбачає актуалізацію знань учнів про пісню, танець і марш (за допомогою вірша та малюнків на с. 11), проведення відповідної рухливої вікторини та розповідь учнів про місце пісенної, танцювальної та маршової музики в їхньому житті.