Мета. Ознайомити з особливостями жанру симфонічних варіацій, особливостями композиційної будови, ознайомитися з прикладами варіацій для оркестру, з творчістю М. Равеля, повторити динамічні відтінки та тембри інструментів симфонічного оркестру.
Розвивати вміння учнів уважно слухати симфонічну музику й надавати характеристику динаміці та тембральній забарвленості музичних інструментів, характерним засобам музичної виразності твору, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння
Виховувати інтерес до слухання класичної вокальної музики та виконання дитячих пісень українських композиторів.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора М. Равеля.
Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру симфонічних варіацій, їх композиційна будова (форма), приклади симфонічних варіацій в музиці.
Твори, що вивчаються на уроці:
· М.
· “Цвіт землі” (слова М. Сингаївського, музика О. Злотника).
Хід уроку
1. Вхід під музику М. Равеля. Організаційний момент. Мотивація до навчання.
2. Новий матеріал для засвоєння. Бесіда з учнями про іспанський народний танець болеро і його особливості.
Болеро (ісп. bolero) – іспанський парний народний танець та музичний жанр, що виник наприкінці XVTII століття. Музика у ньому підкреслюється ударами кастаньєт.
Темп – помірно швидкий з поступовим прискоренням. Своєю виразністю нагадує пантоміму.
Цікаво, що цей танець, за однією з версій, був створений іспанським танцівником Себастьяно Сересо близько 1780 року. Виконується болеро під акомпанемент гітари й барабана, а самі танцюючі відбивають на кастаньєтах додатково складні ритмічні фігури, що сплітаються в надзвичайно примхливий візерунок. Відомо багато різновидів болеро, характерних для різних областей Іспанії.
У формі болеро написано романси М. Глінки, О. Даргомижського, Л. Деліба; болеро використали у своїх операх Г. Берліоз, К. – М. Вебер, Дж. Верді та ін. , у балетах – Л. Деліб, П. Чайковський та інші. Широко відоме “Болеро” для оркестру М. Равеля.
3. Музичне сприймання. М. Равель. “Болеро”.
4. Аналіз музичного твору.
1. Про що “розповів” вам твір?
2. Які музичні інструменти виконували цей твір?
3. Який танець ви собі уявляєте?
4. Як змінюється мелодія протягом усього твору?
5. Що є особливим і незмінним у творі?
6. Розкажіть про свої враження від музики.
5. Відомості про особливості творчості М. Равеля на прикладі його симфонічних варіацій.
Моріс Равель спочатку мав намір написати “Болеро” не для оркестру, а для балетної постановки. Твір був уперше виконаний 22 листопада 1928 року в паризькому “Гранд-Опера” під час вечора балерини Іди Рубінштейн. Оркестром диригував Вальтер Страрам. “Болеро” здобуло особливу популярність завдяки оригінальному звучанню. Особливість цього твору – незмінний повтор однієї ритмічної фігури, що виконується на ударних інструментах. Цей ритм діє майже гіпнотично. Музика ніби поступово насувається на слухача. На тлі чіткого ритму, який звучить спочатку тихо (піано), лунає основна мелодія танцю, з кожним разом додаються не тільки нові духові інструменти (від одного інструмента – до всього оркестру), а й поступово зростає динаміка твору (від піанісимо – до фортисимо).
Таким чином протягом 24 варіацій у звучанні оркестру:
· незмінними залишаються Ритм, мелодія;
· змінюється Забарвлення звучання, Тембр та Динаміка, гучність звучання.
Пригадайте, які музичні інструменти входять до складу симфонічного оркестру.
Зверніть увагу, яким складом оркестр виконував “Болеро”: 2 флейти пікколо, 2 гобої, англійський ріжок, 2 кларнети, бас-кларнет, 2 фаготи, контрафагот, 4 валторни, труба пікколо, 3 труби, 3 тромбони, туба, 3 саксофони, литаври, 2 малі барабани, тарілки, гонг, тамтам, челеста, арфа та струнні (скрипки, альти, віолончелі, контрабаси).
6. Біографія композитора.
Моріс Жозеф РАВЕЛЬ (1875-1937)
Французький композитор, яскравий представник музичного імпресіонізму. Він продовжив і розвинув пошуки у сфері гармонії й оркестрування, екзотичної ритміки.
На музику Равеля вплинули різні музичні течії: від американського джазу до фольклору Європи та Азії. Він є автором опер, балетів, творів для оркестру (“Шехеразада”, “Іспанська рапсодія”), концертів для фортепіано з оркестром, вокальних та камерно-інструментальних творів.
7. Бесіда про особливості жанру симфонічних варіацій.
В основу музичного жанру симфонічні варіації покладено варіаційну музичну форму.
Музичний словничок
Варіаційна форма – музична форма, в якій основна тема зазнає різноманітних змін (варіацій).
Цікаво, що варіації бувають і в інших сферах життя. Наприклад: у математиці (варіація функції, варіаційне числення), в біології (генетична варіація), у фізиці (варіаційний метод, магнітна варіація).
8. Виконання творчого завдання.
Візьміть пензлик та фарби. Послухайте ще раз музику “Болеро” та спробуйте зобразити за допомогою кольору динаміку й темп твору. Можливо, для зображення чудового танцю вам знадобляться ще й лінії, які передадуть характер твору.
9. Фізкультхвилинка “Пластична імпровізація – танець болеро”.
10. Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).
11. Виконуємо пісню. “Цвіт землі” (слова М. Сингаївського, музика О. Злотника).
Заспівайте пісню, виконуючи музичний супровід на шумовому інструменті.
Разом з однокласниками виберіть солістів для виконання куплетів, а приспів співайте всі разом.
12. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
· Розкажіть про те, яку музику ми слухали на уроці.
· Розкажіть про особливості звучання симфонічного оркестру протягом усього твору. Як змінюється мелодія протягом його звучання?
· Що означає варіаційна форма? Наведіть приклади варіацій, які ми слухали на уроці.
13. Домашнє завдання.
Прослухайте музику, яка лунає у вас вдома. Чи є серед прослуханих творів ті, що виконує симфонічний оркестр? Якщо так, то з’ясуйте, хто їх написав.
14. Вихід з класу під музику М. Равеля.
15. Для допитливих – виконання музичного проекту.
Проект “Танцювальна музика”
Мета: навчитися створювати каталог танцювальної музики, що складається з музичних композицій танцювального характеру (класичні твори та сучасні танцювальні композиції).
Очікуваний результат: буклет-каталог.
План створення:
Скільки танцювальної музики звучить навколо! Та, окрім дискотек, вона лунає й у виконанні симфонічного оркестру. Складіть буклет-каталог симфонічної та сучасної музики.
1. Зберіть колекцію танцювальної музики в розділ “Класична танцювальна музика” і колекцію сучасних ритмів “Сучасні ритми”.
2. Оформте буклет з назвами творів із зазначенням авторів і виконавців.
3. Прикрасьте буклет малюнками та ілюстраціями. Тепер на черзі вечір танцювальної музики?