СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ
Урок 17
Тема. Сонце та його значення для життя на Землі
Мета: формувати в учнів уявлення про Сонце, про значення сонячного світла і тепла для рослин, тварин, людини; показати значення Сонця в житті тварин і рослин; розкрити значення сонячного світла і тепла в житті людини; учити спостерігати за висотою Сонця і встановлювати найпростіші зв’язки між висотою Сонця і кількістю тепла, яке Сонце посилає на землю; сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
>>
– Який сьогодні день?
– Яке число і місяць?
– Який стан неба?
– Чи був вітер, коли ви йшли до школи?
– А опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
>> Робота над загадками
– Вдень у небі гуляє,
А ввечері на землю сідає. (Сонце)
– Постійного місця не має,
День і ніч бродить,
Весь світ обходить. (Сонце)
– Гарне, добре, на всіх дивиться,
А людям на себе дивитися не дозволяє. (Сонце)
– Сьогодні я розповім вам про Сонце та його значення для життя на Землі.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Гра “Дари Сонця”
На
– Сонце – джерело життя на нашій планеті. Життя на Землі неможливе без енергії сонячних променів.
2. Розповідь учителя
1) Сонце і тварини.
– М. Пришвин писав: “Усе прекрасне на Землі – від Сонця…”.
Для жителів планети Земля велике значення мають сонячне світло і тепло. Сонце зігріває й освітлює Землю. Завдяки цьому тварини бачать навколишній світ.
– Чи всім тваринам потрібне сонячне освітлення?
– А тим тваринам, у яких немає очей?
– Чи всім тваринам потрібне сонячне тепло?
– Сонячні промені допомагають виробляти в тілі тваринних організмів дуже корисні речовини – вітаміни.
М. Зверев розповідає про прийняття борсучатами сонячних ванн: “Нора борсучат – біля невеликої полянки. Щойно прогріється земля, витягує борсучиха усіх своїх дитинчат на сонечко. Борсучата на галявинці деякий час вовтузяться і засинають, пригріті сонцем. Тільки потягне свіжий вітерець, починають незадоволено повискувати. Мати-борсучиха затягує всіх в нору. Вітер стихне, знову у борсучихи робота: борсучат по одному за комір витягувати на галявинку.
Люблять сонячне тепло і комахи, і змії, і ящірки. Від нього вони стають рухливими, швидкими”.
Г. Скрябицький розповідає: “Ви йдете по лісовому узліссю або вздовж канави. Уважно оглядайте кожен великий камінь. Камені так нагрілися на яскравому сонці, що руці гаряче. Дивитеся: на камені лежить ящірка. Тіло розпластала, лапки широко розставила, очі замружила. Вона нещодавно опритомніла від зимівлі в земляній норці. Опритомніла і вибралася погрітися на сонечко. Зігріється ящірка, зробиться швидкою і рухливою, і візьметься за полювання. Бережіться, мухи, слизняки й інша дрібна живність!”
2) Сонце і рослини.
– Сонячне світло і тепло потрібні не лише тваринам, але й рослинам.
Вони ростуть, цвітуть, дають плоди і насіння в теплу погоду. Узимку рослини сплять.
Спекотного літнього дня, коли Сонце нещадно палить, тварини можуть сховатися в тіні. А рослинам нікуди втекти і сховатися. Ось і покривають вони свої листочки товстим шаром воску або білими волосками. Віск і волоски захищають листя від опіків.
Якщо тварини можуть жити без сонячного світла в печерах і під землею, то рослини жити без сонячного світла не можуть.
Сонце допомагає рослині живитися. Як саме?
Послухайте про це казку.
Живуть у листі рослин маленькі чарівники – хлорофілові зернятка. Вони такі малі, що розглянути їх можна тільки під мікроскопом. Колір їх яскраво-зелений. І листя рослин зелене через те, що хлорофілових зерняток у них багато. Рано-вранці, щойно Сонце протягне свої промені, прокидаються чарівники – хлорофілові зернятка. Відразу беруться до роботи.
Корінцям наказують: “Корінці, корінці, беріть воду із землі”. Стеблинці віддають команду: “Стеблинко, стеблинко, подавай воду від корінців до листочків”. Листочку наказують: “Листочок, листочок, відкривай стоми, подавай нам повітря”. (Стоми – це такі віконця в шкірці листа, в які входить і виходить повітря та пари води.) Потім зелені чарівники беруть сонячні проміннячка. Проміннячками змішують воду і вуглекислий газ, який узяли з повітря. І ось диво! З води і вуглекислого газу утворюється цукор та кисень.
Цукром годуються і корінець, і стеблинка, і листочки, і плоди, і насіння. Вони їдять цукор і ростуть. Кисень, який усім потрібний для дихання, хлорофілові зернятка віддають у повітря. З повітрям їм теж розрахуватися потрібно.
Увесь день зелені чарівники перемішують сонячними проміннячками воду і вуглекислий газ, годуючи рослини і вдосконалюючи повітря. Сонечко спати лягає, і хлорофіловим зерняткам настає час відпочити. Ми повинні їм подякувати за те, що вони повітря вдосконалюють і рослини годують.
А ви подумайте, перш ніж зірвати або пошкодити лист рослини, скільки чарівних зерняток можете згубити!
– Діти, вам сподобалася казка?
– Навіщо рослинам сонячні промені?
Висновок. У природі все починається з Сонця, що послало на вологу землю свої золоті теплі промені й пробудило до життя всі травички, билинки, кущики і дерева. Під цими ласкавим теплом і світлом на чистому повітрі вони виросли і дали їжу всім рослиноїдним тваринам. Ті, у свою чергу, дали їжу для дрібних хижаків, якими живляться великі за розмірами хижі звірі й птахи.
3) Сонце і людина.
– Сьогодні ми багато говорили про те, що і рослинам, і тваринам потрібні сонячні світло і тепло.
– Чи потрібні сонячні світло і тепло людині?
– Навіщо? (Розповіді дітей.)
– Згадайте казку К. Чуковського “Викрадене Сонце”.
– Що сталося на Землі без Сонця?
– Чи можливе життя на Землі без їжі?
– Що, окрім сонячного світла, тепла і грунту, потрібно рослинам для росту і розвитку?
>> Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Бесіда за малюнками
На дошці – малюнки, на яких зображено Сонце у різні пори доби.
– Що трапилося б, якби раптом зникло Сонце?
– А що трапилося б із живою природою?
– У яку пору доби Сонце гріє найтепліше?
– Чому вранці та ввечері воно дає мало тепла?
– Чи видно Сонце, коли небо затягнуте хмарами?
– Чому хмарного дня прохолодніше?
– Яка пора доби зображена на кожному з малюнків? Чому ви так уважаєте?
– Як високо перебуває сонце над землею протягом дня?
– Чому влітку вранці та ввечері прохолодніше, а в полудень – спекотно?
2. Гра “Хрестики-нулики”
Уранці та ввечері Сонце стоїть низько над землею і дає мало тепла.
Сонце завжди гріє однаково.
Хмари затримують тепло сонячних променів.
Без тепла проростає насіння, квітують рослини, достигають плоди.
У полудень сонце піднімається високо і дає більше тепла.
Сонце потрібно всьому живому.
3. Вікторина
– Коли доба коротша – взимку чи улітку?
– Якщо небо закрито хмарами, чи є за ними сонце?
– Якщо небо закрито хмарами, чи світить воно?
– Що дає Землі світло і тепло?
– Коли сонце дужче гріє: опівдні, вранці чи ввечері?
4. Пояснення вислову: “Сонце світить, сонце сяє – вся природа воскресає”
5. Робота над загадками
– В небі я труджуся,
Знає мене кожен.
Я на всіх дивлюся,
На мене ж – не можна.
– Всі його люблять,
Всі на нього чекають,
А хто подивиться –
Кожен скривиться.
– Гріє, гріє, припікає,
Всіх у воду заганяє. (Сонце)
Висновок. Життя на Землі без Сонця неможливе: якщо перестане світити Сонце, то зелені рослини загинуть, адже вони не можуть жити без тепла і світла; тваринам і людям нічим буде харчуватися. Усе живе замерзне від нестерпної холоднечі.
– Проте, цього не станеться, тому що Сонце – зірка, яка випромінює у простір силу-силенну тепла і світла. На небі Сонце здається маленьким сліпуче-яскравим кружечком лише тому, що нас від Сонця відділяють 150 млн. км. Температура сонячної поверхні – 6000 градусів, а біля центру – 15 млн. градусів. Учені підрахували, що Сонце світитиме ще мільярди років.
V. Підсумок уроку
– Що таке Сонце?
– Далеко чи близько воно від нас?
– Що Сонце дає людині?
– Кому, крім людей, ще потрібне Сонце?
– Чи потрібне Сонце рослинам?
– Що Сонце дає тваринам?
– Чи однаково світить і гріє Сонце у різні частини доби? у різні пори року?
– Які загадки про Сонце ви запам’ятали?