СЛОВОТВОРЧІ ЗАСОБИ СТИЛІСТИКИ
Урок № 60
СТИЛІСТИЧНЕ ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ СЛОВОТВОРУ
Мета: закріпити знання, уміння і навички стилістичного використання засобів словотвору; розвивати вміння встановлювати внутрішньо – та міжпредметні зв’язки; виховувати художні смаки.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Словотвір і стилістика: на рівні теми уроку.
Морфологія: частини мови.
Синтаксис: словосполучення, речення, текст. .
Культура мовлення: виразне читання; виразність мовлення.
Міжпредметні зв’язки:
Тип уроку: закріплення та поглиблення знань, умінь і навичок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Ознайомлення учнів із темою, метою та завданнями уроку
III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
> Згрупуйте і запишіть слова за способами словотвору:
А) за допомогою суфіксів;
Б) префіксів;
В) основоскладання;
Г) словоскладання.
Лікар-терапевт, малоземелля, багатоплановість, інформування, зітхання, натуралізм, мовознавець-лексикограф, антропологія, братик-голубчик.
IV. Розширення і поглиблення засвоєного матеріалу
> Прочитайте
Випишіть речення, в яких є слова, утворені способом осново – та словоскладання… Поясніть стилістичну роль цих засобів.
1. Ані хмарки на небі – лише височінь, глибочінь (Л. Первомайський), 2. Сонечко пломенисто гралося у небі, вітерець жвавенько хитав деревами, що попадалися де-не-де по дорозі, і шумів у міських садочках (Марко Вовчок). 3. Сосни махали кошлатими лапищами (О. Дончепко). 4. Паморозь розкішним мереживом покрила нерухомі дерева (М. Стельмах). 5. У Сквирі, в тихій, Живе мій друг, старий казкар вечірній (М. Рильський). 6. Не пустоцвіту барви Золоті нас ваблять і чарують у житті, Ми квітку жита любимо за те, що в ній зачато зерно золоте (О. Ющенко). 7. Спом’янула Олеся: вона в свойому селі йде,- той привітає, другий про здоров’я спитає, декотрий пожартує, інший стане та свій смуток-жаль повістить (Марко Вовчок).
> Виразно прочитайте текст. Які стилістичні відтінки мають виділені слова? Завдяки чому? Знайдіть й інші стилістичні засоби у вірші. Поясніть розділові знаки.
Там сонце, як серце, дзвенить-виграє,
Кленовий листочку, дівчатко моє!
Злотава доріжка од сонця до вій…
Кленочок-листочок танцює на ній.
Там Лади-Ладусі співають пісень,
Там ночі блакитні й фіалковий день,
Там срібні ковалики квіти кують,
Там зорі-комарики в небі снують.
Ой тіні рожеві, ой сон золотий,
Ой стежка-мережка й дівчатко на ній –
Дівчатко-кленчатко, злотава струна…
Ой пісня блакитня, ой срібна луна…
(С. Тельнюк)
> До якого функціонального стилю тяжіють подані слова? За допомогою чого ви це визначили? Складіть із ними кілька речень і запишіть.
Концертмейстер, лебідка, невдаха, недовершеність, осьдечки, контрамарка, лежбище, лишечко, манаття, звірюга, мюзик-хол, місяченько, зеренце.
> Перепишіть речення. Які стилістичні відтінки мають використані в них складні слова? Підкресліть їх як члени речення.
1. І він хвилюється. Солодкозвучна мова, скорившись розміру віршованих дворядь, розполивалася… (М. Бажай). 2. Хліб-сіль, вода і світанковий світ, Шовки небес і сині очі квітня (А. Малишко). 3. А коси у неї були чорні-пречорні, а очі вона мала сині-пресині, а найбільша урода її добре-предобре серце (Народна творчість). 4. Однак такі написання можуть бути і традиційними, що відбивають правопис кирило-мефодіївського періоду (З підручника).
Творча робота в групах (3 групи)
> Напишіть по 10 слів з стилістично забарвленими суфіксами (група 1), префіксами (група 2), складними словами (група 3).
V. Систематизація й узагальнення засвоєного матеріалу
> Складіть речення, використавши слова з суфіксами, префіксами, стилістично забарвленими. Які ще стилістичні засоби словотвору ви знаєте? Наведіть приклади усно.
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
> Підберіть і запишіть по 3 речення, в яких би знайшли відображення стилістичні засоби суфіксів, префіксів та складних слів.