Урок 22. СЮЖЕТНИЙ РОЗВИТОК МУЗИКИ
Вступ
Ми вже познайомилися з виконавським, жанровим, ладовим, динамічним, тембровим, темповим та інтонаційно-мелодичним прийомами розвитку музики. Сьогодні до них додасться ще й сюжетний прийом розвитку музики А допоможе нам уривок з опери “Запорожець за Дунаєм” видатного українського композитора Семена Степановича Гулака-Артемовського.
Відомості про С. Гулака-Артемовського
На початку своєї творчої діяльності Семен Степанович Гулак-Артемовський був відомий як прекрасний
Славу композитора Гулаку-Артемовському принесла опера “Запорожець за Дунаєм”. Добре знаючи закони театральної сцени, він зміг створити цільний художньо довершений твір. Сюжет опери пов’язаний з історією. Події відбуваються на турецькій території, за Дніпром, де після зруйнування Запорізької Січі опинилася значна частина запорізьких козаків.
Слухання. С. Гулак-Артемовський.
Одними з головних персонажів опери “Запорожець за Дунаєм” є Іван Карась та його дружина Одарка. На початку твору між ними відбувається розмова.
При слуханні зверніть увагу, як розвивається музичний діалог.
Прослідкуймо, який характер мають інтонації Карася та інтонації Одарки.
Діалог – це розмова між двома або кількома людьми.
Аналіз прослуханого твору
Дует Карася та Одарки з опери Гулака-Артемовського “Запорожець за Дунаєм” є прикладом сюжетного розвитку музики, що йде від словесного тексту. Він має комедійний характер.
Хоробрий козак Карась ніяковіє перед настирливою атакою своєї жінки, яка вкрай збуджена і сердита. Він не знає, що відповісти, і наспіх придумує причину своєї відсутності. Музичний діалог розвивається таким чином: активні, вимогливі, гнівні інтонації Одарки переходять до сліз і голосінь, а інтонації Карася є невпевненими, запобігливими, простодушно-хитруватими; він намагається виправдатися перед дружиною.
Підсумки уроку
До ланцюжка прийомів розвитку музики сьогодні ми додали сюжетний розвиток, а його втілення побачили на прикладі уривку з опери Гулака-Артемовського “Запорожець за Дунаєм”.