Мета: продовжити ознайомлення учнів із типами текстів за їх метою; формувати уявлення про текст-міркування, його характерні ознаки: твердження, доказ, висновок; вчити складати тексти-міркування; виховувати інтерес до навчання.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота за картками
Картка 1
– Прочитайте текст.
– Визначте тип тексту і доберіть питання, на яке він відповідає.
– Придумайте заголовок до тексту.
Кроків за кілька від сухої коси визирає з води вербовий кущик. Невеличкий
Картка 2
– Прочитайте текст.
– Визначте тип тексту і доберіть питання, на яке він відповідає.
– Придумайте заголовок до тексту.
Усю зиму спав їжачок у лісі під купою хмизу. Настала весна. Весняне сонечко пригріло землю.
Виліз їжачок зі свого зимового лігва і почав чиститися. Він потерся об кущі та гіде очки. Потім облизав себе язичком. Подивився їжачок навкруги, Струснувся і побіг на полювання.
2. Фронтальне опитування
–
– Чим текст-опис відрізняється від тексту-розповіді?
3. Робота за таблицею “Типи текстів”
Розповідь | Опис | ? |
Розповідаємо про певну подію | Описуємо предмет або подію | Хочемо довести або спростувати певну подію |
– Яку назву можна дати третьому виду текстів?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми попрацюємо над текстами-міркуваннями; дізнаємося про їх характерні ознаки.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. “Попрацюймо разом!”
– Прочитайте текст.
– Який із трьох заголовків найбільше підходить до цього тексту? (Витівки Шарка. Симпатичне щеня. Чому цуценя назвали Шарком?)
Наше цуценя назвали Шарком, тому що здалеку воно здається пухнастою кулькою.
По-перше, у нього короткі, криві ніжки, і ходить воно, перевалюючись з боку на бік. По-друге, мама так розгодувала його, що цуценя підмітає шерстю землю, а лап зовсім не видно.
Ось чому кличка Шарко йому дуже підходить.
– Який це тип тексту?
Висновок. Це текст-міркування. У тексті-міркуванні є твердження, доказ, висновок.
– Розгляньте схему цього тексту і запишіть потрібні речення.
Твердження: Чому?..
Доказ: Тому що…
Висновок: Ось чому…
2. Вибіркове списування
– Прочитайте текст і визначте його тип.
– Випишіть речення, у якому висловлюється твердження.
Світ прекрасний Навколо тебе –
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі, гори і ріки –
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить,
Бо світ навколо любові просить.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Творча робота
– Прочитайте зачин тексту.
Найкращий урок для мене – читання. Чому саме цей урок став цікавим і необхідним? Яка таємниця криється за цим?
Ось вона, таємниця…
– Складіть текст-міркування, дібравши переконливі докази, та зробіть висновок.
– Запишіть текст.
2. Перевірка виконаної роботи
3. Гра “Будівники”
– Перебудуйте текст-розповідь на текст-міркування.
Птахи – наші друзі. Вони знищують шкідників лісу. А ще вони радують нас своїм співом. Бережіть птахів!
4. Складання речень-міркувань
– Лось і косуля – травоїдні тварини, бо…
(вони живляться виключно рослинною їжею).
– Ліс – наше багатство, оскільки дає нам:..
(чисте повітря, смачні та корисні плоди, затишний відпочинок).
– Цю гарну пташку прозвали сорока-білобока, через те що має вона…
(хвіст і голівку чорну, як у ворони, тільки крила та черевце біленькі).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Пригадайте, що таке текст?
– Які бувають типи текстів?
– Як скласти текст-міркування?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ