ТЕКСТ
Текст-міркування: твердження, докази, висновки
30. Прочитайте текст.
Техніка полегшує життя людини.
Звичайно, вона допомагає кожному. Твоїй матусі – поратися по господарству. Що було б, якби не було пральних машин, холодильників, електричних і газових плит? На мою думку, техніка виконує багато важкої роботи.Адже, якби не було трактора, комбайна, автомобіля, підйомного крана, – усе потрібно було б робити вручну. Усю техніку створила сама людина. Це витвір її розуму.
Отже, без людини не було б техніки. Потрібно
Визначте кількість абзаців у тексті.
Перше речення – це твердження. Другий абзац тексту – доказ, доведення. Останній абзац – висновок.
Слова звичайно, по-перше, а також сполучення слів я підтримую, я не підтримую, я вважаю, переконаний, на мою думку та інші використовують у доведенні. Слова отже, таким чином, безумовно використовують у висновку.
– Спишіть доведення. Підкресліть слова – назви техніки, що полегшує працю людини.
31. Прочитайте текст-міркування.
Чудова в бабусиному саду яблуня!
Я погоджуюся з бабусею. Дійсно, яблука в бабусиному саду чудові. Вони всю зиму лежать наче щойно з гілки. Великі, налиті, відкусиш – сік так і чвиркає. І жодного червивого не буває, жодного гнилого. Мені здається, що ці яблука особливі, чарівні. І яблуня наче казкова. Але в казки я давно не вірю (За Сашком Дерманським).
– Визначте частини тексту-міркування. Випишіть слова та сполучення слів, які використані в доказах. Якої частини тексту-міркування не вистачає? Складіть і запишіть цю частину.
32. Прочитайте текст.
– Дідусю, навіщо ти саджаєш цю маленьку яблуньку? – питає Василько дідуся. – У нас такий великий сад!
– Сад – то наше багатство. Ти подивись… Ти послухай… Ти посмакуй… Ти вдихни повітря, – стиха сказав дідусь… (За Ніною Ковпак).
– Складіть і запишіть текст-міркування, твердженням якого є виділене речення. Використайте слова та сполучення слів, що вживаються в текстах-міркуваннях.
33. Прочитайте твердження “У народі кажуть, що бджілка – домашній лікар”. Складіть текст-міркування, початком якого є подане твердження.
34. Прочитайте вірш Галини Кирпи.
Маленький лискучий жолудь лягає в холодну землю, вкривається ковдрою з листя, а потім знімає шапку і починає рости.
– Прочитайте, за яких умов жолудь почне рости.
– Прочитайте твердження “Маленький лискучий жолудь стане могутнім дубом”. Складіть за змістом вірша речення – доведення, використовуючи слова по-перше, по-друге, спочатку, потім. Запишіть.
35. Прочитайте текст-розповідь.
Дуб – незвичайне дерево. Це довговічна рослина. Він живе до двох тисяч років. Деревина дуба особливо міцна. Вона цінується в столярних роботах. Його кора, гілки й листя використовуються в медицині. Настоянка з кори дуба вбиває шкідливі мікроби, лікує опіки, запалення, а жолудями харчуються тварини й птахи (3 “Дитячої енциклопедії”).
– Переробіть текст-розповідь на текст-міркування, твердженням якого є перше речення. Дотримуйтеся структури тексту-міркування.
36. Прочитайте прислів’я.
Хто спортом займається, той сил набирається.
– Складіть текст-міркування. твердженням якого є прочитане прислів’я.
37. Складіть текст-міркування, початком якого є твердження “Птахи – окраса нашої землі”.
38. Прочитайте загадку.
Із малої цибулини
Виріс весняної днини.
Весь червоний – гордий пан.
Не козак це, а….
– Зробіть звуко-буквений аналіз слова-відгадки.
– Складіть текст-опис тюльпана, користуючись планом.
План
1. Яке стебло квітки?
2. Якої форми листки тюльпана?
3. Якого кольору бувають тюльпани?
4. Які пелюстки квітки?
39. Прочитайте текст.
Тюльпани – вишукані різнобарвні квіти, що є прикрасою квітників. Милуватися красою тюльпанів можна не тільки весною, а й узимку. Спитаєте, як? Дуже просто. Посадіть тюльпани в себе в кімнаті!
Прочитайте інструкцію, як це зробити.
1. Візьміть горщик середньої величини.
2. Наповніть його землею.
3. У грунт посадіть цибулинку тюльпана.
4. Поливайте її щотижня водою, температура якої не більше +9 ‘С (З книжки “Корисні поради”).
– Переробіть речення інструкції, використовуючи слова спочатку. потім, тепер, тоді. Запишіть перероблений текст.
40. Розгляньте малюнки.
– Назвіть квіти, які розцвітають весною, а які – восени.
– Складіть текст-розповідь на тему “Весняний букет для мами”, описуючи квіти, які ви вибрали.
41. Складіть текст-опис улюбленої осінньої квітки.