БУДОВА СЛОВА. СЛОВОТВІР. ОРФОГРАФІЯ
УРОК № 87
Тема. Творення слів. Основні способи словотвору
Мета: закріпити знання учнів про основні способи словотвору; вдосконалювати вміння робити словотвірний розбір; виховувати пізнавальний інтерес до мови.
Обладнання: підручник, текст диктанту.
ХІД УРОКУ
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Творча робота.
Завдання: утворити нові слова безсуфіксальним
Зелений, виходити, далекий, лютий, юний, синій, бігати, співати.
3. Вибірковий диктант.
Завдання: виписати слова, утворені безсуфіксальним способом.
За лебединим тужливим криком злітаю я і піднімаюсь в вись. Хмара на сонце налине на мить, і похмурніє грозою блакить. Не цвіте черемха, і пташок не чуть, крутиться у полі сніжна каламуть. Аж ось уже осінь, немов з-поміж криги – між хмар пробивається синь з високості. Та хто би міг мене почути в таку безлюдну ранню рань?
4. Робота за підручником.
Вправа 576 (письмово).
5. Творча робота.
Завдання: утворити слова способом складання.
6. Робота за підручником.
Вправи 578 (письмово), 579 (усно).
7. Творча робота.
Завдання: скласти речення з поданими словами, в яких вони виступали б то прикметниками, то іменниками. Військовий, поранений, черговий, майбутнє.
8. Робота за підручником.
Вправа 580 (усно).
9. Робота біля дошки.
Завдання: зробити словотвірний розбір поданих слів. Кінотеатр, прибережний, морозець, розтин, безрукавка, юннат.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда з учнями.
– Які способи словотвору ви знаєте?
– Яким способом утворені слова: крайнебо, сонячний, пролісок, прадід, авіаспорт?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник, § 66, вправа 581.