Урок 2. Тіла. Характеристики тіла: довжина, маса, об’єм, густина. Їх вимірювання
Мета: формувати уявлення про реальні об’єкти, що оточують людину; формувати навички безпечного користування вимірювальними приладами (терези, мірний циліндр), вміння визначати масу, об’єм та розміри тіл; розвивати вміння організовувати свою роботу (самоорганізовуватися), виховувати спостережливість.
Обладнання: лінійка, штангенциркуль, мірний циліндр, терези, ареометр, по три кульки з пластиліну та деревини, склянка з водою.
Тип уроку: формування
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
¦ Що називають тілом?
¦ Назвіть приклади тіл, які належать до живої природи.
¦ Назвіть приклади тіл, які належать до неживої природи.
¦ Які методи дослідження ви знаєте?
¦ Якими приладами можна робити вимірювання?
III. Вивчення нового матеріалу
1. Характеристика тіла
Поділити клас на групи, кожній групі видати по два будь-яких предмети й попросити описати їх. Або запропонувати описати всім класом стіл, або дошку, або квіти.
– Спробуйте порівняти стіл
Те, що ви називаєте,- це й є характеристики тіла. Головними з них є довжина, об’єм, маса, густина.
Тіла – це предмети навколо нас, вони можуть бути природними і штучними (створеними людиною). Ознаки, за якими можна порівнювати тіла, називають характеристиками.
2. Прилади та одиниці вимірювання
Під час бесіди заповнюється таблиця.
Одиниці СІ (система інтернаціональна)
Характеристики тіла | Приладдя, якими можна вимірювати | Одиниці вимірювання |
Довжина – l | Лінійка, рулетка, штангенциркуль | Мм, см, м, км |
Об’єм – V | Мірний циліндр, лінійка | Мл, см3, м3 |
Маса – m | Терези | Г, кг, т |
Густина – р | Ареометр | Г/см3, кг/м3, г/л |
Практична робота № 1
Уявіть, що вирішили подарувати книгу другу, який мешкає в іншому місті (Києві). Але щоб надіслати її поштою, потрібно знати характеристики тіла: довжину, об’єм, масу.
1. Давайте разом спробуємо їх виміряти.
Книга:
L довжини : а =…
L ширини : b =…
L висоти : c =…
M = …
2. Далі запропонувати одному з учнів виміряти характеристики металевої кульки:
L вимірюємо штангенциркулем;
V – витісненням води зі склянки;
M – за допомогою терезів.
3. Індивідуальні завдання
¦ Виміряйте товщину аркуша паперу. Це можна зробити за допомогою звичайної лінійки. Візьміть пачку паперу зі 100 (або 500 аркушів) і сильно стисніть її. Виміряйте товщину пачки паперу та отриманий результат розділіть на кількість аркушів.
¦ Виміряйте довжину кола велосипедного колеса. Для цього визначте на колесі точку, в якій воно дотичне до поверхні землі, та зробіть відповідну позначку на землі. Прокатіть колесо по прямій лінії так, щоб позначена на ній точка знову опинилася на землі. З’єднайте дві відмітки, зроблені на землі, та виміряйте довжину традиційним способом. Вона буде дорівнювати довжині кола колеса.
IV. Закріплення нових знань
1. Бесіда
¦ Які ви знаєте характеристики тіл?
¦ Назвіть ціну поділки шкали лінійки, рулетки, швацького метра.
¦ За допомогою якого приладдя можна виміряти довжину парти? ширину кімнати? відстань між домівкою та школою?
2. Маса склянки із солодким напоєм складає 220 г. Яке вимірювання потрібно провести, щоб визначити масу напою?
3. Природознавче лото
Визначте форму таких предметів: книга, повітряна кулька, піраміда, дитячий м’яч, склянка, тістечко у формі трикутника.
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати текст підручника.