Мета:
– навчальна: повторити з семикласниками вивчений у попередніх класах матеріал про стилі мовлення; удосконалити уміння й навички розпізнавати тексти публіцистичного стилю, визначати його стильові ознаки;
– розвивальна: розвивати творчі вміння працювати з текстами різних стилів, знаходити їх стильові та мовні особливості;
– виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу вчити бачити красу, знайомити з представниками українського образотворчого мистецтва.
Внутрішньопредметні зв’язки:
–
– Культура мовлення і стилістика: доречне використання в мовленні текстів різних стилів мовлення.
Міжпредметні зв’язки: діловодство, література, суспільствознавство.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Які ви знаєте стилі і типи мовлення?
– Який стиль найчастіше ви застосовуєте? Чому?
– Які ознаки має публіцистичний стиль і чому він так називається?
Гра “Хто
> Прослухати уважно кожен із текстів по черзі і визначити їх стилі, свої думки обгрунтовуючи. У якій сфері діяльності може бути використаний кожен із текстів?
Текст 1
Хата в Україні трималася на майстринях-жінках. Як усяка пташка дбає про своє гніздо, так і жінка клопочеться прикрасою житла.
Малюнки створювали без попередніх ескізів, без розподілу на етапи. Найчастіше розписи просто поновлювали. Це робили двічі на рік, навесні та восени.
Фарби були переважно рослинного походження: сік вишні, шовковиці, ягід бузини, пелюсток соняшника, а також відвар цибулиння, сажа. Рослинний сік часто змішували з перетертою білою або червоною глиною, товченими вуглинами, або й просто поєднували різні глини. Як в’яжучу речовину до саморобних барвників додавали яєчний жовток чи молоко. Фарба з таким додатком була тривкішою.
Текст 2
Народна художниця України Марія Приймаченко своєю творчістю відкрила оригінальну сторінку самобутнього мистецтва світової культури. Її виставки з великим успіхом експонувалися в багатьох країнах світу.
Народилася Марія Оксентіївна 1908 року на Київщині в сім’ї мистецьки обдарованих людей. Її батько бондарював, займався теслярством і різьбленням по дереву. Мати була визнаною майстринею вишивання. Від неї й перейняла художниця вміння створювати той чарівний, характерний для українських майстринь орнамент, у якому, кажучи словами Миколи Гоголя, “птахи виходять схожими на квіти, а квіти – на птахів”.
Текст 3
Через відчинені кімнатні двері Катерина відчула – пахне цвітом дикого маку. Вона згадала, що дикий мак квітує на пригірку Гетьманського урочища.
Катерина покрадьки винесла з кімнати дерев’яну триногу. Мусила робити це тайкома, бо її малювання й досі наводило маму на безпросвітний смуток. Вона й досі переконана, що дочку наврочено цим чаклунським ремеслом.
Квола бджола втрапила в задушливий шлейф нафтового диму, що валував із гайка (трактористи палили квача, вмоченого в солярку), задихнулася і впала на цупкий буряковий лист.
Текст 4
Прочитайте зразок заяви.
Генеральному директорові “Офіс-центр”
Олійник В. П.
Пашко Ольги Іванівни
ЗАЯВА
Прошу зарахувати мене слухачем програми “Менеджмент” з 01 вересня 2009 року на денну форму навчання.
З умовами вступу та навчання ознайомлена.
23.08.2009 Підпис
Текст 5
ДОГАДЛИВА ДИТИНА
– Мамо! Чи ви знаєте, яка в нас оказія була? У діжку з квасом миша впала.
– Ох, Боже мій! Чи ти ж її витяг?
– Еге! Буду я витягать! Щоб вона мене вкусила. Я піймав кота і вкинув у діжку, щоб він мишу з’їв!
IV. ПОГЛИБЛЕННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
ПРО ПУБЛІЦИСТИЧНИЙ СТИЛЬ МОВЛЕННЯ
Робота з матеріалом підручника
V. УСВІДОМЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
Творча робота
> Прочитати уривок тексту. Визначити його стильову приналежність. Чи актуальна проблема, порушена автором? Продовжити текст, висловлюючи думку
З приводу порушеного питання.
ЩО НАС УРЯТУЄ?
Подумати тільки – людський організм розрахований на функціонування протягом 400 років, а людина не проживає і шостої частини відпущеного їй природою!
Ще на початку століття вчені попереджали, що сучасне місто рано чи пізно перетвориться на страхітливе товписько робінзонів, наглуховідгороджених від світу в своїх квартирах-печерах. Пророцтво, на жаль, збувається.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ