Тема. Неозначена форма дієслова (початкова форма). Спостереження за вживанням неозначеної форми у приказках і прислів’ях. (Вправи 279-281).
Мета. Ознайомити учнів з граматичними ознаками неозначеної форми дієслова; формувати вміння розпізнавати ці слова серед Інших часових форм; розвивати увагу, спостережливість.
Обладнання: мовний матеріал, чистий аркуш паперу для кросворда на підсумок уроку.
Хід уроку.
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання (вправа 278).
– Прочитайте дібрані до тексту заголовки.
–
III. Повідомлення теми і завдання уроку.
1. Створення проблемної ситуації.
– Прочитайте текст (текст записаний па дошці, таблиці чи екрані).
Уранці я роблю зарядку. Кожного дня чищу зуби. Перед їдою мию руки. Не читаю лежачи. Перед сном умиваюся і провітрюю кімнату.
– Прочитайте дієслова. Кого стосуються дії, описані в тексті? (Хлопчика, дівчинки – однієї особи.)
– Перебудуйте текст так, щоб дії стосувалися не однієї особи, а кожного з вас. Уявіть себе лікарем і спробуйте скласти поради для дітей. Вживайте
2. Виділення істотних ознак, повідомлення терміна.
– Поспостерігаймо за дієсловами, виписаними з обох текстів (на дошці або таблиці).
Роблю зарядку | Корисно робити зарядку |
Чищу зуби | Необхідно чистити зуби |
Мию руки | Потрібно мити руки |
Провітрюю кімнату | Корисно провітрювати кімнату |
– На які питання відповідають дієслова лівої і правої колонок?
– Визначте час дієслів лівої колонки.
– Поставте їх у минулому і майбутньому часі.
– Чи можна визначити час дієслів правої колонки?
Висновки. Дієслова правої колонки відповідають на питання що робити? що зробити?. Вони не вказують, хто виконує дію і коли вона відбувається. Час їх визначити не можна. Така форма називається неозначеною формою дієслова. Такі дієслова закінчуються на – ти, – ть.
– Сьогодні всі вправи нашого уроку присвячені вивченню неозначеної форми дієслова.
IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Робота над словом (за вправою 279).
– Виразно прочитайте вірш і скажіть, чи є у ньому незрозумілі слова.
– Випишіть виділені дієслова.
– Прочитай виділені слова. Чи можна сказати щось про час дії, позначеної цими словами? (Ні.)
2. Висновок-правило, с. 141, 142.
– Дієслова боронити, любити, працювати вжиті у неозначеній формі це початкова форма дієслова.
3. Каліграфічна хвилинка.
Ж ж Жж жи же ит ти ття життя
Життя прожити – не поле перейти.
– Як ви розумієте зміст цього прислів’я?
– Хто з рідних може дати вам таку пораду?
– Знайдіть дієслова у прислів’ї. У якій формі вони вжиті?
– Чим особлива неозначена форма? (Це початкова форма дієслова.)
Фізкультхвилинка.
4. Робота з прислів’ями (вправа 280).
– Прочитайте прислів’я, з’ясуйте, чи є в них невідомі слова.
– Поясніть, як ви розумієте зміст кожного прислів’я.
– Відшукайте і прочитайте дієслова.
– Які форми дієслів використано у прислів’ях? (Неозначену форму дієслова.)
– Запишіть дієслова в неозначеній формі за абеткою.
Звернути увагу:
– неозначена форма є початковою формою дієслова;
– що робити? що зробити? – це питання неозначеної форми дієслова;
– кінцеву частину дієслів у неозначеній формі – ти, – ть називають суфіксом:
5. Навчальна гра “Відповідай миттю” (підготовка до домашнього завдання).
Ведучий (вчитель), звертаючись но черзі до учасників гри, називає іменник або прикметник. Учні повинні утворити від цього іменника або прикметника дієслово в неозначеній формі. Хто не зможе дати відповідь, вибуває з гри. Виграє той, хто залишиться.
Слова для гри: друг, ворог, вечеря, господарство, сніданок, хазяйство, спів, старт, плач, фініш, читання, радість, сум, синій, зелений, сухий, червоний.
6. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).
V. Підсумок уроку.
1. Продовження речень.
– Продовжте речення:
– Дієсловом називається… .
– Початковою формою дієслова є… .
– – ти, – ть вкінці дієслова називають….
– Найчастіше дієслово в реченні зв’язане з… .
– Не з дієсловами треба… .
– У реченні дієслово виступає… .
2. Кросворд-гра “Перехрестя”.
Кожний учасник гри креслить на аркуші паперу зображену тут фігуру.
Ведучий (вчитель) називає неозначену форму якогось дієслова, що складається з 6 букв, і всі вписують це слово у будь-які 6 клітиночок своєї фігури. Далі учасники гри самостійно заповнюють решту рядів дієсловами в неозначеній формі. Після перевірки кожному записується стільки очок, скільки у нього перехресть. Наприклад, троє учнів, взявши за основне слово читати, заповнили свої фігури так:
Перший з них одержав 4 бали, другий – 2 бали, третій – 1 бал. Продовжуючи гру, ведучий (вчитель) називає інше слово в неозначеній формі, що також вноситься у фігури, і гра йде, як і раніше. Виграє той, хто першим набере обумовлену кількість балів.
VI. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 142 – правило, вправа 281.
Підібрати для учнівського диктанту прислів’я і приказки, у яких є дієслова в неозначеній формі.