Мета: вдосконалювати навички учнів переказувати текст за планом; розвивати усне і писемне мовлення; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати почуття дружби, взаємоповаги.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Сиди за партою рівненько,
Пиши і слухай спокійненько.
Хочеш щось розповісти –
Треба руку підвести.
Спитає вчитель – треба встати,
Сідай, як скаже він сідати.
Якщо в класі шум і гам,
Не можливо вчитись там.
Тож ти галас не здіймай,
В класі тишу зберігай.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Інтерактивна гра “Доповни речення”
– Що таке переказ?
У ч и т е л ь. Це виклад власними словами прочитаного або почутого…
У ч н і. …у якому слід коротко передати зміст тексту.
– Яким може бути переказ?
У ч и т е л ь. Усний, …
У ч н і. …письмовий, стислий, детальний.
– Що необхідно, щоб правильно передати зміст почутого?
У ч и т е л ь. Увага, …
У ч н і. …зосередженість, пам’ять, творчість.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
– Прочитайте тему уроку та поміркуйте, над текстом якого типу ми будемо працювати.
–
– Поясніть значення слова детальний. (Детальний переказ – це усний або письмовий переказ, що якнайповніше передає зміст прочитаного або прослуханого тексту.)
– Для чого людині потрібно вміти детально переказувати?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда
– Що вам відомо про Новий рік?
– За що люблять діти це свято?
– А чи знаєте ви, що звірята у лісі теж зустрічають Новий рік?
Робота над казкою Олени Новик “Як Ведмежатко Новий рік зустрічало”
– Прочитайте текст і детально перекажіть його зміст.
Ця неймовірна, але правдива історія трапилася в одному засніженому лісі. Якраз перед Новим роком.
Маленьке Ведмежатко спало у своєму ліжечку під теплою ковдрою, яку Мама-ведмедиця зробила ще восени з пахучих лугових квітів і зеленої травички. І снилися йому солодкі сни… Ведмежа посміхалося і посмоктувало свою лапку. Звісно ж, йому снився мед.
Аж заворушилося Ведмежатко. Аж носик залоскотало. Мишко чхнув раз, вдруге і… прокинувся. Меду не було. У віконце світив сріблястий Місяць. Тік-так, тік-так – вистукував годинник. Тато і Мама спали у своїх ліжках і нічого не чули. А Мишкові дуже кортіло меду…
– Може, мед ще є в дуплі старої липи, де Тато пригощав мене влітку? – прошепотів він, тихесенько відчиняючи двері.- Піду подивлюся, а раптом хоч трішки лишилося. Боженько, будь ласка, допоможи мені знайти мед…
– Ой-ой-ой, що це? – здивовано вигукнув Ведмедик, побачивши перед собою замість зеленої травички щось біле, пухнасте, ще й осяяне сріблястими вогниками.
– Не лякайся, Малюче, це випав сніжок, бо зараз зима,- весело підморгнув із зоряного Неба Місяць.- А я підсвічую сніжок, і тому він такий блискучий.
– Але я все рівно хочу меду,- пробурмотів Ведмедик і подибав до знайомого дупла.
Він ще не знав, що Бджілки, як і Ведмеді, взимку сплять.
Але що це? З лісової галявини чувся веселий гомін, пісні.
– Що за дивина! Чому це звірята галасують? Довкола сніги, ніч, а їм веселощі,- дивувався Мишко, заховавшись за пухнастим білим Кущем.
– А Ялинка як гарно прибрана різнобарвними іграшками, гірляндами, та ще й виблискує проти Місяця!
-Погляньте, подивіться, хто до нас на свято прийшов!
Це Білочка побачила Ведмежа і, схопивши його за лапку, потягла до гурту.
Такого Малюк ще не бачив. Звірята співали, танцювали, веселились. А які кумедні маски! У Лисички – мурашка, у Вовчика – сонечко, у Білочки – жабка, у Їжака – кіт, у Зайчика – черепаха.
– Н овий рік! Новий рік! – співали звірята.- Дідусю Морозе! Де ти? Ми вже тебе зачекались!
– Ого-ого-ого-о-о-о! – залунало верхів’ям дерев.- Я вже близенько!
– Це наш добрий Дід Мороз,- закричали звірята, танцюючи довкола новорічної ялинки.
І ось на святкову галявину виїхав на золотих санчатах Дід Мороз із величезним мішком подарунків.
Вистачило на всіх. Білочка отримала горішки, Лисичка – цукерки, Вовчик – пряники, Козенята – по капустинці, Зайчик – морквинку, Їжачок – яблучка. А Ведмежаткові дістався глечик меду.
– Який гарний сон мені наснився. Та ще й справдився. Дякувати Богові,- пробурмотів Мишко.- Піду тепер у своє тепле ліжечко спати до весни.
Ось і казочці кінець, а хто слухав – молодець.
Робота в парах
– Поставте одне одному запитання за текстом.
– Спробуйте на них відповісти.
Робота в “Зошиті з розвитку писемного мовлення” Колективне складання плану
– Розгляньте малюнки у підручнику на с. 91.
– Як можна підписати кожний із малюнків?
– Це і буде ваш план до тексту.
Усний переказ за складеним планом (2-3 учні) Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі низько поклоніться
За щасливий день вчорашній
І до сонця потягніться.
Вліво, вправо поверніться,
Веретеном покрутіться,
Раз присядьте, два присядьте
І на місце дружно сядьте.
Повторне читання тексту Самостійне складання тексту за планом та запис його в зошити Диференційована робота
Слабким учням надається:
- набір слів із переказу для побудови речень; речення з переказу в довільній послідовності.
Колективне слухання та редагування кількох учнівських робіт ПІДСУМОК УРОКУ
– Що вдалося?
– Що особливо сподобалося?
– Що спричинило труднощі?
ДОДАТОК ДО УРОКУ 59
Перевірка домашнього завдання (вправа 211, с. 94)
Фронтальна перевірка відмінювання прикметників
– У яких відмінкових формах прикметники мають м’який знак перед закінченням?
– Прочитайте складені речення.
– Визначте відмінок використаних прикметників, назвіть закінчення.
Каліграфічна хвилинка
– Запишіть каліграфічно.
Закрутилися сніжинки, як веселі комашинки, наче зграї білих мух, як м’який холодний пух.
– Підкресліть порівняння разом зі словами, до яких вони належать.
Вибіркове списування
– Прочитайте текст.
– Що цікавого ви дізналися із нього?
– Випишіть сполучення прикметника з іменником, визначте їх відмінок і рід.
ХОЛОД
Був такий холод, що навіть звірі й пташки не знали, як його перебути. Малі білочки, що жили в дуплі старої ялини, безупинно терли одна одній носики, щоб зігрітись, а зайці згорнулися в клубочок у своїх норах і не наважувалися навіть носа вистромити надвір. Тільки великі рогаті сови – єдині серед лісових мешканців, були, здавалося, задоволені. Пір’я на них геть задерев’яніло від інею, проте їм до цього було зовсім байдуже: вони тільки лупили свої великі жовті очі й перегукувалися одна з одною через увесь ліс.
ДОДАТОК ДО УРОКУ 62
Перевірка домашнього завдання (вправа223, с. 99)
– Прочитайте речення з утвореними прикметниками.
– Поясніть правопис прикметників на – ський, – зький, – цький.
Каліграфічна хвилинка
Вивчайте мову українську –
Дзвінкоголосу, ніжну, чарiвну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.
– Підкресліть прикметники-синоніми.
– Прикметник материнську розберіть за будовою.
Робота за картками індивідуального опитування
Картка 1
– Утворіть словосполучення. Виділіть суфікси.
(Чумак) Шлях – …
(Україна) слово – …
(Козак) діти – …
(Запоріжжя) Січ – …
Картка 2
– Прочитайте текст. Запишіть, вставляючи суфікси – ськ-, – зьк-, – цьк-.
У вій…овій музиці україн…их козаків була поширена дерев’яна труба, що звалась сурмою, або коза…ою трубою. Це був сигнальний інструмент війська Запорі…ого.
Картка 3
Від іменників утворіть прикметники – назви областей із суфіксами – ськ-, – зьк – за зразком.
Зразок. Харків – Харківська область.
Полтава – …
Донецьк – …
Суми – …
Херсон – …
Рівне – …
Самостійна робота
– Розберіть слова за будовою.
Варіант 1
Гірський
Міський
Сільський
Ткацький
Лікарський
Варіант 2
Морський
Учительський
Козацький
Учнівський
Шахтарський