Мета: вчити учнів писати стислий переказ, використовуючи мовні засоби; збагачувати словник образними виразами, порівняннями, епітетами; розвивати мовлення учнів; сприяти розвитку пам’яті, уваги; виховувати ввічливість, доброту, бажання дарувати оточуючим радість.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Розв’язування анаграми
С | У | Ш | А | К | І | М |
2 | 1 | 5 | 7 | 6 | 4 | 3 |
Відповідь:
– Як приємно бачити усміхнене обличчя, чути ласкаві, звернені до тебе слова. І тоді твій настрій стає піднесеним, веселим. Так само і людям приємно почути від тебе приємні, лагідні слова.
– Що означає слово усмішка?
(Усмішка – міміка обличчя, вуст, що виражає задоволення, прихильність, іронію; безголосий сміх. Якщо кажуть: доля усміхається, це означає, що людині щастить, таланить.)
– Навіщо потрібна усмішка?
(Усмішка допомагає людині: усуває настороженість, долає перешкоди у спілкуванні з людьми. Відкрите обличчя, прямий
– Цікаво знати, що найчастіше посміхаються американці. Вони говорять: “З усміхненою людиною приємніше мати справу, ніж із насупленою, похмурою”.
– Тож давайте будемо посміхатися, щоб іншим було приємно!
2. Вправа “Незакінчене речення”
– Закінчіть речення “Я усміхаюсь, …”.
3. Розповіді підготовлених учнів
– Сміх – один із найсильніших захисників нашого організму від негативного стресу, а отже, від багатьох тілесних недуг. Під час сміху в головному мозку людини виділяються гормони щастя, і ми почуваємося радісно, захищеними від усяких негараздів. Той, хто любить сміятися, хто сприймає життя іронічно, ніколи не захворіє на невроз.
– Усмішка і сміх – це ворота, через які в людину може потрапити багато хорошого. Учені довели, що сміх збуджує центри позитивних емоцій, створює піднесений настрій, допомагає жити, вчитися і працювати.
– Щоб засміятись, людині потрібно напружити 17 м’язів, а щоб насупитися – аж 43! Тому веселим і усміхненим бути легше, чи не так?
– Тож давайте будемо частіше посміхатися на користь нашому здоров’ю!
4. Робота в групах
Завдання: скласти з “розсипаних” слів прислів’я, вислів про усмішку.
1-ша група. Від гніву старієш, від сміху молодієш.
2-га група. Даруйте один одному посмішки!
3-тя група. Усмішка лікує краще за ліки.
(II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми ознайомимося з твором В. О. Сухомлинського “Усмішка”, з’ясуємо, чому від усмішки йде до всіх тепло, і ви напишете стислий переказ цього твору.
IV. РОБОТА НАД ПЕРЕКАЗОМ
1. Ознайомлення з оповіданням В. Сухомлинського “Усмішка”
УСМІШКА
Був сонячний травневий ранок. На зелених луках, що починалися одразу ж за селом, розквітнули жовті кульбабки, дзвеніли бджоли й джмелі, в блакитному небі грав на срібних струнах жайворонок.
Цієї тихої ранкової хвилини з хати вийшла маленька дівчинка. У неї були блакитні очі, біле, мов спіла пшениця, волосся. Вона почимчикувала зеленими луками. Побачила барвистого метелика й усміхнулась, їй стало так радісно, що захотілося, аби цілий світ бачив її усмішку.
Усміхалася дівчинка й тупала за метеликом. Він летів повагом, не поспішаючи.
Коли це дівчинка побачила діда. Він ішов їй назустріч. Погляд його був похмурий, брови насуплені, в очах – злість. Дівчинка несла назустріч дідові усмішку. Вона сподівалася: ось зараз і він усміхнеться.
Невже в такий радісний день можна бути похмурим і непривітним? Уже в глибині її душі піднялася маленька хвиля страху, але вона усміхалась, вона несла назустріч дідові свою усмішку й закликала його: “Усміхніться й ви, дідусю!”.
Та дід не усміхнувся. Погляд його залишався похмурим, брови – насупленими, очі – злими.
Страх оволодів серцем дівчинки. Усмішка погасла на її лиці. І тої ж хвилини їй здалося, що затьмарився, спохмурнів цілий світ. Зелений луг посірів. Жовті сонечка кульбабок перетворилися на фіолетові плями, блакитне небо стало блідим, а срібна пісня жайворонка тремтіла, мов той струмок, що ось-ось помре.
Дівчинка заплакала. За хвилину дід уже був далеко. Вона бачила тепер його спину, але й спина здавалася їй злою і непривітною.
Дівчинка йшла собі луками далі. Її серце затремтіло, коли вона побачила – знову назустріч хтось іде. Придивляється – аж то бабуся, з ціпком старенька дибає.
Дівчинка насторожилась і запитливо глянула в її очі. Бабуся усміхнулась. І такою доброю та щирою була усмішка, що цілий світ навколо дівчинки знову ожив, заграв, заспівав, переливаючись різними барвами. Мов маленькі сонця, знову заясніли кульбабки, задзвеніли бджоли й джмелі, заграв на срібних струнах жайворонок.
2. Аналіз тексту
– Які почуття наповнювали вас під час слухання оповідання?
– Який настрій у вас після прослуханого?
– У яку йору року відбувалася подія?
– Який настрій був у дівчинки?
– Яке бажання її охопило?
– Кого зустріла дівчинка?
– Що вона несла назустріч діду?
– На що сподівалася?
– Чому настрій дівчинки змінився і її серцем оволодів страх?
– З ким відбулася її друга зустріч?
– Як бабуся зустріла дівчинку?
– Яким став світ від подарованої усмішки?
– До чого автор закликає в оповіданні?
– Яку Думку хотів донести автор до наших сердець?
3. Робота над образними висловами
Грав на срібних струнах; блакитні очі; волосся, мов спіла пшениця; жовті сонечка кульбабок; пісня жайворонка тремтіла, мов той струмок, що ось-ось помре; несла назустріч усмішку; страх оволодів серцем; усмішка погасла; затьмарився спохмурнів цілий світ; серце тремтіло; світ ожив, заграв заспівав.
– Знайдіть і доповніть порівняння словами з тексту.
Біле, мов… волосся (спіла пшениця).
Срібна пісня жайворонка тремтіла, мов… (той струмок, що ось-ось помре).
Мов…, знову заясніли, кульбабки (мов маленькі сонця).
4. Словникова робота
– Доберіть синоніми до слів.
Почимчикувала – тупала, дибала, йшла.
Барвистого – різнокольорового, райдужного.
Непривітний – похмурий, злий, насуплений.
– Поясніть правопис слів: насторожилась, задзвеніли, бджоли, джмелі, жайворонок.
5. Повторне читання оповідання. Визначення частин тексту
6. Складання плану
– Поділіть текст на частини. Доберіть назву до кожної з них.
План
1. Весняний день.
2. Опис дівчинки.
3. Зустріч з дідом.
4. Старенька бабуся.
5. Висновок.
7. Усний стислий переказ тексту за планом
Стислий переказ – це переказ своїми словами основних подій тексту без подробиць.
8. Фізкультхвилинка
9. Самостійна робота учнів
10. Зачитування переказів. Редагування
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Які відкриття ви зробили для себе на уроці?
– З яким настроєм ви завершуєте урок?
– Усмішка… Вона нічого не коштує, але багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не збіднює при цьому тих, хто її дарує. Вона триває одну мить, а в пам’яті залишається інколи й назавжди. Ніхто не багатий настільки, щоб обійтися без неї, і немає такого бідняка, який не став би від неї багатшим. Вона створює щастя в домі, породжує атмосферу доброзичливості і слугує паролем для друзів.
Усмішка – натхнення для стомлених, денне світло для тих, хто запав духом, сонячний промінь для засмучених і найкращі ліки від неприємностей… І, незважаючи на це, її не можна купити, не можна випросити, не можна ані взяти у борг, ані вкрасти, оскільки вона сама по собі нічого не варта, поки її не віддали!
Тому потрібно віддавати свою усмішку тим, хто оточує нас, щоб їх життя було хоч трішечки кращим і світлішим.
Виконується пісня В. Шаїнського “Усмішка”.
Від усмішки хмарний день ясніш,
Від усмішки засія веселка в небі…
Поділись усмішкою щедріш,
І вона не раз повернеться до тебе.
Приспів:
І тоді хмарок склика
В танець музика дзвінка,
І на скрипці грає коник найніжніше…
Із блакитного струмка починається ріка,
Ну, а дружба починається з усмішки.
Від усмішки сонячної вмить
Найсумніший дощик плакать перестане,
Сонний ліс ураз загомонить
І заплеще, мов долоньками, листками.
Приспів.
Від усмішки йде до всіх тепло –
До слона і навіть до малої мишки…
То нехай, щоб добре всім було, ,
Ніби лампочки, вмикаються усмішки!
Приспів.