РОЗДІЛ X. БІОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОВЕДІНКИ ЛЮДИНИ
Тема 2. МИСЛЕННЯ І СВІДОМІСТЬ
УРОК 105. Узагальнення. Організм людини – біологічна система
Освітня мета: узагальнити знання про рівні організації організму людини, сформувати поняття “біологічна система”, розкрити зв’язок між системами органів.
Обладнання: таблиці: “Схема будови клітини”, “Тканини людини”, муляж торса людини.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда за запитаннями).
–
– Що таке тканина?
– Що таке орган?
– Що таке система органів?
– Які є системи органів у людини?
II. Узагальнення знань учнів. (Бесіда з використанням таблиць за запитаннями).
1. Біологічна система – сукупність взаємодіючих гетерогенних елементів, що утворюють цілісний біологічний об’єкт: клітину, тканину, орган, організм.
2. Рівні організації організму людини. (Складання схеми).
Клітина → тканина → орган → системи органів → організм.
3. Взаємозв’язок систем органів. (Бесіда із складанням схеми).
Клітини
4.
Обмін речовин
– Яку роль виконує травна, дихальна, кровоносна і видільна системи у процесі обміну речовин в організмі людини?
– Який зв’язок між пластичним і енергетичним обміном?
– Яка роль систем органів та шкіри у забезпеченні організму киснем. виділенні вуглекислого газу і шкідливих продуктів розпаду?
5. Вплив фізичної роботи на функціональну активність різних систем органів. (Бесіда і проведення досліду).
Дослідження.
Одному учневі пропонується зробити кілька присідань. Простежити за зміною частоти дихання, пульсу, станом шкіри. Зробити висновок.
6. Вплив куріння, алкоголю та наркотиків на роботу всіх систем органів. (Повідомлення учнів з елементами бесіди).
III. Формування висновків про взаємозв’язок та взаємодію різних систем органів у процесі життєдіяльності організму.
IV. Самостійна робота учнів.
Завершити оформлення схеми, підписати терміни, що відповідають стрілкам (що надходить, що виділяється).