Тема: Узагальнення вивченого про будову слова
Мета: вчити учнів виконувати усний і письмовий розбір слів за будовою; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати інтерес до рідної мови.
Тип уроку: урок формування мовної компетенції.
Обладнання: підручник, зошит.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Ось дзвінок сигнал подав –
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А урок свій починаймо.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 93, впр. 225)
– Прочитайте, як ви поділили
2. Гра “Конструктор слів”
– Корінь В слові “відгадай”,
Префікс в слові “запитай”,
Суфікс в слові “нічка”,
Закінчення – в “криничка”. (Загадка)
– Корінь – в слові “написати”.
Префікс – в слові “заспівай”,
А закінчення та суфікс
В слові “казка” пошукай. (Записка)
– Префікс – у слові перенести, корінь – у слові казка. (Переказ)
– Префікс – у слові приїзд, корінь – у слові казати, суфікс і закінчення від
Слова ніжка. (Приказка)
– Префікс – у слові
(Пролісок)
– Префікс – у слові підніс, корінь – у слові вода, суфікс – у слові грибний, закінчення – у слові білий. (Підводний)
– Корінь – у слові лісок, суфікс – у слові зимова, закінчення – у слові червоний.
(Лісовий)
– Префікс – у слові політ, корінь – у слові садок, суфікс і закінчення – у слові рибка. (Посадка)
– Префікс – у слові збити, корінь – у слові в’язка, суфікс – у слові кілок. (Зв’язок)
– Запишіть слова-відгадки і позначте в них значущі частини. Чи є серед цих слів спільнокореневі? Назвіть їх.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви будете вчитися виконувати усний і письмовий розбір слів за будовою.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Творче списування (с. 93, впр. 226)
– Прочитайте слова.
– Спишіть, позначивши корінь. Додайте до кореня потрібні префікси й суфікси, щоб утворити нові слова. Утворені слова розберіть за будовою. Скористайтесь зразком розбору слів, поданим на форзаці підручника.
2. Ознайомлення з пам’яткою “Розбір слів за будовою”
1) Зміни слово і визнач закінчення. Познач його умовним знаком.
2) Знайди основу слова. Це частина слова без закінчення. Познач її умовним знаком.
3) Добери до слова 2-3 споріднених, знайди спільну частину – корінь. Познач його умовним знаком.
4) Назви префікс – частину слова, що стоїть перед коренем (якщо є). Познач його умовним знаком.
5) Назви суфікс – частину слова, що стоїть після кореня (якщо є). Познач його умовним знаком.
3. Робота в групах (с. 93, впр. 227)
– Прочитайте текст, уставляючи пропущені букви. Перекажіть.
– Яка тема тексту? Яка основна думка?
– Спишіть перші три абзаци тексту, уставляючи пропущені букви. Позначте будову підкреслених слів.
4. Фізкультхвилинка
5. Робота над фразеологізмами (с. 93-94, впр. 228)
– Прочитайте текст, перекажіть його.
– Про що ви дізналися з тексту?
– Які фразеологізми зустрілися в ньому? Як ви їх розумієте?
– Спишіть текст. Підкреслені слова проаналізуйте за будовою.
– Підкресліть фразеологізми, поясніть їх значення.
– На порозі задрімали – ледачі.
– Проворний, як муха в сметані – повільний, незграбний.
– Уперед п’ятами взувається – невміло робить.
– 3 курми лягай, з півнями вставай – рано.
6. Гра “Відгадай словечко”
– Складіть слово з поданих частин слів.
– Префікс від слова посадка. Корінь від слова з’їзд. Закінчення від слова ліси. (Поїзди)
– Префікс від слова під’їхав. Корінь від слова сніжок. Суфікс від слова записник. Закінчення від слова риби. (Підсніжники)
– Префікс від слова проїзд. Корінь від слова лісник. Суфікс від слова шматок. (Пролісок)
– Префікс від слова прибув. Корінь від слова кордони. Суфікс від слова випускник. (Прикордонник)
– Префікс від слова відпустка. Корінь від слова загадка. Суфікс і закінчення від слова виставка. (Відгадка)
– Префікс від слова поїзд. Корінь від слова садівник. Суфікс і закінчення від слова поїздка. (Посадка)
– Префікс від слова посадка. Корінь від слова двірник. Закінчення від слова земля. (Подвір’я)
– Корінь від слова теплий. Суфікс від слова столиця. Закінчення від слова зоря. (Теплиця)
– Зі словами-відгадками усно складіть речення.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– З яких частин складається слово?
– Як визначити у слові закінчення і основу?
– Що називається коренем? Як його знайти?
– За допомогою чого утворюються нові слова?
– Чим префікс відрізняється від суфікса?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 94, впр. 229. Спишіть до кінця текст вправи 227, уставляючи пропущені букви. Підкресліть у тексті слова-антоніми.