Тема уроку. Вибір формату для створення виразної врівноваженої композиції. Садки цвітуть.
Мета уроку. Розвивати спостережливість, уяву, фантазію. Удосконалювати навички спостережень за сезонними змінами в природі (навесні) і передавати в малюнках ніжність весняного колориту. Вчити дітей посильно виражати свої почуття та естетичні переживання від сприйняття прекрасного в навколишньому житті та образах мистецтва. Виховувати естетичні почуття; любов до природи і народних традицій. Обладнання:
– проектор, комп’ютер (ноутбук), екран,
– художні матеріали та інструменти: акварельні фарби, палітра, ємність для води;
– зошити-альбоми;
– література: Образотворче мистецтво: підруч. для 4 кл. / М. І. Резніченко, С. І. Трач. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2015. – 142 с.; Програма “Образотворче мистецтво. 1-4 класи загальноосвітніх навчальних закладів, 2011”
Хід уроку
I. Організаційний момент.
ВЕСНЯНИЙ САД
В саду моєму сливи зацвіли
І яблуньки готуються до цвіту.
Маленькі груші в ріст уже пішли,
І стільки в тому щастя, стільки світу!
Дивлюсь на це і радістю живу,
А в серці
Краса не просто в казці… Наяву.
І все довкіл чарівне і чудове.
Усе цвіте, бо це ж весна, весна!
Усе радіє світові дзвінкому.
Пора прекрасна, ніжна і ясна.
Як не радіти світові ясному!
Краса безмежна у моїм саду,
В повітрі ароматів ціла злива.
І я натхненна по весні іду,
Закохана у цілий світ, щаслива…
Н. Красоткіна
II. Актуалізація опорних знань.
Перегляд презентації “Весняний сад”.
III. Повідомлення теми і мети уроку.
– Діти! Ми разом з вами переглянули картини весняного саду. Нас огорнув квітучий світ природи. Сонечко сяяло у лазуровій височині і десь відтіля, з невидимої висоти, немов доносився дзвінкоголосий спів пташок.
Заплющимо ненадовго очі та уявимо цю картину. (Діти замружують очі, а вчитель запитує, хто що бачить. Неголосно звучить музика II. І. Чайковського, не заглушуючи розповіді дітей).
Кожен відразу відчув ніжний запах квітучого саду. Цвітуть яблуні! Багато хто з вас дотягувалися до запашних галузок, а наші дівчатка просто “занурювали” обличчя в ніжні квіти, навіть кінчики носа у багатьох ставали жовтими від квіткового пилку! Сама природа зібрала невеликі букетики наче порцелянових біло-рожевих пелюстків і густо всипала ними гнучкі галузки дерева! З квітки на квітку перелітали мохнаті бджоли. Вони пробиралися навіть у напіввідкриті пуп’янки. їхнє сердите гудіння чулося скрізь над нашими головами. Ми довго стояли мовчки. На думку спадали вірші про весну…
– Я бачу ліворуч і праворуч заквітчані яблуневі галузки. Ось пригнула одну з них.
– Я бачу за гілочками ще багато таких же білих дерев. Вони здаються білими, тому що кожна галузка цвіте. Над ними літають бджоли і пурхають барвисті метелики.
– А я бачу жайворонків у синім небі, вони літають біля самого сонця! Робота з підручником (с. 112-113).
Фізкультхвилинка.
IV. Практична робота.
– Діти! А зараз за допомогою акварельних фарб ми з вами зобразимо весняний пейзаж “Садки цвітуть”.
Пояснення послідовності виконання колективної роботи.
(Учитель водить рукою над поверхнею підготовленого аркуша і говорить, де що буде розміщуватися):
– Праворуч і ліворуч, і трохи у верхній частині аркуша в нас будуть звисати рясні квітучі галузки. У небі сяє сонечко і літають птахи. Земля між деревами буде покрита густою травичкою. І найголовніше – сад, який, немов наречена, стоїть у своїх біло-рожевих шатах.
Намалюйте свою композицію в кольорі. Зверніть увагу на засоби виразності (виділення композиційного центру, заповнення формату елементами зображення, використання яскравих і приглушених кольорів).
(Учні при цьому ще раз уявляють майбутню композицію).
Самостійна робота учнів в зошитах-альбомах.
V. Перегляд, аналіз та оцінювання учнівських робіт. Підсумок уроку. Рефлексія.
Весняну композицію завершено. (Звучить музика)
Виставка дитячих робіт.
Колективний перегляд. Висловлення вражень від виконаних робіт.