РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 3. КРОВ І ЛІМФА
УРОК 22. Види імунітету. Імунна пам’ять. Інфекційні хвороби. Запобіжні щеплення
Освітня мета: сформувати поняття про види імунітету, щеплення, лікувальні сироватки, імунну пам’ять. Розкрити успіхи медицини у боротьбі з інфекційними захворюваннями.
Основні поняття і терміни: щеплення, лікувальні сироватки.
Обладнання: портрет Луї Пастера, таблиця “Кров”.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація знань учнів про кров, захисні властивості
Виконання письмового завдання.
1. Рідини, що складають внутрішнє середовище організму:
А) кров;
Б) тканинна рідина;
В) лімфа;
Г) плазма.
2. До рідкої частини крові належать:
А) лімфа;
Б) вода;
В) плазма.
3. Характерні особливості будови і функції еритроцитів:
А) ядра немає;
Б) містить гемоглобін;
В) двояко-вигнутий диск;
Г) зсідання крові.
4. Характерні особливості будови і функції лейкоцитів:
А) ядра немає;
Б) є ядро;
В) здатні до активного руху;
Г) знищують бактерії.
5. Клітини крові, що забезпечують імунітет:
А) тромбоцити;
Б) лейкоцити;
В)
6. Теорію клітинного і гуморального імунітету розробили вчені:
А) Л. Пастер;
Б) І. Мечников;
В) П. Ерліх.
7. Фагоцитоз здійснюють такі клітини:
А) тромбоцити;
Б) лейкоцити;
В) еритроцити.
8. Здатність організму зберігати свою біохімічну індивідуальність – це:
А) алергія;
Б) імунітет;
В) щеплення.
9. Спеціальні білки, що здатні знешкоджувати мікроорганізми, – це:
А) фібриноген;
Б) інтерферон;
В) антитіла;
Г) гемоглобін.
10. Чутливі для організму хімічні речовини, живі організми, що спричиняють утворення в організмі антитіл:
А) антитіла;
Б) антигени;
В) фагоцити.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Тканинний імунітет.
Розповідь вчителя про операції А. Карели з пересадки органів (Нобелівська премія 1912 р.): 1901 р. – відрізав собаці лапу і пришив, лапа прижилася. Операції з пересадки органів були вдалими тільки в межах одного організму. 1967 p. – X. Бернард провів першу операцію з пересадки серця хворому Луї Лашканському. Серце прижилося, але хворий помер від запалення легенів.
– Чому відбувається відторгнення органа при пересадці?
Повідомлення учнів про успіхи медицини щодо пересадки органів.
– Як можна робити переливання крові?
– Що таке аглютинація?
2. Розвиток імунітету залежно від антигену.
Пояснення схеми
III. Мотивації навчальної діяльності.
Проблемне запитання: чому в Англії за часів Е. Дженнера найвродливішими жінками вважали молочарок?
Відповідь ви отримаєте, вивчивши нову тему.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Імунна пам’ять. Імунна відповідь. Пояснення схеми “Механізми формування імунної відповіді”.
2. Протимікробний імунітет, його види. Розповідь вчителя про дослід з холерним вібріоном професора Мюнхенського університету Макса Петтенкофера. Пояснення схеми “Протимікробний імунітет”.
Розповідь вчителя про роль Еміля Берінга у створенні лікувальної сироватки проти дифтерії (Нобелівська премія – 1901 p.).
Повідомлення учнів про Е. Дженнера, Луї Пастера, які експериментально довели, що ослаблений збудник стимулює утворення антитіл.
– Проти яких захворювань роблять щеплення?
– Чому ж в Англії за часів Дженнера найвродливішими жінками були молочарки?
Пасивний імунітет – введення лікувальних сироваток, які містять готові антитіла.
V. Закріплення знань учнів.
Бесіда:
– Що повинен взяти із собою лікар у вогнище інфекційного захворювання – вакцину чи сироватку? Чому?
VI. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему з підручника.