Урок 102
Тема. Вимова та написання слів із дзвінкими приголосними в кінці слова й складу перед глухими. Складання усної розповіді за малюнком
Мета: поглибити знання учнів про дзвінкі та глухі приголосні в українській мові; сформувати навичку правильної вимови дзвінких приголосних у кінці складу та слова; розвивати орфоепічну чіткість; виховувати уважність і старанність.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 194)
– Прочитайте
– Поясніть, чому ви вставили саме такі букви.
– Вимовте у виділених словах дзвінкі приголосні.
– Назвіть у цих словах глухі приголосні.
2. Хвилинка чистопису
Уз іс уб берізка
– Доберіть слова з даними буквосполученнями. (Гарбуз, ніс, чуб)
– Поділіть усі ці слова на склади, чітко вимовляючи кожен приголосний звук. (Гар-буз, ніс, чуб, бе-різ-ка)
3. Записування вірша по пам’яті (вправа 195)
– Прочитайте вірш уголос і поясніть його заголовок.
– Якими звуками відрізняються виділені слова? (З-с, б-п)
– Вивчіть напам’ять перші
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми будемо вчитися правильно вимовляти слова із дзвінкими приголосними звуками в кінці складу та слова. В українській мові не можна однаково вимовляти назву маленької кози – кізка і тоненької коси – кіска. Ці слова повинні звучати нарізно. Ми будемо тренуватися це робити.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Коментоване письмо (вправа 197)
– Прочитайте речення, чітко вимовляючи дзвінкі приголосні перед глухими у виділених словах.
– Випишіть ці слова, поділіть на склади.
– Підкресліть букви, що позначають дзвінкі приголосні в кінці складу. (Стеж-ки, се-реж-ки, бе-різ-ки, дуб-ки, гриб-ки, швид-ко)
– Прочитайте правило на с. 82 і запам’ятайте його.
2. Відгадування загадок (вправа 196)
– Прочитайте і відгадайте загадки.
– Прочитайте виділені слова, чітко вимовляючи в них останній звук.
– Запишіть слова, які закінчуються на дзвінкий приголосний звук. Підкресліть останню букву в кожному слові. (Віз, рад, дуб, зуб, навкруг, луг)
– Чітко вимовте відповідні звуки.
– Перевірте одне одного.
3. Робота з деформованим текстом (вправа 202)
– Прочитайте речення і запишіть їх у такому порядку, щоб вийшов зв’язний текст.
– Підкресліть слова, в яких є склади, що закінчуються на дзвінкий приголосний. Правильно вимовляйте ці слова.
4. Усна робота з текстом (вправа 203)
– Підготуйтесь до виразного читання тексту. Подумайте, швидко чи повільно ви будете читати? Чому саме так?
– Читаючи, дзвінко вимовляйте звуки, позначені виділеними буквами.
– Що це за гість завітав на пасіку? Запишіть його назву.
– Як ви його впізнали? Яку ілюстрацію можна намалювати до тексту? Розкажіть.
– Випишіть парами слова, близькі за значенням.
– Яка відмінність між близькими за значенням словами іде й суне, їсть і ласує?
– Прочитайте приказку. Про кого так говорять?
– Виділене порівняння замініть одним словом.
5. Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Розподільний диктант
– Запишіть у перший стовпчик слова тільки з дзвінкими приголосними, а в другий – тільки з глухими.
Дядько, тітка, дзвін, діжка, тут, жити, дуб, зуб, шити, суп, колесо, віз, радий, лопата.
2. Артикуляційне вправляння (вправа 198)
– Прочитайте, виразно вимовляючи дзвінкі приголосні звуки в кінці слова і складу.
– З виділеними словами усно складіть речення.
– Доберіть до них слова, протилежні за значенням.
– Як ви розумієте прислів’я?
VI. Підсумок уроку
– Назвіть дзвінкі приголосні української мови.
– Назвіть глухі приголосні.
– Назвіть пари приголосних за дзвінкістю – глухістю.
– Що ви запам’ятали про вимову дзвінких приголосних у кінці слова та складу? Наведіть приклади.
VII. Домашнє завдання з інструктажем
Правило на с. 82, вправа 206.