7 КЛАС
Тема 2. Композиція музичного твору
Урок 28
Тема уроку. Виражальна роль тембрів та регістрів в оркестровій музиці. Робота над піснею “На долині туман”.
Слухання музики. В. А. Моцарт. Симфонія № 40 (І і II ч.)
Мета уроку: вчити дітей практично застосовувати знання з музичної грамоти, формувати емоційно-чуттєву сферу учнів; розвивати навички активного сприймання музичного твору; прививати інтерес до музики, робити самостійні висновки про почуте.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: магнітофон,
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування.
III. Актуалізація опорних знань учнів.
– Яке значення тембру і регістру в оркестровій музиці?
– Що таке тембр?
Тембр – це голосове забарвлення. Кожен інструмент має специфічне забарвлення, за яким на слух можна визначити назву інструменту. Пам’ятаєте симфонічну казку С. Прокоф’єва “Петрик і вовк”, у якій він надав інструментам “роль” головних персонажів, де кожному героєві казки відповідав певний інструмент.
Не
(Виконання триголосної ритмічної вправи на cт. 59 у посібнику).
IV. Роботу над піснею продовжуємо (продовження).
Щоби пісня прозвучала виразно, потрібно звертати увагу на дикцію, характер виконання, дихання, а також на ритмічний рисунок. Бажаючих опитую на оцінку.
V. Слухання музики.
1. Вступна бесіда.
– Подивіться на портрет цього композитора і назвіть його.
– Що ви знаєте про В. А. Моцарта?
– Які твори його ви слухали?
– Чий це композитор?
2. Розповідь.
Про красу музики Моцарта німецький композитор Р. Шуман якось висловився так: “Кожна нота в ній – чисте золото, кожна частина її – скарб”.
Дивовижним був музичний розвиток Моцарта. Народився майбутній композитор в Австрії у м. Зальцбург 1756 р. в сім’ї відомого музиканта. Всі сприймали малого Моцарта як дивовижну дитину, називали чарівником. З 4-х років він почав створювати власні твори, а в 6 став віртуозом-клавесиністом. Відтак Moцарт разом з батьками і сестрою вирушив у концертне турне по Європі. У 12 років він написав свою першу оперу.
Надзвичайно насичена творча і виконавська діяльність, злидні, незгоди швидко підточували сили композитора. Із знаменитого у дитячі роки він стає майже забутим у роки зрілості.
Музична спадщина композитора велика: 19 опер, 50 симфоній, концерти для скрипки з оркестром, менуети, рондо.
Сьогодні ми послухаємо з вами Симфонію № 40.
– Що таке симфонія?
– Які групи інструментів входять у симфонічний оркестр?
Симфонія № 40 – це твір, який розкриває весь життєвий шлях композитора – від романтичних мрій геніального хлопчика до трагічних переживань великого Моцарта.
2. Слухання І та II частини симфонії.
3. Характеристика прослуханого.
I частина – це щира розповідь людини, музика трепетно-ніжна з відтінком суму Мелодію виконують скрипки.
II частина – Andante (помірна). Звучить світла, наспівна, ніжна музика. В ній відсутні контрасти, звучання оркестру ніби випромінює м’яке сонячне світло.
V. Підсумок уроку.