РОЗДІЛ ІІІ. ГОСПОДАРСТВО
УРОК 32. ВОДНИЙ ТА ПОВІТРЯНИЙ ТРАНСПОРТ. ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ТРАНСПОРТУ
Очікувані результати: учень характеризує техніко-економічні особливості водного та повітряного транспорту; показує на карті основні транспортні вузли й водні шляхи; висловлює судження про проблеми й перспективи розвитку окремих видів транспорту; оцінює роль української транспортної системи в здійсненні міжнародних перевезень.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник географії, атлас, карта “Господарство”,
Опорні поняття: транспорт, транспортна система, залізничний транспорт, транспортний вузол, вантажообіг, пасажирооборот.
ХІД УРОКУ
I. Перевірка домашнього завдання
Географічний диктант
Клас ділиться по рядах на два варіанти, у кожному з яких видам транспорту відповідають певні цифри. Наприклад: залізничний – 1, 2; автомобільний – 3, 4, трубопровідний – 5, 6.
Питання
1. Цим видом транспорту перевозиться найбільше пасажирів.
2. Серед найважливіших транспортних вузлів цього виду транспорту:
3. Цей вид транспорту дуже економічний, але він перевозить лише окремі види вантажів.
4. Найважливіша перевага цього транспорту – висока маневреність (доставка вантажів “від дверей до дверей”).
5. Багато магістралей цього виду транспорту починаються в Шебелинці.
Відповіді першого варіанта: 3, 1, 5, 3, 5.
II. Мотивація навчальної діяльності
До складу водного транспорту входять морські й річковий його види. Вони характеризуються низькою собівартістю перевезень, але обмежені водною акваторією. Ефективна робота морського транспорту є необхідним чинником становлення України як морської держави, розвитку її транспортної системи й економіки в цілому.
Повітряний транспорт не відіграє значної ролі в перевезеннях вантажів, але він поза конкуренцією за швидкістю доставки пасажирів на великі відстані. Крім високої швидкості, до переваг цього виду транспорту можна віднести незалежність від характеру місцевості, високу мобільність, можливість доставки вантажів і пасажирів у важкодоступні райони.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
– Яка довжина берегової лінії України?
– Які переваги, на вашу думку, має морський транспорт?
– Які країни мають вихід до Чорного моря?
– Які міста розташовані на р. Дніпро?
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Поняття про водний транспорт
За призначенням його поділяють на каботажний (перевезення між портами однієї країни) і далекого плавання (перевезення між портами різних країн). Річковий транспорт перевозить пасажирів і вантажі природними (річки, озера) і штучними (канали, водосховища) водними шляхами.
2. Морські порти, географія перевезень морським транспортом
Морський транспорт включає морські порти, судна різних типів і призначень та судноремонтні підприємства.
Три пароплавства: Чорноморське, Азовське, Українсько-Дунайське. Найбільш потужні порти: Одеса, Іллічівськ, “Південний”, Миколаїв, Херсон, Феодосія.
3. Річкові порти, географія річкового транспорту
Географія річкового транспорту в основному обмежується басейнами річок Дніпро (з Прип’яттю та Десною) і Дунаю. Найбільші механізовані річкові порти – Київ, Дніпропетровськ, Дніпродзержинськ, Запоріжжя, Херсон, Черкаси, Кременчук.
Дунаєм з українських дунайських портів Рені, Ізмаїла й Усть-Дунайська можна дістатися портів чотирнадцяти країн.
4. Повітряний транспорт, його значення в міждержавних перевезеннях
Головна спеціалізація – перевезення пасажирів.
Аеропорти – Київ (“Бориспіль”), Сімферополь, Одеса, Львів, Донецьк, Харків.
5. Перспективи розвитку транспорту
Поліпшення якості обслуговування підприємств і населення, поліпшення якості шляхів сполучення й підвищення їх пропускної здатності, відновлення рухомого складу і засобів обробки вантажів, оптимізація транспортної мережі.
V. Закріплення матеріалу
– Назвіть відмітні ознаки водного транспорту, його переваги та недоліки. Які особливості розташування найбільших морських портів України? Що характерно для географії річкового транспорту?
– Нанесіть на контурну карту найважливіші річкові та морські порти.
– Назвіть переваги й недоліки повітряного транспорту.
– Запропонуйте головні напрями розвитку одного з видів транспорту.
VI. Домашнє завдання
Для записів: