Практична робота. Проведення досліду про шкоду куріння
Мета. Продовжити формувати уявлення про згубну дію куріння, алкоголю, наркотичних і токсичних речовин на здоров’я; формувати уявлення про пасивного курця, вчити критично ставитися до реклами алкоголю і тютюну; розвивати вміння протидіяти пропозиціям щодо куріння, вживання алкоголю та наркотичних речовин; виховувати бажання вести здоровий спосіб життя.
Обладнання. Ілюстрації за темою, підручник, робочий зошит.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Повторення вивченого
– Наведіть аргументи, які допоможуть відстояти вашу думку.
– В чому полягає небезпека спілкування в Інтернеті?
– Як у потрібний момент сказати рішуче “Ні”?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення теми і мети уроку.
– Сьогодні ми говоритимемо про вплив куріння, алкоголю, наркотиків і токсичних речовин на здоров’я людини.
Англійський філософ Томас Пен вважав, що у людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха, ніж усі війни разом узяті. Це алкоголізм, тютюнопаління і наркоманія.
2. Бесіда.
– Який саме вплив
А) Куріння – згубна звичка. Тютюновий дим містить понад 1200 шкідливих речовин, найсильнішою з яких є нікотин.
У людини, яка закурила вперше, виникає гостре отруєння: слинотеча, нудота, збліднення, прискорення пульсу, шум у вухах, посилене потовиділення, задишка, тремтіння рук і ніг.
У результаті систематичного паління виникає подразнення слизової оболонки ротової порожнини, з’являється запалення дихальних шляхів, розлади пам’яті, погіршується зір. Курці частіше хворіють на рак легень.
Проте, у результаті багаторічних досліджень лікарі встановили, що паління завдає шкоди не лише активним курцям, тобто людям, які безпосередньо палять, але й пасивним – тим, котрі перебувають у місцях куріння і вдихають дим від сигарет. Пасивне куріння сприяє розвитку внекурящих тих же хвороб, що і у курців. Провітрювання приміщення, кондиціонер не може позбавити від тютюнового диму. Дим від однієї сигарети може зберігатися в приміщенні протягом 2,5 годин, він осідає на килими, меблі, одяг, стіни, а потім вдихається людьми, що знаходяться в приміщенні. Підраховано, що перебування протягом години в накуреному приміщенні рівнозначне “випалюванню” 4 сигарет.
Тому проблеми, пов’язані з палінням, стосуються кожного, навіть тих, хто не палить.
Перегляд відео “Шкода паління” (матеріал на диску).
Б) У людини, яка вживає спиртні напої, з дії постійно виходять мільйони клітин і капілярів – цілі частини мозкової тканини перестають існувати.
Алкоголь згубно впливає на здоров’я людини. Серед причин смертності – алкоголізм на третьому місці.
В) Наркоманія – хворобливий потяг до вживання наркотиків.
Інколи підліткам хочеться відчути себе дорослими. Цікавість, недостатність знань про шкідливість наркотиків, пустощі приводять до рабської залежності від наркотиків.
При цьому з’являється занепад сил, безсоння, втрата апетиту, схуднення. Шкіра стає жовтувато-сірою. Обличчя вкривається зморшками. Слабшають розумові здібності. Звужується коло інтересів, знижується працездатність, погіршується пам’ять, зникає почуття відповідальності. Наркоман починає обманювати, красти.
Наркоманія – важка хвороба, яка викликає серйозні зміни у здоров’ї, стає причиною інвалідності або смерті у молодому віці. Вік життя наркоманів в середньому на 20-25 років менший, ніж у нормальних людей.
Алкоголь, тютюн, наркотики – викрадачі людського здоров’я.
Одного прекрасного дня не сказав – Ні, а безвільно закурив, понюхав чи вколовся, – вступив у залежність від наркотиків.
Китайський філософ Лао-то говорив: “Той, хто може подолати іншого, – сильний, той, хто може подолати себе, – могутній”.
3. Робота з підручником.
А) Вибіркове читання тексту про вплив тютюнопаління, алкоголізму, наркотичних та токсичних речовин на здоров’я (с. 69-72).
Обговорення.
4. Практична робота.
Складіть діалог “Ні – шкідливим звичкам!” (підручник, с. 73).
Один учень “пропонує” закурити або спробувати спиртне, а інший – відмовляється, наводить приклади шкідливого впливу того, що пропонують.
Фрази для довідок:
– Я зробив(ла) для себе вибір, прошу не тиснути на мене!
– Це не для мене.
– Мені не подобається твій запах і я не хочу пахнути, як ти.
– У мене алергія на тютюновий дим.
– Я не хочу бути таким, як усі. Я хочу бути індивідуальністю.
– Шкіра від паління стає старою та жовтою.
5. Розгляд ситуативних завдань.
– Вам запропонували: закурити цигарку; спробувати алкогольні напої; наркотики.
Фізкультхвилинка.
IV. Закріплення, поглиблення, корекція набутих знань.
Робота в зошиті.
V. Підсумок уроку.
1. Слухання вірша.
Курці
Тимко разів три
Не поснідав у школі
І грошей зібрав
На покупку доволі.
Він викликав друга
Грицька в коридор
І тихо шепнув йому:
– Є “Біломор”.
Подалі від класу,
У темнім кутку,
Під сходи шмигнули
Вони нашвидку.
Сяйнула цигарка
В Тимка під рукою:
– Грицько, затягайся,
А я за тобою.
Ой, що то за смак
У тому “Біломорі”?
Курці сполотніли,
Курці наче хворі.
Туман в голові,
А в грудях пече…
Грицькові Тимко
Похиливсь на плече.
У класі ледь сіли
Хлоп’ята за парти,
Учитель по черзі
Їх кличе до карти.
Тимко бачить карту
Неначе в тумані…
Інна Кульська
2. Обговорення поведінки дійових осіб.
– Як змінились хлопчики після затяжки цигаркою?
– Що ви порадили б Грицеві і Тимкові?
3. Слухання і обговорення оповідання.
Дикий кінь і приручений
Якось дикий кінь зустрів прирученого і почав ганьбити його за рабство. Але той твердив, що він – вільний, як вітер.
– Якщо так, – сказав дикий кінь, – тоді для чого служить те знаряддя, що маєш між зубами?
– Це – уздечка, – відповів приручений кінь. – Один з найкращих засобів, що дає силу.
– Так, але що означають ті паски, які прив’язані до неї?
– Вони не дають їй випасти мені з рота, коли я надто лінивий.
– А що скажеш про сідло? – питав далі дикий кінь.
– Часто полегшує мої муки, – відповів приручений кінь. – Коли сили зовсім покидають мене, я сідаю в нього і їду верхи.
Нема нікого гіршого від раба, який цілує свої кайдани, і від людини, яка вибачає собі недобрі звички, в’язнем яких вона є. Ніхто не є вільним, якщо не є паном самого себе.
Бруно Ферреро