Тема. Вправи на визначення відмінків прикметників у реченні. (Вправи 220-223).
Мета. Формувати вміння розрізняти граматичні форми прикметників.
Розвивати уміння точно і доречно вживати прикметники у мовленні. Виховувати чуйне ставлення до живих істот.
Обладнання: диск до підручника, таблиця відмінювання прикметників, підручник, зошит.
Хід уроку
I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.
Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.
II. Перевірка домашнього завдання.
1.
2. Презентація таблиці відмінкових закінчень прикметників у множині.
III. Актуалізація опорних знань.
1. Читання епіграфа до уроку.
“Дятел в шапочці червоній” (Борис Чіп).
– Ми продовжуємо говорити про птахів. Як ви думаєте, чому саме у цей час ми згадали про них? (Бо зараз зима і вони потребують нашої допомоги.)
Вчитель читає загадку (вправа 220), а учні записують слово-відгадку.
– Доберіть до відгадки 2-3 прикметники.
2. Каліграфічна хвилинка (за вправою 221).
– Прочитайте слова. Які з них можуть бути
– Запишіть каліграфічно слова, визначте рід прикметників.
3. Закріплення вміння відмінювати прикметники (вправа 222).
– Що впливає на закінчення прикметника? (Рід і кінцевий приголосний основи – м’який чи твердий.)
– Підкресліть кінцевий приголосний основи: твердий – однією рисочкою, м’який – двома.
4. Розвиток мовлення – збагачення словника учнів (диск).
– Прочитайте текст вправи 223. Як ви розумієте такі слова: шальок снігу, верховіття, пильно мружить око, латка шишок, пнеться на косогір, крадькома, гартований ніс?
Довідка
Шальок снігу – невелика купка снігу.
Верховіття – верхівки дерев.
Пильно мружить око – уважно придивляється.
Латка шишок – шишки на снігу лежать близько одна до одної і нагадують латку на одязі, яка закриває дірку.
Пнеться на косогір – піднімається на схил пагорба.
Крадькома – непомітно, потайки.
Гартований ніс – міцний, як сталь, яку спеціально загартовують у вогні, щоб була міцна.
5. Повторення орфографічних правил (вправа 223 – продовження).
– Прочитайте виділені слова.
– Поясніть їх правопис.
– Які правила слід пригадати?
Правила:
Шальок – м’якість приголосного перед о на письмі позначається знаком м’якшення.
Верховіття – м’який подовжений приголосний звук на письмі позначається двома однаковими літерами.
Пильно, крадькома – м’якість приголосного на письмі позначається знаком м’якшення.
Навшпиньки – слово пишеться разом.
IV. Фізкультхвилинка.
V. Визначення відмінків прикметників у реченні.
1. Виконання вправи 223 (продовження).
– Випишіть із тексту словосполучення прикметників з іменниками, виділіть закінчення прикметників. (Під старою сосною, гартованим носом, у вузенькому дуплі.)
– Порівняйте закінчення цих прикметників із закінченнями відповідних прикметників у таблиці відмінювання. Визначте відмінок і надпишіть над словом.
– Скільки частин в оповіданні?
– Використовуючи слова автора, підберіть заголовки до кожної частини оповідання і запишіть цитатний план.
Приклад:
План
1) Тихо навкруги.
2) Десь дятел порається.
3) Ось він де, дроворуб!
4) Чого тобі тутечки?
– Спишіть третій абзац.
– Розберіть перше речення за членами речення, встановіть зв’язок слів у ньому, визначте групу присудка і групу підмета.
2. Робота в зошиті.
VI. Підсумок уроку.
– Як можна визначити відмінок прикметника? (За закінченням, по таблиці відмінювання.)
VII. Домашнє завдання.
1. Вправа 223.3.
2. Для тих, хто хоче знати більше: повторити правила правопису відомих орфограм.
УРОК 54 КОНТРОЛЬНА РОБОТА. ДИКТАНТ
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?