Мета: ознайомити учнів з історією одомашнення тварин; розширити знання учнів про свійських тварин та їх значення для людини; розвивати спостережливість, логічне мислення; виховувати дбайливе ставлення до тварин і до довкілля.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Фронтальне опитування
– Як звірі готуються до виведення потомства?
– Які навички передають дорослі звірі своїм малятам?
– Доведіть, що піклування про потомство є важливим періодом у житті звірів.
2. Складання ланцюгів
– Сокіл, ягода, гусениця, горобець.
– Кішка, капуста, гусениця, синичка.
3. Гра “Пастухи і мисливці”
Учні 1-го варіанта – “пастухи”, 2-го варіанта – “мисливці”. Учитель називає тварин. Якщо тварина свійська, то в долоні плещуть “пастухи”, а дика – “мисливці”.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся ще більше про свійських тварин.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 119-121)
– Пригадайте! Які тварини належать до диких, а які – до свійських?
– Запам’ятайте! Свійськими
– Ще з давніх часів людина виловлювала в природі диких тварин і приручала їх. Тварини звикли до людини і починали давати потомство в неволі.
– Прочитайте тлумачення слів приручення, одомашнення.
– Поясніть зміст прислів’їв.
– Корова у дворі – їжа на столі.
– Корова сама молока в дійницю не наллє.
– Любиш поганяти – люби й коня годувати.
– Роздивіться фотографії на с. 120 і розкажіть, як і де допомагають людям свійські тварини, зображені на фотографіях?
– Хто був предком свійської корови?
Робота в групах
– Роздивіться фотографії на с. 121 та зробіть висновок! Чи є відмінності у зовнішньому вигляді між свійськими породами корів і їхнім диким предком?
Чому свійські тварини відрізняються від своїх диких предків?
Висновки
– Свійські тварини походять від диких, яких приручила людина.
– Свійською твариною вважають ту, яка дає в неволі потомство і не може прожити без догляду людини.
– Свійських тварин людина розводить заради продуктів споживання, як тяглову силу, для власного задоволення.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра “Професії”
– Свійських тварин розводять не лише вдома. Є господарства, де їх утримують у значній кількості. Назвіть професії людей, які працюють зі свійськими тваринами.
Пташник | Люди, які вирощують птаха на птахофабриках |
Доярка | Люди, які збирають молоко |
Телятник | Люди, які вирощують дитинчат корів |
Бджоляр | Люди, які доглядають за бджолами |
Пастух | Люди, які пасуть худобу на пасовищах |
– Як одним словом можна назвати людей, які вирощують свійських тварин? (Тваринники)
– Який лікар їм допомагає? (Ветеринар)
2. Гра “Продовж твердження”
– Тварини бувають…
– Свійські тварини відрізняються від диких тим, що…
– Усі свійські тварини пішли від…
– Людина приручила тварин для того, щоб мати…
– У тваринництві працюють…
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 121.
– Для чого людина приручила диких тварин?
– Яких свійських тварин ви знаєте? Хто є їхніми предками?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 119-121.