ЯК ЛЮДИНА ПІЗНАЄ ПРИРОДУ

Мета: розширити уявлення учнів про природу, методи пізнання природи; навчати характеризувати різноманітність живої і неживої природи; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, обгрунтовувати свою точку зору; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

– Ми продовжуємо вивчати природознавство. А що ж вивчає природознавство?

Природознавство – це знання про природу. Пам’ятайте! Природа відкриває свої таємниці тільки тому, хто добре вивчає її. Знання про природу допоможуть

вам охороняти, примножувати природні багатства нашої прекрасної Батьківщини – України.

– Прочитайте звернення авторів підручника до вас (с. 3). Які побажання в ньому висловлені?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про різноманітність природи й методи пізнання природи людиною.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 5-7)

– Пригадайте, як людина пізнає природу. Що допомагає вам ознайомлюватися з навколишнім світом і пізнавати нове?

– Вам відомо, що природа – це все, що нас оточує, крім створеного людиною. Інтерес

до вивчення природи виник дуже давно. З давніх часів людям були потрібні їжа, одяг, житло тощо. А все це дарує Матінка Природа.

– Пригадайте! Що належить до неживої природи, а хто – до живої природи? Чи можна назвати природою те, що виготовлено руками людини?

– Світ живої і неживої природи Землі дуже різноманітний. Представників рослинного і тваринного світу можна побачити високо в горах і на дні океану, далеко на півночі і в спекотній пустелі.

Рослини відрізняються між собою за багатьма ознаками. Одні – велетні, іноді досягають десятків метрів заввишки, інші – такі дрібні, що їх можна ледь розгледіти за допомогою лупи. Одні рослини цвітуть, їхні квітки різні за формою, розміром, кольором тощо. А в інших за все життя не побачиш жодної квітки.

Різноманітний і тваринний світ нашої планети. Відпочиваючи біля річки чи на луці, в лісі чи на дачі, прогулюючись скверами міста чи піднімаючись на оглядовому колесі, ми постійно знаходимося в оточенні численного світу тварин. Тварини мешкають там, де є повітря, їжа і вода. Вони відрізняються одні від одних за розміром, формою, забарвленням, тривалістю життя і місцем існування.

Жива природа не може існувати без повітря, води, сонця і його тепла. Із неживої природи вона бере все необхідне для свого життя. У свою чергу жива природа впливає на неживу. Отже, між живою і неживою природою існує тісний взаємозв’язок.

Робота в групі

– Роздивіться картину “Дерево життя” (с. 5) і складіть за нею розповідь про різноманітність світу природи.

Запам’ятайте! Природа відзначається величезною різноманітністю.

– Для вивчення природи вчені використовують різні методи.

– Пригадайте, які методи вивчення природи ви вже знаєте.

– Що допомагає людині проводити спостереження? (Органи чуття)

– Роздивіться фотографії на с. 6 і розкажіть, які прилади допомагають ученим вивчати найдрібніші організми і віддалені небесні тіла?

– Що таке дослід? Що вивчають за допомогою дослідів?

– Які прилади для вимірювання ви знаєте?

– Пригадайте досліди з повітрям і водою. Які вимірювання ви вже вмієте проводити самостійно?

Робота в парах

– Розкажіть, які спостереження за змінами в природі в різні пори року ви проводили в другому класі? За якими природними явищами спостерігали влітку? Чи подобається вам спостерігати за природою?

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в групах

Завдання для 1-ї групи. Підійти до акваріума і вивчити, як плавають рибки, як вони їдять. Розказати про їх зовнішній вигляд.

Завдання для 2-ї групи. Перед вами – дерев’яна тирса, кнопки і магніт. За допомогою магніту спробуйте очистити кнопки від тирси.

Що ви побачили і що отримали? Які властивості цих речовин ви вивчили? Завдання для 3-ї групи. У вас є вимірювальна лінійка. Кожен учень групи вимірює свій зріст.

– Які методи вивчення природи ви використали?

– Чим ці методи відрізняються один від одного?

2. Робота над загадками

– Скляна трубочка тоненька,

Рідина в ній червоненька.

Як тепло – вгору стрибає,

А як холод – вниз спадає.

Є шкала й цифри малі…

Як же звуть, скажи, її? (Термометр)

– Вийшло сонечко на небі,

Промінці до нас послало.

Й від кілочка, що надворі,

Тінь на землю впала.

Ця загадка для нас на урок.

Що це в дворі за кілок? (Гномон)

3. Робота над прислів’ям

З природою живи в дружбі, то й буде вона тобі в службі.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Прочитайте висновки на с. 7.

– Поясніть, чому світ живої природи такий різноманітний.

– Назвіть ознаки живих організмів.

– Назвіть методи дослідження природи. Яким методом вам доводилося користуватися? Коли саме?

– Поясніть, чим спостереження відрізняється від експерименту.

– Які вимірювальні прилади є у вас удома? Що ними вимірюють?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 5-7.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)


ЯК ЛЮДИНА ПІЗНАЄ ПРИРОДУ - Плани-конспекти уроків по натурології


ЯК ЛЮДИНА ПІЗНАЄ ПРИРОДУ