Мета: розширити уявлення учнів про природу, методи пізнання природи; навчати характеризувати різноманітність живої і неживої природи; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, обгрунтовувати свою точку зору; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Ми продовжуємо вивчати природознавство. А що ж вивчає природознавство?
Природознавство – це знання про природу. Пам’ятайте! Природа відкриває свої таємниці тільки тому, хто добре вивчає її. Знання про природу допоможуть
– Прочитайте звернення авторів підручника до вас (с. 3). Які побажання в ньому висловлені?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про різноманітність природи й методи пізнання природи людиною.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 5-7)
– Пригадайте, як людина пізнає природу. Що допомагає вам ознайомлюватися з навколишнім світом і пізнавати нове?
– Вам відомо, що природа – це все, що нас оточує, крім створеного людиною. Інтерес
– Пригадайте! Що належить до неживої природи, а хто – до живої природи? Чи можна назвати природою те, що виготовлено руками людини?
– Світ живої і неживої природи Землі дуже різноманітний. Представників рослинного і тваринного світу можна побачити високо в горах і на дні океану, далеко на півночі і в спекотній пустелі.
Рослини відрізняються між собою за багатьма ознаками. Одні – велетні, іноді досягають десятків метрів заввишки, інші – такі дрібні, що їх можна ледь розгледіти за допомогою лупи. Одні рослини цвітуть, їхні квітки різні за формою, розміром, кольором тощо. А в інших за все життя не побачиш жодної квітки.
Різноманітний і тваринний світ нашої планети. Відпочиваючи біля річки чи на луці, в лісі чи на дачі, прогулюючись скверами міста чи піднімаючись на оглядовому колесі, ми постійно знаходимося в оточенні численного світу тварин. Тварини мешкають там, де є повітря, їжа і вода. Вони відрізняються одні від одних за розміром, формою, забарвленням, тривалістю життя і місцем існування.
Жива природа не може існувати без повітря, води, сонця і його тепла. Із неживої природи вона бере все необхідне для свого життя. У свою чергу жива природа впливає на неживу. Отже, між живою і неживою природою існує тісний взаємозв’язок.
Робота в групі
– Роздивіться картину “Дерево життя” (с. 5) і складіть за нею розповідь про різноманітність світу природи.
Запам’ятайте! Природа відзначається величезною різноманітністю.
– Для вивчення природи вчені використовують різні методи.
– Пригадайте, які методи вивчення природи ви вже знаєте.
– Що допомагає людині проводити спостереження? (Органи чуття)
– Роздивіться фотографії на с. 6 і розкажіть, які прилади допомагають ученим вивчати найдрібніші організми і віддалені небесні тіла?
– Що таке дослід? Що вивчають за допомогою дослідів?
– Які прилади для вимірювання ви знаєте?
– Пригадайте досліди з повітрям і водою. Які вимірювання ви вже вмієте проводити самостійно?
Робота в парах
– Розкажіть, які спостереження за змінами в природі в різні пори року ви проводили в другому класі? За якими природними явищами спостерігали влітку? Чи подобається вам спостерігати за природою?
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
Завдання для 1-ї групи. Підійти до акваріума і вивчити, як плавають рибки, як вони їдять. Розказати про їх зовнішній вигляд.
Завдання для 2-ї групи. Перед вами – дерев’яна тирса, кнопки і магніт. За допомогою магніту спробуйте очистити кнопки від тирси.
Що ви побачили і що отримали? Які властивості цих речовин ви вивчили? Завдання для 3-ї групи. У вас є вимірювальна лінійка. Кожен учень групи вимірює свій зріст.
– Які методи вивчення природи ви використали?
– Чим ці методи відрізняються один від одного?
2. Робота над загадками
– Скляна трубочка тоненька,
Рідина в ній червоненька.
Як тепло – вгору стрибає,
А як холод – вниз спадає.
Є шкала й цифри малі…
Як же звуть, скажи, її? (Термометр)
– Вийшло сонечко на небі,
Промінці до нас послало.
Й від кілочка, що надворі,
Тінь на землю впала.
Ця загадка для нас на урок.
Що це в дворі за кілок? (Гномон)
3. Робота над прислів’ям
З природою живи в дружбі, то й буде вона тобі в службі.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Прочитайте висновки на с. 7.
– Поясніть, чому світ живої природи такий різноманітний.
– Назвіть ознаки живих організмів.
– Назвіть методи дослідження природи. Яким методом вам доводилося користуватися? Коли саме?
– Поясніть, чим спостереження відрізняється від експерименту.
– Які вимірювальні прилади є у вас удома? Що ними вимірюють?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 5-7.