Мета: формувати в учнів уявлення про розмноження рослин; розвивати мовлення, мислення; виховувати спостережливість.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Які пристосування до нестачі води виникли у степових рослин?
– Наведіть приклади водолюбних рослин.
– Розкажіть казку про дружбу вітру та рослин.
– Поясніть: чому не можна рвати латаття біле і глечики жовті?
– Розкажіть про значення грунту в житті рослин.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 97-98)
– Пригадайте! На які групи розподіляють культурні рослини?
Робота в парах
– Розгляньте малюнки на с. 97.
– Складіть розповідь про поширення плодів і насіння в природі.
– Що розповіла Сойка Синьокрила?
– Запам’ятайте! Нову рослину можна виростити із насінини.
– Квіткові рослини – найпоширеніша група рослин на Землі. Серед квіткових рослин є дерева, кущі, трави. Більшість рослин розмножуються насінням. Плоди
Для проростання насінню необхідні вода, поживні речовини, тепло і повітря. Зазвичай насіння отримує все це з грунту.
Як розвивається рослина з насінини? Спочатку з’являється корінець, а потім – стебло з листочками. Паросток росте і з часом стає дорослою рослиною.
Деякі рослини розмножуються цибулинами. Одна цибулина часнику, тюльпана або нарциса може утворити кілька маленьких цибулинок-діток.
Кореневищами розмножуються півники, конвалії, папороть, а також злісний бур’ян пирій та багато інших рослин.
Картоплю розмножують бульбами. Навесні їх висаджують у грунт, а восени від кожної рослини збирають десятки нових бульб.
Дерева і кущі часто розмножують частинками стебла – живцями.
Добре ростуть і вкорінюються в грунті частинки стебел смородини, винограду, тополі, верби, троянди. Для цього навесні, до розпускання бруньок, здерев’янілі частини стебла завдовжки 25-30 см садять у добре зволожений грунт. До осені на живцях виростають корені. Тоді живці викопують і висаджують на постійному місці. Частинками стебла розмножують багато кімнатних рослин: традесканцію, бегонію, пеларгонію, бальзамін.
Отже, рослини можуть розмножуватися різними способами. Та все ж більшість з них виростають з насіння.
– Розгляньте таблицю на с. 98. Розкажіть про способи розмноження рослин.
Висновки
– Рослини можна розмножувати різними способами – цибулинами, кореневищами, бульбами, живцями. Однак більшість рослин розмножується насінням.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота над загадками
– Дихають, ростуть, а ходити не можуть. (Рослини)
– Ноги на полі, середина надворі, голова – на столі. (Корінь, стебло, насіння)
2. Робота над приказкою
Без кореня і дерево гине.
3. Практичне завдання
– За допомогою досліду переконайтеся у тому, що рослини ростуть і розвиваються.
Візьміть кілька насінин квасолі, замочіть їх у незначній кількості води. Коли насіння набрякне, висадіть кожну насінину в окрему склянку, заповнену зволоженим грунтом, на глибину 2-3 см. Періодично зволожуйте грунт у склянці відстояною водою.
За кілька днів у кожній зі склянок проклюнуться молоді паростки, зародиться нове життя. Доглядайте за паростками, не забувайте зволожувати грунт. Паростки знадобляться вам для наступних дослідів.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 98.
– Назвіть різні способи розмноження рослин.
– Назвіть рослини, які розмножуються цибулинами, кореневищем, бульбами.
– Які рослини розмножують частинами стебла? Поміркуйте, як можна розмножувати і вирощувати на присадибній ділянці цибулю, картоплю, малину, полуниці, смородину?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 97-98.
– Чи є у вас улюблена кімнатна рослина? Дослідіть, як її можна розмножити.