Мета: ознайомити учнів з частинами Світового океану, навчати знаходити їх на карті; розвивати пізнавальну активність учнів; забезпечити розвиток логічного та просторового мислення; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Що таке Світовий океан? Назвіть його частини.
– Розкажіть історію виникнення назв океанів.
– Вода в природі знаходиться в океанах, морях, озерах, річках, болотах.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснення вчителя
– Розгляньте шкільний глобус. Який колір переважає на ньому?
– Пригадайте! Яким кольором позначають водні простори на глобусі й карті?
– Землю часто називають водною планетою. На ній знаходиться майже вся вода Сонячної системи.
Коли люди полетіли в космос, то спостерігаючи з космічних кораблів за нашою планетою, вони побачили, що вона блакитна. Поміркуйте, чому?
– Якщо швидко розкрутити глобус, то здається, ніби він одноколірний – блакитний. (Учитель швидко обертає глобус.)
–
Нашу планету можна назвати планетою океанів. Уся вода на земній кулі називається Світовим океаном.
Увесь Світовий океан ділиться на чотири частини, тобто чотири океани. Океани – це величезні простори води.
– Які ми знаємо океани? (Демонстрування)
– Частина океану, яка розташована уздовж берега материків, називається морем. (Демонстрування.)
– А що більше за площею поверхні – океан або море?
– А за кількістю? (Морів багато, а океанів – 4.)
– Україну не омивають океани. Які моря, що омивають береги України, ви знаєте?
– Який художник любив зображувати море? (К. Айвазовський)
– Отже, більшу частину поверхні Землі займає вода.
– У чому вона міститься? (В океанах і морях, річках і озерах, під землею, у повітрі.)
– Вода – багатство Землі.
2. Робота за підручником (с. 17)
– Про що розповів Карасик Золотенко?
– Які правила потрібно знати, щоб “потоваришувати” з картою?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Цікаво знати!
– Глибокі моря й океани! Навіть висока гора, і та сховалася б у найглибше місце Тихого океану – Маріанську западину. А вона така глибока, що можна було б опускатися в кабіні звичайного ліфта підряд 5 годин (порівняйте: до 10-го поверху – півхвилини).
– Якби земна куля була гладкою, як глобус, і усі моря, океани розлилися по її поверхні, то вся планета виявилася б залитою 9-метровим шаром води.
– А чи багато води на світі? Ні, якраз стільки, скільки треба, щоб наша планета не замерзнула. Світовий океан – це щось подібне до котла центрального опалювання Землі. Сонце за літо нагріває воду, а взимку вода поступово віддає своє тепло.
– У Світовому океані стільки води, що на кожного мешканця нашої планети її припадає близько 300 млн м3.
– Щоб заповнити западину, яку займає Світовий океан, усім річкам земної кулі потрібно безперервно текти приблизно 50 тис. років.
2. Гра “Знайди “зайве” слово”
– Яке поняття об’єднує назви географічних об’єктів?
– Атлантичний, Тихий, Азовський, Індійський.
– Чорне, Середземне, Азовське, Кримське.
3. Гра “Так чи ні?”
– Велику частину поверхні земної кулі займає вода.
– Зовсім без води на Землі можуть існувати деякі живі істоти.
– Океани – частина Світового океану.
– Світовий океан поділяють на три океани.
– Моря – частини Світового океану.
– Не всі моря і океани належать до Світового океану.
– 3 будь-якого моря водними шляхами можна дістатися до океану і навпаки.
– На земній поверхні існує небагато різних водойм.
– Водойми Землі бувають природні: океани, моря, ріки, озера; штучні: ставки, водосховища.
– Океани займають понад половину поверхні Землі.
– Моря не є частинами океану.
4. Практичне завдання
Позначення на контурній карті частин Світового океану.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що таке Світовий океан?
– Яка водойма Землі найбільша?
– Скільки океанів на Землі?
– Які ви знаєте океани?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 17.