Зустріч 63. ЯКУ БУДОВУ МАЮТЬ РЕЧОВИНИ?
Мета: сформувати в учнів знання про молекули й атоми; провести досліди, що доводять існування молекул; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, мовлення, пізнавальну активність; виховувати повагу до інтелектуальної праці.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал)
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО ЗУСТРІЧІ
1. Відповіді на запитання рубрики “Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу” (с. 180)
2. Природнича розминка
Чи вірите ви в те, що…?
– Не всі предмети, які нас оточують, є тілами.
– Тіла розрізняються за формою, розміром, кольором.
– Тіла складаються з речовин.
– Різні за формою і розміром тіла можуть складатися з однієї і тієї самої речовини.
– Однакові за формою і розміром тіла можуть складатися з різних речовин.
– Немає тіл, що складаються з декількох речовин.
– Речовини не можуть бути рідкими, твердими, газоподібними.
3. Проблемне запитання
– Відгадайте, про який стан речовини йдеться, якщо цю речовину можна:
– пити, лити, випліскувати,
– ламати, розрізати, відкушувати, класти, кидати (тверді речовини)’,
– стискати, вдихати і видихати (газоподібні речовини).
– Людство з давніх часів цікавило питання, з чого складаються речовини? Як називаються ці частки? Як вони взаємодіють у речовині?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснення вчителя
– Коли здалеку милуєшся лісом, окремих дерев розгледіти не вдається. Ліс здається суцільним. Насправді він складається з багатьох дерев, між якими є проміжки. Але очі не розрізняють окремих дерев на великій відстані. Якщо підійти ближче, все стане на свої місця. Ліс – не суцільний, видно, що він складається з дерев, кущів, трави.
Розгляньте предмети навколо себе. Вони здаються вам суцільними? А насправді – складаються з дуже маленьких часток, які називають молекулами. Між молекулами є проміжки. Молекули такі маленькі, що ми не можемо їх побачити. Вони притягуються між собою. Тому тіла не розсипаються на окремі частинки.
Ще дуже давно у Древній Греції вчені припустили, що всі речовини складаються з найдрібніших часток, які вони назвали атомами. Атом грецькою означає “неділимий”. Атоми настільки малі, що їх не можна побачити навіть у мікроскоп. Але в деяких речовинах велика кількість атомів збирається разом і утворює більші частки, які називають молекулами.
Як із літер алфавіту утворюються слова, так з атомів утворюються молекули.
Деякі молекули можна побачити за допомогою сучасних мікроскопів.
Висновок. Учених з давніх часів цікавило питання: з чого складаються речовини. Вони припускали, що якщо речовину, наприклад, камінь розділити до точки, то можна виявити найдрібнішу неділиму частку – атом. Атоми можуть бути декількох сортів і утворювати молекули. Умовно молекули зображають у вигляді кульок. Древні вчені припускали, що схожість усіх речовин на світі в тому, що вони складаються з молекул, що рухаються, між якими є проміжки.
2. Робота за підручником (с. 181-183)
Вправа “Мікрофон”
Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.
– Прочитайте розповідь козака Подорожника.
– Що таке атом?
– Чи правда, що всі тіла на земній кулі та у Всесвіті складаються із речовин, що побудовані з атомів?
– Як довести, що атоми дуже малі?
– Що утворюють атоми, сполучаючись між собою?
– Що таке молекула?
Учитель пропонує учням роздивитися на моделях на с. 182, як виглядають атоми й молекули водню, кисню та води.
Проведення дослідів у Дослідницькій лабораторії Учні працюють за завданнями підручника.
– Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.
– Із чого складаються тіла?
– Із чого складаються речовини?
– Із чого побудовані молекули?
– Прочитайте і запам’ятайте висновок у рубриці “Сторінками Книги корисних знань про природу”.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра “Вірю – не вірю”
– Не всі речовини складаються з найдрібніших невидимих часток – атомів.
– Атоми з’єднуються в молекули.
– Усі молекули складаються зі ще менших частинок – атомів.
– У природі – понад 100 різноманітних атомів.
– Усі тіла, що нас оточують, складаються з атомів.
2. Індивідуальні завдання
Стілець, деревина, олівець, пластмаса, вода, пенал, тканина, сукня.
З поданого списку виберіть:
1 варіант: тіла;
2 варіант: речовини.
Відповіді:
1 варіант: стілець, олівець, пенал, сукня.
2 варіант: деревина, пластмаса, вода, тканина.
3. Гра “П’ять речень”
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– З якою новою темою ви сьогодні ознайомилися?
– Що ви дізналися на уроці? (Речовини складаються з атомів, які з’єднуються в молекули; нове з’єднання атомів створює нову речовину.)
– Які нові слова запам’ятали? (Атом, молекула,).
– Що означає слово атомі (Неділимий)
– Чи можна побачити атоми? (Не можна)
– З чого складаються речовини? (З атомів)
– З яких же невидимих часток складаються речовини? (З молекул)
– Що таке молекула? (Найменша частка речовини, що складається з двох або більше атомів.)
– Що створює нове з’єднання атомів? (Нову речовину)
– Чому ми не бачимо молекул, хоча всі тіла з них складаються?
– Чим молекули відрізняються від атомів?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 181-183.