РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 10. РОЗМНОЖЕННЯ І РОЗВИТОК
УРОК 61. Запліднення
Освітня мета: поглибити знання про запліднення; вивчити питання генетичного визначення статі; розглянути питання штучного запліднення людини.
Обладнання: саморобний плакат “Запліднення”.
Основні поняття: запліднення, хромосоми, гени, хромосомний набір, контрацепція, методи контрацепції.
Структура уроку, основний зміст і методи уроку
I. Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна методика “Мікрофон”.
Ставимо запитання.
Учні передаватимуть його один одному, по черзі беручи слово. Надається слово лише тому, хто отримує удаваний мікрофон. Учні мають говорити лаконічно і швидко. Відповіді не оцінюються і не коментуються.
Запитання:
– Що таке менструальний цикл?
– Як формуються чоловічі статеві клітини?
– Як формуються жіночі статеві клітини?
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Запліднення. (Розповідь учителя).
Інтерактивна методика “Мозковий штурм”
Життя кожної
2. Повідомлення учнів про методи контрацепції.
А) Механічні методи.
Презерватив (кондом – названий на честь англійського лікаря Кондома) виготовляється з гуми. Відомий з XIV ст. Тоді, очевидно, презервативи виготовлялися із кишок тварин. На початку XXI ст. з’явилися і жіночі презервативи.
Ковпачки шийкові (Кафка) – діафрагми алюмінієві чи гумові, їх одягають на шийку матки. Перед менструацією знімають. 97% безпеки не завагітніти.
BMC – спіраль 1,5 см, вводиться в матку жінки. Спіраль знаходиться в матці 3-5 років, що перешкоджає імплантації. Дають 98% безпеки.
Б) Хімічні та циклічні методи контрацепції. (Розповідь учителя).
Хімічні методи полягають у використанні таблеток, паст-кремів, що за 10-30 хв. до статевого акту вводяться у піхву. Середовище, яке створюється, стає непридатним для руху сперматозоонів. Приблизно 96% гарантії уникнути небажаної вагітності.
Теж можна використовувати таблетки (оральні контрацептиви), які починають приймати з 1 – го або 5-го дня циклу. Однак вони мають негатив, бо серед оральних засобів є гормональні. Дають до 98% гарантії не завагітніти.
Після статевого акту можна використати спринцювання марганцівкою (рожевого кольору), що розчинена у воді, 2 ст. ложки оцту на 1 л води або 2 ч. л. борної кислоти на 1 л води. Дає 70% гарантії не завагітніти.
В) Календарний метод. Грунтується на фазах менструального циклу. Необхідно вести календар місячних циклів – початку і кінця менструації. Найімовірніші дні, щоб завагітніти – це 13-14-й день циклу (+3 дні).
Г) Метод врахування температури тіла. За день до овуляції t°C тіла підіймається до 37, ГС.
Отже, для того, щоб дати 100% гарантію, що жінка не завагітніє, необхідно використовувати кілька методик.
3. Штучне запліднення у людини. (Розповідь учителя).
Ще у XVI11 ст. було вперше здійснено штучне запліднення жінки. Англійський учений Р. Едвардс одержав живу яйцеклітину людини і здійснив штучне запліднення у пробірці, забезпечивши розвиток зиготи на ранніх стадіях до формування зародкового пухирця, а потім пересадив його в матку жінки. Після виношування народилася здорова дитина.
Штучне запліднення у тварин використовується для одержання потомства з цінними спадковими ознаками. Для розв’язання цієї проблеми використовують методи пересадки від тварин-донорів до тварин реципієнтів, які виношують малят. У наш час створено банки сперми тварин (перші – у 1950 p.), та банки сперми людей, які можна використовувати з метою штучного запліднення.
Теж було створено банк сперми нобелівських лауреатів. Навіть знайшлися добровольці – жінки, які погодилися виносити дітей з пробірки. Однак супердітей не одержали.
III. Закріплення знань учнів.
Інтерактивна методика “Карусель”
Учні сидять в два кола обличчям до обличчя. Спочатку задають запитання учні в зовнішньому колі, а потім у внутрішньому. За командою вчителя учні зовнішнього кола рухаються, збираючи інформацію.
Запитання:
1. Аборт – переривання вагітності хірургічним шляхом. Який спосіб контрацепції обрали б ви і чому?
2. Як ви ставитесь до заборони абортів у деяких державах?
IV. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.