8 КЛАС
II семестр
Тема. Музика в діалозі з сучасністю
Урок 22
Тема уроку. Жанрові різновиди. Симфоджаз. Дж. Гершвін. Рапсодія в стилі блюз – слухання. Жанри та форми музики. Робота над піснею О. Білаша “Два кольори”
Мета уроку: дати дітям поняття про жанрові різновиди та використання їх у творчості композиторів; розвивати музично-ритмічний слух, співацькі навички; виховувати любов до української масової пісні, до матері, рідного краю.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: магнітофон, аудіо-записи,
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми.
II. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
Діти, ви вже знаєте, що всі музичні твори мають свою структурну побудову і належать до певної групи, яка класифікується за жанром.
– Що таке жанр?
Жанр – це історично сформований різновид музичних творів, які різняться за характером, тематикою та засобами виразності.
– Які жанри ви знаєте?
(Музику можна поділити на такі жанри: пісенний, інструментальний, оперний, симфонічний та інші).
– Крім жанрових різновидів,
– Послухайте “Рондо” Моцарта і визначте його структурну побудову.
– Що означає слово “рондо”?
(Так, “коло”).
Рондо – це також музична форма, у якій певний розділ повторюється кілька разів, чергуючись з епізодами різного змісту.
Запишіть мелодію української народної пісні “Галя по садочку ходила” або “Я Лисичка” і визначте:
– Скільки частин має ця пісня?
(Це одночастинна форма у вокальній музиці. її ще називають куплетною. Сутність такої побудови полягає в тому, що одна і та сама мелодія повторюється багато разів, але з новим літературним текстом).
– Запишіть музику до пісень (на вибір) “Ой єсть в лісі калина”, “Ходить сонько” і заспівайте.
III. Розспівування.
Повторення пісні “Хай живе червона калина”.
IV. Робота над піснею О. Білаша “Два кольори”.
Опрацьовую з дітьми пісню в цілому, звертаю увагу на художнє виконання пісні у темпі, з динамічними відтінками. Бажаючих опитую на оцінку.
V. Слухання музики.
1. Бесіда.
– Ви уже знаєте, що на основі жанрів афро-американського фольклору утворилося нове мистецтво – мистецтво джазу. Ніде в іншому місці не могло виникнути подібного сплаву різнонаціональних елементів і так швидко розвинутися, як це сталося в Америці.
Джаз – це мистецтво колективної імпровізації, закріпленої єдиною музичною фразою, яка кілька раз повторюється і варіюється.
Джаз потребує творчих виконавців, саме для нього потрібна професійність і майстерність, велика праця. Наприклад, Дюк Елінгтон, керівник джазу, працював зі своїм колективом по кілька годин на день. Афро-американський фольклор вплинув на творчість американського композитора Джорджа Гершвіна (1899 -1937), автора знаменитої “Рапсодії в стилі блюз” для фортепіано і симфонічного оркестру. Це був сміливий крок з’єднати мелодію з ритмом негритянських блюзів – сумних і любовних пісень з класичною формою фортепіанних концертів.
2. Послухайте уривок цього твору і висловіть свої враження про почуте:
– Чи вдалося композитору возз’єднати дві культури?
– Як вплинув на вас симфоджаз?
– Чи цікавитеся ви джазом взагалі?
VI. Підсумок уроку.