ОРІЄНТОВНІ ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ
Тема 3. КОМПОЗИЦІЙНІ ПРИЙОМИ У ГРАФІЦІ ТА ЖИВОПИСІ (9 годин)
Урок № 17. ЗИМОВІ РОЗВАГИ
Мета:
– ознайомити учнів з композиційними засобами досягнення художньої виразності зображення (обрання формату, розміру зображення), звернути увагу на передавання рухів людини у зображенні;
– розвивати спостережливість, уяву, формувати естетичні почуття, смак;
– виховувати охайність під час роботи.
Оснащення
– Матеріали та інструменти: папір для малювання, гуаш, пензлі, ємності
– Зоровий ряд: репродукції картин (О. Шибанова “У дитячому містечку”; В. Суриков “Узяття снігової фортеці”; Ф. Сичков “Ліплення сніговика”, “Катання з гір”); схеми з зображеннями тіла людини в русі.
– Літературний ряд: А. Качан “Щедра зима”.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Яка зараз пора року?
– Чи подобається вам гуляти на вулиці взимку?
– В які ігри ви зазвичай граєтеся
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель (декламує вірш)
ЩЕДРА ЗИМА
Зима насипала снігів
І побілила нашу хату.
Для лиж, санчат і ковзанів
Настало довгожданне свято…
…В ці дні село, де я живу,
Аж помолодшало від снігу:
Хто ліпить бабу снігову,
Хто в сніжки грається. Потіха!
(А. Качан)
4. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Настала зима. Довго чекали її дітлахи. Із першим пухнастим сніжком повибігали вони на вулицю, прихопивши із собою і санчата, і лижі. А щойно стало можливим катання на ковзанах, то навіть мороз не може загнати їх додому. Цей чудовий настрій майстерно передають у своїх роботах різні художники (демонстрування наочності).
Розглядаючи роботи художників, зверніть увагу на те, що відбувається на цих картинах: стоять чи рухаються зображені на них люди?
Щоб передати рух людей на своїх роботах, художники використовують деякі прийоми – нахил тулуба, згин руки у лікті чи плечі, згин ноги у коліні тощо.
Сьогодні ми станемо художниками, які зображують не просто зиму, зимову природу, а розваги дітей взимку. Для того щоб вам було легше це зобразити у власному творі, погляньте, як це зробили художники (аналізування наочності: Ф. Сичков “Ліплення сніговика”, “Катання з гір”).
Зверніть увагу на схеми, що допоможуть намалювати ці рухи (аналізування схеми зображення тіла людини врусі).
¦ Чи звернули ви увагу на те, як розміщують художники зображення?
Ви вже знаєте, що аркуш паперу можна розташовувати горизонтально або вертикально. Давайте порівняємо дві роботи одного художника Ф. Сичкова – “Ліплення сніговика” та “Катання з гір”.
¦ Чим вони відрізняються?
Коли художник хоче показати, що гірка, з якої діти весело з’їжджають
На санчатах, дуже велика, він розміщує зображення вертикально. А ось зовсім інша робота – “Ліплення сніговика”. Тут автор показує, як захоплено діти роблять снігові кулі, як багато для цього необхідно снігу. Саме тому він і розташовує зображення горизонтально.
Ф. Сичков “Катання з гір”
Фізкультхвилинка
5. ІНСТРУКТАЖ
Учитель. Але це ще не останні таємниці художника. Подивіться уважно, кого художник зобразив великого розміру. Правильно, дітей. Це тому, що діти є головними персонажами його творів.
Тому, коли ви малюватимете власні роботи, пам’ятайте, що головне в творі, до чого необхідно привернути увагу глядача, завжди малюють більшого розміру.
6. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ
Зображення веселих зимових ігор з урахуванням формату та розміру зображення
7. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
¦ Які зимові ігри ви намалювали?
¦ Як під час малювання можна передати рухи людей?
¦ Що вам у цьому стане у пригоді?
8. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, демонстрування кращих).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести папір для малювання, олівці або фломастери; розпитати друзів про їх мистецькі захоплення.
3. Проголошення уроку завершеним.