Значення повітря для живої природи

СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 22

Тема. Значення повітря для живої природи

Мета: дати дітям первинні уявлення про значення повітря в житті живих організмів; формувати досвід творчої діяльності учнів, сприяти розвитку загально-навчальних умінь; спрямовувати практичну діяльність учнів; учити їх дбати про чистоту повітря.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

>> Вправа “Погода”

– Яка зараз пора року?

– Який місяць?

– Яке число?

– Тепло чи холодно надворі?

– Який стан неба?

– Яка

температура повітря?

– Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

– Відгадайте загадку.

Що в кімнаті невидиме? (Повітря)

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про значення повітря для живої природи.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Повідомлення вчителя “Повітря на Землі”

1) Що таке повітря?

– Усім рослинам і тваринам для життя потрібні не лише тепло і світло, але й повітря. Усі вони живуть у повітрі. Повітря, як ковдра, огортає нашу планету. Воно рятує живі організми від шкідливих космічних випромінювань і зберігає теплоту Землі.

З чого

складається повітря? Повітря – це суміш різних газів. Ви вже знаєте, що в повітрі є гази: кисень і вуглекислий газ. Кисень використовують для дихання майже всі живі організми. Вуглекислий газ потрібний зеленим рослинам для того, щоб хлорофілові зернятка отримували з нього цукор.

2) Повітря і тварини.

– Повітря – місце існування багатьох живих організмів. Птахи і комахи мають чудові пристосування для польотів – крила. У повітрі вони не лише пересуваються, але й шукають собі їжу, рятуються від ворогів.

Повітря допомагає літати.

У павуків літальний апарат – павутиння. Цікаво простежити, як павук готується до польоту. Підіймається на злітний майданчик, що добре обдувається вітерцем. Міцно схоплюється за те місце, де сидить, своїми вісьмома ніжками і починає випускати павутиння. Потім піднімає кінець черевця якомога вище. Вітер підхоплює павутиння і витягає його з павутинових бородавок на 2-3 метри. Павук відчіплюється від злітного майданчика, схоплюється за павутиння і летить! Вітер несе його в нове місце, чимдалі від родичів, де буде досить корму.

Не дивуйтеся, якщо ясного сонячного дня до вас раптом прилипне павутиння. Це павук-мандрівник наштовхнувся на вас.

3) Повітря і рослини.

– Не лише тварини, але й багато рослин переміщуються повітрям.

У багатьох дерев і трав немає яскравих квіток. Вони цвітуть непоказними дрібними квіточками. їм не потрібно притягати комах. Свій пилок вони довіряють вітру.

– Чому береза цвіте до розпускання листя?

– Хмарки пилку літають над полями, де ростуть жито, пшениця, ячмінь, овес та інші злакові рослини.

Не лише пилок, але й плоди, насіння деякі рослини довіряють вітру. Ось як це починалося.

КАЗКА ПРО ТЕ, ЯК РОСЛИНИ З ВІТРОМ ПОДРУЖИЛИСЯ

Давно це було. Напевно, ще і давні люди не населяли тоді Землю. жили в лісі дерева, трави, кущі. Щороку народжували вони своїх діточок – насіння, плоди. Падали діточки поряд із батьками, там і проростали. Через декілька років тісно стало в лісі. Рослини-мами, рослини-дітки, рослини-онуки… Бракує всім місця в землі, тепла і світла, а поряд із лісом – луг, світлий, просторий. Почали рослини думати, як їм своїх діток відправити на луг. Але немає у плодиків і насіння ніжок, не перебіжать вони на луг. Сумують дерева, а вітер їх гілками гойдає і слухає. Слухав-слухав, і запропонував: “Ви свої насінинки і плодики легшими народжуйте і приробіть до них крильця, тоді я зможу вам допомогти!” Не один рік минув, поки вітер залишився задоволений роботою рослин. На лугу з’явився гарний ліс. Багато рослин відтоді кидають на вітер своїх діточок, а вітер відносить їх на нові луги.

Узимку жене по снігу, як човники з вітрилом, насіння ялини. На декілька кілометрів спливають вони від мами-дерева. Дрібні легкі плодики берези з двома крильцями летять за вітром на 2 км від матінки-берези. Плодики клена дещо важчі, їх вітер може понести тільки на 90 м, а в’яза – ще менше – на 20 м.

Трави теж вирішили довірити вітру своїх діточок.

Задоволений вітер, що рослинам зміг допомогти. Радіють рослини, що розв’язали проблему з розселенням свого потомства.

Демонстрація ілюстрацій насіння дерев і трав.

– Розглянемо плодики, що розселяє вітер.

– Знайдіть літальний апарат і насіннячко.

2. Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Вивчення народних прикмет

– Сильний вітер під час дощу – на гарну погоду.

– Якщо вітер дме вночі, то з’явиться вода вдень.

– Якщо зірки мерехтять, то посилиться вітер і погода погіршає.

– Якщо дим стелеться по землі, то потрібно чекати на погану погоду.

2. Бесіда про забруднення повітря

– Яке найголовніше значення має повітря для всього живого на землі? (Ми ним дихаємо.)

– Як ви вважаєте, чи багато повітря на планеті? Чи вистачить його всім людям? Звідки береться чисте повітря? (Кисень виділяють усі рослини, а найбільше – морські синьо-зелені водорості.)

– Як забруднюється повітря? (Заводи, машини, пил, пожежі та вогнища… )

– З чого крім кисню і вуглекислого газу складається повітря?

– Так, до складу повітря входять інші гази, водяні пари і пил. Незважаючи на це, чисте повітря прозоре і не має запаху.

У горах і сільській місцевості повітря чисте. Над океаном повітря ще чистіше. А ось у містах, де багато машин, фабрик, заводів, повітря забруднене димом, що виходить із труб котлових, вихлопних труб автомобілів. Тому повітря в містах іноді має дуже неприємний запах.

>> Обговорення проблеми

– Фермери вирощують корів, щоб було багато молока. Корови їдять траву на луках. Люди чекали на дощ. Пройшов дощ. Але раптом трава пожовкла і навіть почорніла, усі квіти зів’янули.

– Чому так сталося?

Виявилося, що це був кислотний дощ. Хмара пропливала над заводом. З труби йшов дим. Хмара забруднилася сажею, кіптявою, хімічними відходами, які йшли з труби. Забруднений дощ пройшов над луками. Трави немає, отже, немає корму для корів. Діти залишилися без молока.

– Як розв’язати цю проблему?

Якщо ми закриємо завод, то знову виросте трава, буде корм для корів і знову буде багато молока. Але його нікуди наливати, адже ми закрили завод, на якому виробляли посуд для молока.

– Як знайти вихід із цієї ситуації?

– Як захистити повітря на планеті? (Обговорення проектів: саджати нові дерева, будувати очисні споруди, установлювати фільтри на машини…)

– Дорослі теж стурбовані цією проблемою. Цим займається наука екологія. У багатьох країнах видані закони, що забороняють забруднювати природу. На всі труби, що димлять, установлюють спеціальні фільтри. Але цього замало, тому робота триває і понині.

– Повітря в приміщенні чистіше вуличного або брудніше? (Брудніше в 10 разів.)

– Що таке пил? (Частинки шкірних покривів людини і тварин, ворсинки різних тканин і килимів, а в них міститься багато бактерій і мікробів, які вражають дихальні шляхи і викликають різні форми алергії.)

– Як захистити повітря в приміщенні: удома, в класі?

3. Виконання малюнка “Кому потрібне повітря?”

4. Робота з “розсипанками” літер

– Що потрібно для нашого життя, щоб усі на планеті були здоровими і щасливими?

Діти з літер збирають слова “Чисте повітря”.

5. Колективне виконання тестових завдань

1) Що таке повітря?

А) Рідина;

Б) тверда речовина;

В) суміш газів.

2) Скільки часу людина може обходитися без повітря?

А) 5 тижнів;

Б) 5 днів;

В) 5 хвилин.

3) Чисте повітря:

А) біле;

Б) прозоре;

В) синє;

Г) здатне переміщуватися;

Д) залишається на місці;

Е) без запаху;

Ж) пахне;

З) легке;

И) важке;

К) має температуру;

Л) має форму кулі.

4) Рух повітря – це:

А) листопад;

Б) вітер;

В) сніг.

5) Куди піднімається гаряче повітря?

А) Угору;

Б) униз;

В) у сторони.

6. Вивчення правил здоров’я

– Намагайся перебувати якомога рідше поблизу дороги, намагайтеся не дихати глибоко, дихайте лише носом.

– Краще гуляйте в парках чимдалі від доріг.

– Повітря в квартирах дуже забруднене через скупчення пилу, тому кімнату потрібно постійно провітрювати за допомогою хороших протягів, люди мають перебувати в цей час в іншій кімнаті.

– Мешканцям перших поверхів не слід відчиняти кватирки, коли під вікнами багато машин, особливо вранці, коли водії прогрівають мотори.

V. Підсумок уроку

– Для чого потрібне повітря? (Щоб дихати. Без їжі людина живе 5 тижнів, без води – 5 днів, а без повітря 5-ти хвилин прожити не зможе.)

– Де повітря чистіше? У якій місцевості?

– Чим ще забруднюється повітря?

– Як можна очищувати повітря вдома, на вулиці від шкідливих домішок?

– Що нам потрібно для очищування повітря в класі?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,50 out of 5)


Значення повітря для живої природи - Плани-конспекти уроків по натурології


Значення повітря для живої природи