СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ
Урок 15
Тема. Значення природи для життя людини
Мета: розкрити значення природи в житті людини; розширювати світогляд; збагачувати словниковий запас учнів; формувати дбайливе ставлення до навколишнього світу, уміння бачити красу природи, порівнювати, робити висновки; виховувати спостережливість.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
>> Вправа “Погода”
– Яка зараз пора року?
– Який місяць?
– Яке число?
– Тепло чи холодно надворі?
– Який стан неба?
–
– Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
– Діти, ви любите подорожувати?
– Сьогодні ми вирушимо у подорож просторами нашої Батьківщини, щоб дізнатися про багатства природи та їх значення для життя людини. Нам сьогодні стануть у пригоді вміння спостерігати і знання про природу, які ми отримали на попередніх уроках.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Вступна бесіда
– Нас оточує багато різних предметів і речей. Згадайте, як деякі предмети прийшли до нас.
– Булочка чим була на початку свого шляху? (Зерном)
– Хто
– Могло б зернятко вирости без допомоги природи?
– Альбом чим був і звідки прийшов до нас? (Був деревом, прийшов із лісу.)
– Хто допоміг йому стати альбомом? Що допомогло дереву вирости?
– Завдяки кому і чому ми маємо всі ці та багато інших предметів? (Людині й природі)
На дошці з’являється слово “багатства”.
– Про які саме багатства говоритимемо сьогодні на уроці? (Про багатства природи)
На дошці з’являється слово “природи”.
2. Дослідження “Що таке багатства природи?”
– Діти, ви любите досліджувати?
– Я пропоную вам зараз перетворитися на дослідників і з’ясувати, що саме належить до багатств природи, яку роль відіграють природні багатства в нашому житті, як людина використовує ці багатства. Під час нашого дослідження ми робитимемо позначки на дошці.
– Природа створює всі умови, щоб людина могла жити. Відгадайте загадки і з’ясуйте, що потрібно для життя людині.
Ти весь світ обігріваєш і втоми не знаєш,
Посміхаєшся у віконце і звуть тебе усі… (сонце).
– Що сонце дає людині? (Світло і тепло)
На плакат прикріплюють таблички “світло” і “тепло”.
– Про яку силу природи йдеться?
Летить коник, басує.
Полем-долем пустує.
Ніхто його не впіймає
І ніхто не загнуздає. (Про вітер)
На плакаті прикріплюють табличку “вітер”.
– Де людина використовує силу вітру? (Вітрильний спорт, млини)
– Що тече, не зупиняється? (Вода)
– Що шумить без вітру? (Вода)
– У чому дірки не вивертиш? (У воді)
На плакаті прикріплюють таблички “вода”, “течія річки”.
– Де людина використовує воду? (Готує їжу; пере; умивається; поливає рослини; річками пересувається водний транспорт.)
– Назвіть професії людей, яким для роботи потрібна вода.
– Хочете дізнатися ще одне значення води, вітру і сонячного світла? (Перегляд слайдів про отримання електрики.)
– На великих річках будують ГЕС, на яких отримують електрику. Використання води дає можливість під великим натиском обертати лопаті гідротурбіни, що приводять у дію генератори, а вони, у свою чергу, виробляють електроенергію.
– На річці Дніпро побудована Дніпрогес, ми отримуємо електрику з цієї станції. (Головний енерговузол регіону)
– У містах побудовані ТЕС. У котельних теплових електростанцій отримують водяну пару високого тиску, спалюючи в топках кам’яне вугілля, природний газ або торф. Пара обертає турбіни, сполучені з генераторами. Відпрацьовану пару і гарячу воду використовують для обігрівання будинків.
– Що потрібно використовувати на ТЕС, щоб у нас було світло? (Корисні копалини – торф, кам’яне вугілля, природний газ)
– Місця, де добувають корисні копалини, ми називатимемо підземними коморами.
На плакаті – підземні комори.
– Але ТЕС значно забруднюють довкілля, тому людина почала шукати інші джерела енергії – вітер і сонце, побудувала вітряні млини (вітряки) і сонячні батареї, що найменше забруднюють природу.
Вітряки (використання вітру у виробництві електроенергії) – один із найбільш екологічно чистих способів. Вітряки зазвичай установлюють на височинах і пагорбах, на відкритих просторах, де навколишні об’єкти – такі, як будівлі або дерева, – не є перешкодою вітру.
Сонячні батареї розташовують на даху, вони поглинають сонячну енергію і завдяки цьому виробляють електроенергію.
– Отже, для отримання чого людина використовує сили природи? (Для отримання електрики)
3. Робота над загадками
Навесні веселить,
Влітку холодить,
Грибами, ягодами обдаровує,
Восени засинає,
Навесні знову оживає. (Ліс)
– Чому ми дружимо з лісом?
– Для чого він людям потрібний?
Відповіді:
– Ліс – наше багатство.
– Ліс – це зелене вбрання нашої Землі.
– Там, де ліс, завжди чисте повітря.
– Ліс – це будинок для звірів і птахів.
– Ліс – це наш друг: затримуючи вологу, він допомагає людині вирощувати хороший урожай.
– Ліс – це комора, що щедро віддає свої дари: горіхи, гриби, ягоди.
– Чи можна тварин і рослини назвати природними багатствами?
До плаката прикріплюють таблички “тварини” і “рослини”.
– Яких свійських тварин ви знаєте?
– Відгадайте загадки.
– Звірята рогаті,
Та ще й бородаті,
Ходять пастись в лози.
Хто? Вгадайте! (Кози)
– Хоч годинника не має,
Вранці він нас піднімає.
Кожен прокидається –
З сонечком вітається. (Півень)
– Величезний на зріст,
Пишним віялом хвіст.
До колін борода.
Що за горда хода!
По усьому двору
Розганяє дітвору.
Порозгонив і зник.
Був це, діти,… (індик).
>> Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
– Отже, на плакаті є всі природні багатства.
– Що таке природні багатства?
– Що станеться, якщо природні багатства зникнуть?
– Що потрібно робити, щоб цьому зарадити?
– Я вам показуватиму предмет, а ви спробуйте визначити багатство природи, яке “брало участь” у виготовленні цього предмета.
Предмети: вовняні нитки, макарони, йогурт, ножиці, крейда, масло, дошка для різання хліба, олівець.
V. Підсумок уроку
– Уявити людину поза природою неможливо – без повітря, води, співу птахів, аромату лугів, шелесту листя. Усе це щедро дарує нам природа, а натомість просить тільки дбайливого, доброго ставлення.