Тема уроку. Архітектура малих форм. Шпаківня.
Мета уроку. Забезпечити засвоєння учнями знань, що птахи – частина живої природи, розвивати образне мислення, творчу, естетичну, художню уяву та акторські здібності, фантазію, уміння спостерігати за навколишнім світом, розвивати емоційно-образне сприймання навколишнього світу, закріпити знання про особливості будови птахів, поглиблювати поняття про гармонійне заповнення площини паперу елементами зображення, стимулювати бажання допомагати птахам (робити годівнички та шпаківні), виховувати
– проектор, комп’ютер (ноутбук), екран, слайд-шоу;
– художні матеріали та інструменти: олівці, фломастери, маркери, кулькові та гелеві ручки, цупкий картон, скрап-папір, ножиці, фігурні ножиці, матеріал для декору, клей ПВА, двосторонній скотч;
– зошити-альбоми;
– література: Образотворче мистецтво: підруч. для 4 кл. / М. І. Резніченко, С. І. Трач. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2015. – 142 с.; Програма
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Епіграф уроку:
Ми – друзі вірні й щирі,
Бо ми бережемо повсякчас
Пташок, що літають у вирій,
І тих, що зимують у нас.
(Слухання магнітофонного запису “Спів птахів у лісі”).
– Діти, коли ви слухали ці звуки, де ви себе уявили?
Перекинута шпаківня.
Плаче шпак уранці після зливи,
Де шумлять на греблі явори,
Що шпаківню вітер чорногривий
Перекинув денцем догори.
Борсаються бідні шпаченята,
Як його зарадити біді?
Кліпають із пітьми оченятами:
– Випадемо, татку, що тоді?
Ще якби їм день чи півторадні,
Ще якби їм днів хоча б із п’ять!
Бо вони ще ж зовсім безпорадні –
Падаючи, ще не полетять.
Як же, хлопці, хатку ви прибили,
Що її порушили вітри?!
Плаче шпак уранці після зливи,
Де шумлять на греблі явори…
Л. Костенко
II. Актуалізація опорних знань.
Гра “Мікрофон”.
– Чому шпаківня перекинута?
– Яка біда трапилася зі шпаченятами?
– Чому вони були такі безпорадні?
– Які слова передають щире співчуття поетеси птахам?
– Як можна допомогти птахам?
Гра “Пофантазуй”.
– Уявіть, що злий чарівник знищив усіх птахів у світі. Що б сталося? (Діти висловлюють свої думки).
– Хто ж першим прилітає до нас? Відгадайте….
Першим я приніс весну,
Розбудив усе від сну,
І співаю під вікном.
Люди звуть мене… (шпаком)
Шпаки – чудові пересмішники. Вони не тільки відтворюють голоси інших птахів: цвірінькають, щебечуть, каркають, а й наслідують квакання жаби, гавкіт собаки, квоктання курки, скрипіння колодязного журавля, гудок автомобіля, свист людини. Під час війни шпаки, які знаходились неподалік від фронту, навчились відтворювати свист мін і кулеметну чергу.
Шпак рожевий за день з’їдає до 200 г саранчі, а це в 2,5 раза більше, ніж важить сам. Якщо його посадити в купу з’їденої ним саранчі, та закриє його з головою.
III. Повідомлення теми і мети уроку.
Проблема виготовлення штучних гнізд для птахів постала перед людиною досить давно, ще після початку обробітку фруктових та овочевих культур. Необхідність залучення добровільних помічників для боротьби зі шкідниками підштовхнула садівників до роботи. Нині при пошуку екологічних способів захисту саду все більшу увагу звертають на пернатих.
Варіантів пташиних будиночків можна знайти величезну кількість. Це і нескладні столярні, більш звичні для пернатих довбані хатки з відрізків стовбурів різних дерев, і високохудожні, прикрашені різноманітним різьбленням.
Фізкультхвилинка.
IV. Практична робота.
– Ми сьогодні теж будемо вчитися допомагати птахам. І виготовимо для них різноманітні шпаківні.
ШПАКІВНЯ З ПАПЕРУ
Для зручності скористаємося шаблоном для шпаківні.
Підібравши скрап-папір у весняних кольорах, розташуйте на ньому деталі та за допомогою двостороннього скотчу наклейте.
У передній стінці виріжіть круглий “вхід” у шпаківню.
Склеюємо наші деталі клеєм ПВА.
Переходимо до даху. За допомогою двостороннього скотчу наклеюємо скрап-папір на шаблон даху (на його верхню частину).
Переходимо до декору “входу”. Щоб зробити вхід більш цікавим, виріжте круглу рамочку та круглу фігурну рамочку з битого та жовтого картону.
Далі починаємо робити основу-підставку шпаківні. Для основи виріжте 4 прямокутники із картонної коробки та склейте їх між собою. Готова робота може стати чудовим елементом домашнього декору.
– А зараз я вам розповім, з чого ще можна зробити шпаківні, які ви зможете виготовити вдома під керівництвом батьків.
ШПАКІВНЯ З ПЛАСТИКОВОЇ ПЛЯШКИ
Таку шпаківню можна досить швидко змайструвати.
Найкращим матеріалом послужить звичайнісінька п’ятилітрова ємність з-під води. Завдяки великим розмірам вона однаково добре підійде як для дрібних птахів, так і для їхніх друзів побільше. В ємності необхідно вирізати отвір (один або кілька) такого діаметру, щоб туди вільно пролізала пташка. Для зручності пернатих можна зробити в будиночку жердинку. Для цього в ємності, із протилежного від зробленого отвору боку, за допомогою шила або ножиць потрібно проколоти дірочку. Її необхідно зробити таким чином, щоб один кінець вставленої в неї жердинки виходив в отвір, через який птахи будуть лізти в годівницю.
ШПАКІВНЯ З ДЕРЕВА
Вам знадобляться:
– ножівка для дерева або електролобзик;
– молоток;
– ручний або електричний дриль;
– свердло для дерева або насадка для отворів великого діаметра;
– олівець;
– рулетка;
– пензлик;
– будь-які дошки (крім хвойних порід) завтовшки не менше 2 см, завширшки не менше 20 см, довжина 45-55 см;
– столярні цвяхи завдовжки 4-4,5 см;
– захисна фарба без запаху.
1. Розмітьте дошки олівцем за попередньо складеним планом.
2. Електролобзиком наріжте дошки з наміченими контурами. Вистругайте зовнішню поверхню дощок, внутрішню – не чіпайте.
3. За допомогою дриля та фрези в лицьовій дошці проробіть отвір діаметром вічка 5 см.
4. Набийте цвяхи з зовнішнього боку дощок по периметру скріплення так, щоб в дереві була частина цвяха, а частина зовні.
5. Зберіть шпаківню, прибиваючи стінку до стінки і до дна раніше набитими цвяхами. Кришку залиште знімною.
6. Пензликом пофарбуйте шпаківню і дайте фарбі просохнути.
7. Наша шпаківня готова!
V. Перегляд, аналіз та оцінювання учнівських робіт. Підсумок уроку. Рефлексія.
– Чого вас навчив сьогоднішній урок?
– Запам’ятайте: навіть золота клітка не замінить свободи. Бережіть природу, не заважаючи їй!
А ми шпаківні будували…
Як розпускалися садки,
До нас весною завітали
Веселі наші співаки.
І ціле літо, ціле літо
Вони співали нам пісні.
Повиростали їхні діти,
Такі ж співуче-голосні.
Минуло швидко літо миле…
Як осипалися садки,
В далекий вирій полетіли
Веселі наші співаки.
Та хоч шпаки і відлітають,
Вони весною – так і знай –
Шпаківні наші пригадають
І прилетять у рідний край.
Г. Бойко