Мета. Формувати поняття про правила безпечної поведінки під час масових заходів; вчити учнів діяти у випадках надзвичайних ситуацій, які можуть виникнути в людних місцях, на спортивних змаганнях, у культпоходах, під час відзначення колективних свят, в школі; ознайомити із можливою небезпекою перебування дитини у місцях великого скупчення людей; розвивати поміркованість, розсудливість, почуття відповідальності за свої вчинки та чуже горе; формувати навички культурної поведінки.
Обладнання. Ілюстрації, план евакуації школи, робочий зошит,
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда.
– Що таке натовп?
– Чи доводилось вам бути у натовпі?
– Як ви там почувалися?
– Чи може стати натовп загрозою для життя кожного з його учасників?
2. Розгляд ілюстрацій: на стадіоні, в кінотеатрі, під час відзначення новорічного свята, на пероні тощо.
– Яка надзвичайна ситуація може виникнути в кожному із зображених випадків?
– Чи знаєте ви, що робити у таких ситуаціях, щоб уникнути травмування чи інших загроз для життя і здоров’я?
III. Вивчення нового матеріалу.
1.
2. Робота з підручником.
Читання тексту на с. 98.
3. Бесіда за змістом тексту.
– Назвати людні місця.
– Що може виникнути в середовищі скупчення великої маси людей?
– Що таке паніка? натовп? евакуація? (підручник, с. 102).
Паніка – страх, розгубленість, втрата контролю за своєю поведінкою через небезпеку, нездатність правильно оцінити ситуацію.
Натовп – велике скупчення неорганізованих людей.
Евакуація – організоване виведення (вивезення) людей, установ та різних матеріальних цінностей з небезпечних місць.
Перегляд відеоролика “Правша поведінки під час мітингу” (матеріал на диску).
4. Робота за малюнком підручника.
5. Ознайомлення з планом евакуації школи.
6. Бесіда за малюнками (с. 98).
7. Бесіда.
– Як діяти, щоб не постраждати під час небезпечних ситуацій?
– Прочитати головні правила поведінки в натовпі (с. 101).
8. Розв’язування проблемних ситуацій, а) Випадок із життя.
На пероні зібралася чимала кількість пасажирів. До приходу поїзда залишалися лічені хвилини. І ось уже з’явилася “голова” поїзда. Пасажири почали скупчуватись, бігти за своїм вагоном. Раптом почувся крик. На пероні утворилась купа людей, котрі падали один на одного.
– Поміркуйте, що могло статися.
– Чому трапилась така ситуація?
– До чого вона могла призвести?
– Як треба було діяти пасажирам?
– Яких помилок припустилися пасажири?
Б) Як ти вчиниш?
Ваш клас зібрався в поїздку. Всі учні стоять в колоні, чекаючи на автобус. Ваше місце в автобусі – останнє. Коли підійде автобус, ви:
А) побіжите наперед, щоб зайти першими;
Б) чекатимете своєї черги.
(Діти обгрунтовують правильність вибраного рішення.)
Фізкультхвилинка.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в зошиті.
2. Перегляд відео “Правила поведінки під час мітингу” (матеріал на диску).
V. Підсумок уроку.
– Що таке паніка?
– Як уникнути паніки?
– Як поводитись у натовпі?